Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kleuterklas
Hier zitten vier-, vijf- en zesjarigen bij elkaar. De kleuterklas ademt een sfeer van geborgenheid. Het speelgoed is veelal van natuurlijke materialen en stimuleert de fantasie en zintuigen: lappen, rekken, planken, poppen, kabouters, blokken, steentjes, enzovoort.
Kleuterklas
In het dagelijkse ochtendspel neemt de leerkracht de kinderen mee in activiteit en beleving. Het is een spel vol beweging, zang, rijm, maat en ritme. Het thema heeft doorgaans het natuurgebeuren in de seizoenen als uitgangspunt. In het vrije spel later op de dag is de kleuterleerkracht terughoudend aanwezig. Zij neemt de kinderen waar, geeft zo nodig een aanzet tot een nieuwe spelimpuls of begrenst het spel waar het kind zelf geen grenzen kent.
Elke dag van de week heeft daarnaast een vaste activiteit. Dat kan zijn tekenen, schilderen, boetseren, knutselen, brood bakken e.d. In de sprookjes en verhalen ten slotte, die de kleuterleerkracht dagelijks vertelt, ontmoet het kind zijn leefwereld op een andere manier. De kinderen hebben dezelfde schooltijden.
In de tweede helft van het schooljaar is er voor de kinderen van groep 2 meer structurele aandacht voor de ontwikkeling van leervoorwaarden die nodig zijn om goed in groep 3 te kunnen starten. In de laatste weken zullen zij regelmatig samen werken om elkaar vast een beetje te leren kennen.
Wij blijven zelf in ontwikkeling om de vraagstukken van de toekomst mogelijk te kunnen beantwoorden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.