Daltonkindcentrum Talentrijk

Theo Driessenhof 35 5709 BA Helmond

  • Schoolfoto van Daltonkindcentrum Talentrijk
  • Schoolfoto van Daltonkindcentrum Talentrijk
  • Schoolfoto van Daltonkindcentrum Talentrijk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van Daltonkindcentrum Talentrijk worden volgens de passende norm beoordeeld. 

Daltonkindcentrum Talentrijk heeft in schooljaar 2022-2023 in totaal 36 kinderen in leerjaar 8. Alle kinderen hebben deelgenomen aan de eindtoets en alle resultaten tellen mee in het schoolrapport. Dit schoolrapport is gebruikt als basis voor de schoolanalyse die we maken.

Ons kindcentrum maakt twee keer per jaar een zelfevaluatie van de tussenopbrengsten aan de hand van de resultaten van de toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem. Daarnaast maken wij jaarlijks een zelfevaluatie van de Eindtoets. Daarbij plaatsen wij de resultaten van het huidige schooljaar naast dat van de resultaten van eerdere jaren. Wij volgen hierbij de systematiek die ook van toepassing is bij de zelfevaluatie van de tussentoetsen: wij geven de resultaten weer en vinden iets van deze resultaten (de analyse). Daarnaast geven wij aan wat wij met de uitkomsten doen en waar verbeteractiviteiten nodig zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We vinden het erg belangrijk om de ontwikkeling van kinderen goed te blijven volgen. We doen dit op diverse manieren:

- Methodegebonden toetsen en observaties van leerkrachten worden gebruikt om input te kunnen leveren voor de aanpak en het beredeneerd aanbod van kinderen. In de groepen 1/2 wordt gebruik gemaakt van het Digikeuzebord. 

- Twee keer per jaar worden analyses gemaakt van de midden- en eindtoetsen van Cito en wordt dit omgezet in leeropbrengsten. Dit wordt gedaan door de vakexperts samen met de leerkrachten op leerjaarniveau. De vervolgstappen worden beschreven in de boekenlegger per groep. De directie maakt een analyse op schoolniveau. Ook op stichtingsniveau worden de resultaten geanalyseerd.

- Wanneer resultaten bekend zijn, worden deze gedeeld met ouders via MijnRapportfolio. Deze resultaten worden toegelicht in een oudergesprek en ook besproken met de kinderen. Uit de gesprekken met ouders, kinderen en leerkrachten komt ook input om de te behalen doelstellingen na te streven.

- Naast de cognitieve/didactische resultaten ontvangen we ook informatie van de sociaal-emotionele ontwikkeling door de vragenlijsten van Leerling in Beeld en het Digikeuzebord. De leerkrachten ontvangen informatie van hun eigen groep en analyseren dit. Dit heeft effect op de wijze waarop de kinderen worden benaderd door de leerkracht, aanpassingen worden beschreven in de boekenlegger.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt gebaseerd op de uitslagen van het leerlingvolgssysteem (Cito), methodegebonden toetsen, leerlingkenmerken zoals werkhouding, doorzettingsvermogen en ambitie en observaties van de leerkrachten. De procedure van het tot stand komen tot een advies begint in leerjaar 6. De leerkracht maakt een advies op basis van de diverse gegevens in samenspraak met de zorgcoördinator. Vervolgens wordt er in leerjaar 7 een voorlopig advies gegeven aan ouders en kinderen, wat tot stand is gekomen met de leerkrachten van leerjaar 6 en 7 en de zorgcoördinator. Het definitieve schooladvies wordt in leerjaar 8 gegeven aan ouders en kinderen. Dit is een schooladvies wat wordt geformuleerd in samenspraak met de leerkrachten van de leerjaren 6, 7 en 8, de teamleider onderwijs en de directie. Wij kiezen er bewust voor om dit advies af te geven voordat de Eindtoets wordt afgenomen. Het resultaat van de Eindtoets wordt gebruikt als aanvullende informatiebron naar het Voortgezet Onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bij Dalton-Kindcentrum Talentrijk hebben we een groot vertrouwen in het kind. Vanuit onze Daltonvisie gaan wij uit van de waarden dat het kind zelf verantwoordelijk is voor zijn handelen en dat we hier steeds op reflecteren. Door de relatie opbouw tussen leerkracht, kind en ouders zien we dat kinderen beter tot prestaties komen. Dit doen we door regelmatig in gesprek te gaan met elkaar.

Een goed pedagogisch klimaat is van groot belang om te realiseren dat kinderen zich veilig en vertrouwd voelen op school. Onze routines en afspraken vormen de basis voor het klimaat waarin kinderen zich prettig voelen en zichzelf mogen zijn. We laten kinderen zoveel mogelijk zelf tot oplossingen komen waarbij onze nabijheid en begeleiding er altijd is. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Autonoom-Lef
  • Groei-Talentvol
  • Samen-Betrokken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Daltonschool Talentrijk is in 2014-2015 door de inspectie bezocht en we hebben een basisarrangement ontvangen.

Daltonschool heeft het oordeel basisarrangement gekregen. Dat wil zeggen dat de inspectie vertrouwen heeft in de onderwijskwaliteit. Bij Daltonschool Talentrijk zijn we wel voortdurend gericht op verbeteren van onze kwaliteit. 
Daarnaast rapporteren we jaarlijks aan de onderwijsinspectie. Resultaten van ons onderwijs worden ook beschikbaar gesteld aan ouders.

Terug naar boven