Daltonkindcentrum Talentrijk

Theo Driessenhof 35 5709 BA Helmond

  • Schoolfoto van Daltonkindcentrum Talentrijk
  • Schoolfoto van Daltonkindcentrum Talentrijk
  • Schoolfoto van Daltonkindcentrum Talentrijk
  • Schoolfoto van Daltonkindcentrum Talentrijk
  • Schoolfoto van Daltonkindcentrum Talentrijk

Het team

Toelichting van de school

Het team van Daltonkindcentrum Talentrijk bestaat uit leerkrachten, een onderwijsassistent, een klusklasmedewerker, een administratief medewerker en een vrijwillige conciërge. De school wordt geleid door een managementteam, bestaande uit twee directeuren die ook de ondersteuning t.a.v. de zorgstructuur verzorgen. Binnen het team van leerkrachten beschikken we over specialisten op het gebied van taal en rekenen, cultuurcoördinatie, veiligheid, ICT, digitale geletterdheid en sociaal emotionele ontwikkeling.

Bij Daltonkindcentrum Talentrijk vinden we het belangrijk om talenten van mensen in te zetten in het kindcentrum en deze mensen te helpen deze talenten verder te ontwikkelen. Om de kwaliteit van ontwikkeling te volgen, hanteren we een vaste gesprekscyclus van functioneren en beoordelen. Dit alles staat ook beschreven in het Personeelsbeleid. Het personeelsbeleid van Daltonkindcentrum Talentrijk is afgeleid van het beleid van QliQ Primair Onderwijs Helmond.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Dit schooljaar hebben we de keuze gemaakt om alle medewerkers in te zetten binnen de verschillende LeerRijken. Dit betekent dat er dagelijks in ieder LeerRijk extra handen beschikbaar zijn. Op het moment dat er vervanging geregeld moet worden, wordt dit in eerste instantie binnen het LeerRijk opgelost. Indien nodig kan ook de extra ondersteuning van het ene LeerRijk ingezet worden in een ander LeerRijk.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerlingen volgen in de regel 8 jaar basisonderwijs. De leerjaren 1-2-3 (LeerRijk 2) zijn heterogeen samengesteld, omdat juist het samen leren en spelen in deze groep erg centraal staat. Vanaf leerjaar 4 (LeerRijk 3-4) worden de kinderen ingedeeld in stamgroepen. Waarbij combinatiegroepen bewust worden in gezet, om het leren van elkaar te stimuleren. Om de kwaliteit van ons onderwijs te kunnen waarborgen, streven we naar een evenwichtige verdeling van kinderen. Hiernaast hebben alle onze medewerkers scholing en coaching gevolg op diverse gebieden. Dit wordt onderhouden zodat onze leerkrachten zelf kwalitatief goede lessen op deze gebieden kunnen geven. Daarnaast maken we ook gebruik van kennis van externen en gaan we een samenwerking aan in projectvorm.
Graag verwijzen we u ook naar de website van onze school, hier kunt u nog meer belangrijke informatie vinden.             

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2 is het zelfstandig werken een belangrijk onderdeel. De kinderen kiezen bij binnenkomst zélf een werkje. Dit werkje is gerelateerd aan de leerdoelen. Op deze wijze begint de dag effectief en de kinderen kunnen gericht bezig zijn met de activiteit. De zelfstandigheid wordt hierdoor ontwikkelt. De dag heeft vaste onderdelen, zoals inloop, zelfstandig werken met kleine kring, grote kring, buitenspelen of speelzaal, fruit eten, werken, lunch, kring, werken, buiten spelen of speelzaal.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In leerjaar 3 t/m 8 is het zelfstandig werken een belangrijk onderdeel. De kinderen kiezen bij binnenkomst zélf een activiteit uit de weektaak. Deze activiteit is gerelateerd aan de leerdoelen. Zo begint de dag effectief en de kinderen kunnen gericht bezig zijn met de activiteit. De zelfstandigheid wordt hierdoor ontwikkelt. De dag heeft vaste onderdelen in het programma. De medewerkers stemmen samen het programma af, zodat de doorgaande lijn wordt gewaarborgd. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons kindcentrum heeft een school-ondersteuningsprofiel opgesteld. Dit is een wettelijk voorschrift bij de invoering van passend onderwijs. Een school-ondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en over wat onze school verder aan ondersteuning biedt. Het legt vast waar ons kindcentrum voor staat. De schoolondersteuningsprofielen van alle scholen/kindcentra van ons samenwerkingsverband tezamen vormen de basis van het aantonen van de dekkendheid van ondersteuningsvoorzieningen in de regio. Op die manier is er voor alle kinderen een plek om onderwijs en ondersteuning te krijgen dat zij nodig hebben.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Jaarlijks analyseren we onze kindpopulatie en bekijken we samen welke expertise nodig is om de kinderen nog beter te kunnen begeleiden en ondersteunen. 

Op dit moment werken we samen met verschillende partijen: de logopediste, ergotherapeut, Taalbrug, PM-therapie en het Voortgezet Onderwijs. We willen deze samenwerking graag voortzetten en waar nodig intensiveren. 

Daarnaast geven we vorm aan de Klusklas, Hi/Level-groep, Topklas en Schakelklas. Dit past bij onze kindpopulatie en willen we in de toekomst graag voortzetten en waar nodig intensiveren. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij Korein Kinderplein staat kwaliteit, maar vooral het kind centraal. Of u nu kiest voor kinderdagopvang, peuterspeelzaal, buitenschoolse, tussenschoolse, vakantie- of gastouderopvang. Korein is al geruime tijd partner in opvoeding. Korein Kinderplein vindt dat kinderopvang méér is dan opvang en verzorging gedurende de dag of buiten schooltijd. Kinderen brengen een deel van de week door bij de kinderopvang en Korein Kinderplein neemt daarmee deel aan de opvoeding van het kind.

We vinden het belangrijk om samen met onze partner Korein Kinderplein educatie aan te bieden voor kinderen van 2 tot 4 jaar in de dagopvang. Als ook vroegschoolse educatie voor kinderen van 4 tot 7 jaar. In het locatieplan staat beschreven op welke wijze dit is georganiseerd bij Daltonschool Talentrijk en hoe de samenwerking met Korein Kinderplein vorm krijgt. 

Terug naar boven