De Goede Herder

Montgolfierstraat 71 5703 EB Helmond

  • Centrale ruimte in de school
  • Speellokaal in de onderbouw
  • Ons schoolgebouw aan de Montgolfierstraat

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem "Leerling in Beeld" van CITO.
We nemen deze onafhankelijke toetsen twee keer per jaar af: in januari de middentoetsen (M) en in juni de eindtoetsen (E).
We analyseren de resultaten en kijken of ons onderwijs passend is geweest. Zo ja, dan gaan we op dezelfde manier door.
Zo nee, dan passen we ons onderwijs(plan) aan. Hierbij werken we vanuit de kaders van 'opbrengstgericht passend onderwijs'. Focus PO is de online tool die we gebruiken om de opbrengstgegevens van de leerlingen beter te kunnen duiden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na groep 8 stromen leerlingen door naar het voortgezet onderwijs. Als school willen we samen met ouders het best passende onderwijsniveau op het voortgezet onderwijs bepalen. We hebben hierbij ook te maken met wet- en regelgeving. Hieronder leest u hoe schooldaviezen bij ons op school tot stand komen.

Groep 6

  • Op het einde van groep 6 krijgen alle leerlingen een richtinggevend advies. Het richtinggevend advies is altijd een dubbel advies en wordt bepaald door de leerkrachten in samenspraak met de IB-er.

Groep 7

  • In groep 7 krijgen alle ouders informatie over het voortgezet onderwijs en hoe wij komen tot een schooladvies op een ouderavond.
  • In januari/ februarti stelt de leerkracht van groep 7 een preadvies op in overleg met de intern begeleider.
  • Dit preadvies wordt tijdens het eerste rapportgesprek gegeven (februari/maart).

Groep 8

  • In groep 8 worden ouders opnieuw tijdens een ouderavond geïnformeerd over de advisering en het voortgezet onderwijs. 
  • De leerlingen maken in oktober/november methodeonafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld (ons leerlingvolgsysteem).
  • De leerkracht stelt in januari een voorlopig advies op. Dit gebeurt in overleg met de leerkrachten van groep 7, de intern begeleider, de bouwmanager en de adjunct-directeur.
  • In januari wordt het voorlopig advies besproken met leerlingen en ouders. Eerst met ouders tijdens het adviesgesprek, vervolgens met leerlingen. 
  • In februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets.
  • In maart ontvangen scholen de uitslagen van de doorstroomtoets. Als de uitslag van de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig advies, dan moet school het advies naar boven bijstellen, tenzij dit niet in het belang van het kind is. Als school besluit een advies niet te wijzigen, dan moet zij dit kunnen motiveren. 
  • Eind maart ontvangen leerlingen en hun ouders het definitieve advies.
  • In de aanmeldweek eind maart, melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Hoe komt een (voorlopig) advies tot stand?

School kijkt naar het totale kind Bij het tot stand komen van een advies worden de volgende zaken meegenomen (in willekeurige volgorde):

  • Zelfstandigheid
  • Werkhouding/ werktempo/ concentratie
  • Interesse/ motivatie
  • Zelfvertrouwen
  • Samenwerking
  • Huiswerkhouding
  • Presentaties in de groep
  • Resultaten van methodetoetsen
  • Resultaten van methode-onafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld)
  • Observatiegegevens vanuit een sociaal leerlingvolgsysteem

De (voorlopige) adviezen worden altijd in een overleg met de leerkracht, interne begeleider, bouwmanager en adjunct-directeur opgesteld, het is dus ook echt een schooladvies. Uiteraard gaan voeren we ook gesprekken met ouders en leerlingen hierover: wat vinden zij het best passende onderwijsniveau?

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden een goed pedagogisch klimaat op school heel belangrijk. Leerlingen moeten zich gezien voelen en veilig; dan komen ze het beste tot ontwikkeling. De sfeer op school is ook voor de leerkrachten en ouders belangrijk. Vanuit die basis kun je goed met elkaar werken.

We gunnen elk kind een goede ontwikkeling, waarbij welbevinden en betrokkenheid belangrijke pijlers zijn. We koppelen de sociale ontwikkeling zoveel mogelijk aan andere leerlijnen en het werken aan de 21ste eeuwse vaardigheden. We maken ook gebruik van de methode Kwink om specifieke aandacht te geven aan sociaal emotioneel leren. We gaan regelmatig met leerlingen in gesprek en observeren hen in hun dagelijks handelen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Trots zijn op jezelf
  • Je veilig voelen
  • Je bent niet alleen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven