De Goede Herder

Montgolfierstraat 71 5703 EB Helmond

  • Centrale ruimte in de school
  • Speellokaal in de onderbouw
  • Ons schoolgebouw aan de Montgolfierstraat

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit:

  • een managementteam: directeur-bestuurder, adjunct-directeur, twee bouwmanagers;
  • twee interne begeleiders;
  • leerkrachten;
  • vakcoördinatoren (zij zijn groepsleerkracht en tevens coördinator op het gebied van bijvoorbeeld taal, rekenen, gedrag, oriëntatie op jezelf en de wereld, sport en bewegen);
  • een pedagogisch medewerker;
  • een vakleerkracht muziek;
  • een ICT-coach;
  • onderwijsassistenten;
  • een secretaresse;
  • een conciërge;
  • stagiaires.

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als we lang vooraf weten dat iemand langdurig met verlof gaat, zoals bij een zwangerschapsverlof, dan gaan we via een sollicitatieprocedure op zoek naar een vervanger. Als we kort vooraf weten dat iemand met verlof is, dan proberen we dat eerst intern op te lossen door een duo-collega of andere parttimer te vragen extra te komen werken of wordt er een ambulante werknemer ingezet. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op onze school gaan kinderen 25 uur per week naar school.

In de groepen 1-2 nemen spel en spelend leren een belangrijke rol in. Er wordt ook dagelijks aandacht besteed aan rekenvaardigheden en beginnende geletterdheid. We werken met thema's en bij elk thema komen de verschillende vakgebieden altijd aan bod. Onze activiteiten worden verwerkt in een dagplanning die recht doet aan de flexibiliteit van het kleuteronderwijs. Uiteraard besteden we in de kleutergroepen ook veel aandacht aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We kennen op onze school veel verschillende vakgebieden. Taal, lezen en rekenen zijn dagelijkse onderdelen van ons programma. Daarvoor is een rooster opgesteld, dat we als richtlijn gebruiken. Ook sociale vaardigheden krijgen de nodige aandacht. De verschillende vakgebieden hebben ook veel overlap, bijvoorbeeld bij oriëntatie op jezelf en de wereld ben je ook met begrijpend lezen of begrijpend luisteren bezig. Daarom geven we dat niet exact in uren en minuten aan. We vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen op verschillende gebieden en maken ook tijd vrij voor bijvoorbeeld vieringen. Ook op deze momenten werken we aan doelen uit de verschillende vakgebieden.

Brabants Verkeersveiligheidlabel

De Goede Herder heeft het Brabants VerkeersveiligheidsLabel sinds 2006 (BVL). Kinderen vormen een zeer kwetsbare groep in het verkeer. Jaarlijks zijn in Nederland honderden kinderen betrokken bij verkeersongevallen. Kinderen moeten daarom leren veilig aan het verkeer deel te nemen. Om verkeerseducatie op scholen te stimuleren en een hoge kwaliteit te waarborgen, is er een keurmerk in het leven geroepen. Het Label met het beeldmerk Seef de Zebra toont aan dat onze school zich inzet voor verkeerseducatie en verkeersveiligheid rond de school. Verkeerseducatie in de klassen krijgen en houden; dáár is het de provincie Noord-Brabant om te doen met het Brabants VerkeersveiligheidsLabel. Er is een set met BVL-criteria ontwikkeld waarmee we werken om de kwaliteit van de verkeersveiligheid op het gewenste niveau te krijgen. De essentie van BVL is dat wij als school punten scoren voor zaken die de verkeersveiligheid van de (leerlingen van de) school bevorderen. Dit gebeurt op verschillende onderdelen. Onze leerlingen krijgen verkeerslessen en doen verkeersprojecten met praktische oefeningen. Verder is er aandacht voor de schoolomgeving en zijn/worden de routes naar school zo verkeersveilig mogelijk.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samengevat zijn wij als school tevreden over de basisondersteuning en extra ondersteuning die wij bieden aan onze leerlingen. Vanzelfsprekend kan het altijd beter en zien wij nog voldoende verbeterpunten.

Specialisten op school

Op onze school kennen we verschillende specialisten:

  • een pedagogisch medewerker die zowel individueel als groepsgewijs met kinderen werkt;
  • twee interne begeleiders: één in de onderbouw en één in de bovenbouw;
  • vakspecialisten op het gebied van taal, rekenen, gedrag, ICT en bewegingsonderwijs;
  • twee gedragsspecialisten;
  • zes onderwijsassistenten.

Opmaatklas

Op onze school werken we met een klas voor kinderen die uitvallen op rekengebied. Dit zijn kinderen van groep 5 of hoger, waarvan vaststaat dat zij het fundamentele rekenniveau niet gaan halen. Op vaste momenten in de week krijgen deze kinderen in een kleine groep les op hun eigen niveau.

Taalklas

Dankzij een subsidie van de gemeente Helmond kunnen we ook dit schooljaar weer extra kansen bieden aan kinderen, van wie we weten dat ze een taalachterstand hebben. In ons geval betreft het 10 tot 15 kleuters uit groep 2 die drie ochtenden per week naar een aparte klas gaan. Hier biedt de leerkracht taalintensieve activiteiten aan, waardoor de kinderen extra geprikkeld worden om hun taalvaardigheid te ontwikkelen.

Topklas

De topklas is er voor extra ondersteuning voor leerlingen uit groep 7. Ook deze klas kan geformeerd worden, dankzij subsidie van de gemeente. De doelgroep bestaat uit gemotiveerde leerlingen met capaciteiten voor vmbo-t, havo of vwo die door een taalachterstand belemmerd worden in hun onderwijscarrière. De school kan hiervoor kinderen aanmelden. Een externe deskundige bepaalt of het kind voldoet aan de criteria. In de topklas wordt er een aantrekkelijk en gevarieerd taalaanbod met motiverende werkvormen gerealiseerd. Centraal staan de onderdelen: woordenschat, begrijpend lezen, schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid.

Plusklas

De plusklas is er voor extra ondersteuning van meer- en hoogbegaafde leerlingen. in schooljaar 2023-2024 zijn we hiermee gestart. Naast een aangepast programma in de klas (compacten en verrijken/ verbreden) werken de leerlingen eens per week aan opdrachten die hen helpen hun executieve functies te ontwikkelen en een groei-mindset in te kunnen zetten. Daarnaast werken zij aan opdrachten die recht doen aan hun ontwikkelingspotentieel, waarmee we de bedoeling hebben hen voldoende uitdaging te bieden.

Ons volledige schoolondersteuningsprofiel kunt u vinden op onze website onder de knop "overige" of op de website van scholenopdekaart.nl als bijlage van het kopje "Schoolondersteuningsprofiel". Beleid t.a.v. van bovengenoemde voorzieningen is op te vragen bij de directie. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De leerkrachten op onze school hebben kennis van en kunde in het vak van leraar. Ook als het gaat om leerlingen die speciale onderwijsbehoeften hebben. In de nabije toekomst willen we op basisschool de Goede Herder de ondersteuningsmogelijkheden verkennen in het aanbod aan kinderen met een beneden gemiddeld/laag IQ. We willen gaan onderzoeken of en hoe dit voor ons te realiseren is. Ook de ondersteuningsmogelijkheden voor kinderen met een hoog IQ willen we verder uitbreiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Zowel in de peuteropvang als in de kleutergroepen werken we met de methodiek Speelplezier. Dit is een erkend VVE-programma.
VVE staat voor voor- en vroegschoolse educatie. Middels (begeleid) spel leren jonge kinderen.
De betrokkenheid van ouders vinden we van groot belang. Daarom organiseren we een inloopkwartier, een themabrief en bij elk thema een activiteit met of voor ouders.
We werken met het observatie-instrument KIJK! Er is sprake van een zorgvuldige overdracht van de peuterspeelzaal naar de basisschool.

Terug naar boven