IKC Trudo

St. Trudostraat 2 5708 GL Helmond

  • Schoolfoto van IKC Trudo
  • Schoolfoto van IKC Trudo
  • Schoolfoto van IKC Trudo
  • Schoolfoto van IKC Trudo

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen hebben meegedaan aan de cito-eindtoets.

I.v.m. corona is er in schooljaar 2019-2020 landelijk geen eindtoets afgenomen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

Om de voortgang en het effect van de uitvoering te volgen, worden de volgende activiteiten ondernomen: Analyseren van de midden- en eindtoetsen van Cito Leerling in Beeld en de leeropbrengsten. Dit wordt gedaan door de leerkrachten voor de eigen groep. De directie doet dit samen met IB op leerjaar- en op schoolniveau. Ook op stichtingsniveau worden de resultaten geanalyseerd.

Analyseren van de overige opbrengsten en ken- en stuurgetallen die in verband staan met de kwaliteit die de school in het betreffende schooljaar wil realiseren:

Analyseren van de resultaten van het sociaal-emotionele ontwikkelingsvragenlijsten uit Leerling in Beeld. IB onderzoekt de voortgang van de gewenste kwaliteit voor het betreffende schooljaar, onder andere door middel van observaties in de groepen. Deze observaties worden besproken met de leerkrachten.

Directie en IB voeren klassenbezoeken uit.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het geven van een schooladvies is een traject dat bij ons begint in groep 6. In groep 7 doen we aanvullend onderzoek. In deze groep krijgen alle leerlingen een richtinggesprek. In groep 8 volgt dan het definitieve advies. Met de vervolgscholen is er altijd een warme overdracht. Daarin bespreken we ook de adviezen van het vorige jaar en hoe leerlingen het doen op de nieuwe school. Wij krijgen terug dat we reële adviezen geven. Wij volgen de leerlingen nog drie jaar in het vervolgonderwijs zodat wij kunnen reflecteren op ons handelen in dit traject. Door de nieuwe AVG wetgeving is dit volgen wel moeilijker geworden. Gegevens worden geanonimiseerd waardoor de context niet meer kan worden meegenomen.

We maken jaarlijks een analyse van de doorstroming van onze leerlingen in het 3e leerjaar. Met de informatie van ouders en uit de warme overdracht kijken we of opstroom en/of afstroom een relatie heeft met ons advies. Op- of afstroom heeft vaak te maken met het feit dat leerlingen in een gebied tussen twee leerwegen zitten en vanuit een gemengde brugklas een keuze moeten maken na het eerste leerjaar. Daardoor heeft de leerling nog een jaar de tijd gehad om zich verder te ontwikkelen. Wij vinden dat dit jaar van waarde is om een goede keuze te maken. In de cijfers zien we hierdoor altijd op- of afstroom bij deze leerlingen. Dit geeft een vertekend beeld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen dat kinderen uitgroeien tot wereldburgers die klaar zijn voor een toekomst waarvan we in veel gevallen nog niet weten hoe die er uit zal zien. Dat betekent dat het voor kinderen belangrijk is om een aantal vaardigheden aan te leren waardoor zij later in de maatschappij een aantal tools hebben om mee te bewegen met de eisen van de tijd. Daarom werken we veel aan de 21e eeuwse vaardigheden. Ook wordt middels een sociokring in elke groep wekelijks aandacht besteed aan normen en waarden, gevoelens, het geven van complimenten, etc..

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veilig
  • vertrouwd
  • transparant

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Via de site van de inspectie vindt u ons verslag van het laatste inspectiebezoek. We hebben daar de waardering GOED ontvangen. https://www.zoekscholen.onderwijsinspectie.nl/zoek-en-vergelijk/sector/po/id/1671?pagina=1&zoekterm=Trudo

Daar vindt u ook een link naar het rapport van de jury Excellente school.

In januari 2020 is ons certificaat verlengd en deze was geldig tot eind 2022. We hebben ervoor gekozen geen nieuw excellentierapport aan te vragen. Ondertussen heeft de inspectie besloten landelijk geen excellentiepredikaat meer af te geven.

Terug naar boven