Vrijeschool Peelland

Helmondselaan 71 5702 NM Helmond

  • Wij leren samen met en van elkaar.
  • Ons onderwijs kenmerk zich door de fantasie van de kinderen te activeren.
  • Schoolfoto van Vrijeschool Peelland
  • Wij zijn veel buiten met de leerlingen, in alle jaargetijden gaan wij naar buiten, de kinderen zijn daar middels laarzen ook op voorbereid.
  • In het hoofdonderwijs wordt de verwerking onder anderen gedaan middels kunstzinnige vormen.

Het team

Toelichting van de school

Op Vrije School Peelland werken we voortdurend aan de professionalisering van onze leerkrachten. Zo biedt de overkoepelende stichting Pallas, waaronder Vrije School Peelland valt, studiedagen aan en de mogelijkheid voor een lerarenbeurs. Voor recent gestarte leerkrachten is er de applicatiecursus vrijeschool onderwijs, met hierin aandacht voor de achtergronden en werkwijzen van de vrijeschool pedagogiek.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij hebben de luxe van een flexmedewerker. Dat is de eerste stap bij verlof. De volgende stap is dat een groep verdeeld wordt over andere klassen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kleuterklas

Hier zitten vier-, vijf- en zesjarigen bij elkaar. De kleuterklas ademt een sfeer van geborgenheid. Het speelgoed is veelal van natuurlijke materialen en stimuleert de fantasie en zintuigen: lappen, rekken, planken, poppen, kabouters, blokken, steentjes, enzovoort.

Kleuterklas

In het dagelijkse ochtendspel neemt de leerkracht de kinderen mee in activiteit en beleving. Het is een spel vol beweging, zang, rijm, maat en ritme. Het thema heeft doorgaans het natuurgebeuren in de seizoenen als uitgangspunt. In het vrije spel later op de dag is de kleuterleerkracht terughoudend aanwezig. Zij neemt de kinderen waar, geeft zo nodig een aanzet tot een nieuwe spelimpuls of begrenst het spel waar het kind zelf geen grenzen kent.

Elke dag van de week heeft daarnaast een vaste activiteit. Dat kan zijn tekenen, schilderen, boetseren, knutselen, brood bakken e.d. In de sprookjes en verhalen ten slotte, die de kleuterleerkracht dagelijks vertelt, ontmoet het kind zijn leefwereld op een andere manier. De kinderen hebben dezelfde schooltijden.

In de tweede helft van het schooljaar is er voor de kinderen van groep 2 meer structurele aandacht voor de ontwikkeling van leervoorwaarden die nodig zijn om goed in groep 3 te kunnen starten. In de laatste weken zullen zij regelmatig samen werken om elkaar vast een beetje te leren kennen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij blijven zelf in ontwikkeling om de vraagstukken van de toekomst mogelijk te kunnen beantwoorden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven