Missie van openbare basisschool 't Hout is 'MET PLEZIER VEEL LEREN'
Hoe denken wij over leren en ontwikkelen
De uitgangspunten voor onze opvattingen over leren en ontwikkelen zijn gebaseerd op het werk van Luc Stevens. Hij gaat uit van de psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en relatie, ontleend aan de Self Determination Theory van Edward Deci en Richard Ryan (2002) ‘Ieder mens is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft een natuurlijke behoefte aan relatie, autonomie en competentie.' Als in voldoende mate is voldaan aan de behoefte aan relatie, autonomie én competentie dan is er welbevinden, betrokkenheid en zin in leren.
Omdat we een brede ontwikkeling van kinderen belangrijk vinden leren we op ’t Hout naast vaardigheden zoals lezen, taal en rekenen en het verwerven van kennis ook veel over het omgaan met elkaar, over samenwerken, het ervaren van gevoelens en het ontdekken van mooie dingen. Op deze manier bereiden we kinderen voor op hun deelname aan de maatschappij.
We stimuleren dat onze leerlingen:
- nieuwsgierig en leergierig zijn;
- verwonderd zijn, ergens van kunnen genieten en iets leren waarderen;
- verontwaardigd kunnen worden en actief willen zijn om iets te behouden, te veranderen of te voorkomen;
- een eigen mening ontwikkelen zodat zij niet zomaar de informatie die van alle kanten op hen afkomt, accepteren.
Hoe denken wij over het aanbod en de leeromgeving
We komen tegemoet aan de verschillen tussen leerlingen en we stemmen het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. We maken het onderwijs adaptiever. Kinderen leren beter als de leerstof op de interesses van de leerlingen is afgestemd. Naast cursorisch aanbod bieden we leerstof ook aan in betekenisvolle thema’s. We bieden een rijke leeromgeving waarin iedereen met plezier kan leren en zich optimaal kan ontwikkelen. We zorgen voor afwisseling in de lessen en maken gebruik van moderne methodes, werkvormen en materialen.
In ons aanbod vinden we het van extra belang dat er aandacht is voor:
- Samen leren, samen werken en saamhorigheid
- Culturele diversiteit
- Het betrekken van de omgeving bij ons onderwijs
- Een brede vorming met specifieke aandacht voor de ontwikkeling van creativiteit
Om tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen is het belangrijk dat de instructie, het leerstofaanbod en tijdsindeling flexibel zijn. Om dit te realiseren maken we op ’t Hout gebruik van verschillende materialen en gevarieerde instructieprincipes. We geven de leerlingen vertrouwen in het feit dat zij steeds meer verantwoordelijkheid kunnen dragen om hun eigen leerproces te plannen en te evalueren. Op OBS ‘t Hout noemen wij dit ‘eigenaarschap’.
De omgeving van de school wordt in toenemende mate internationaal en intercultureel. internationale taalvaardigheid, intercultureel bewustzijn én internationale samenwerking worden steeds belangrijker. Op ’t Hout is daarom specifieke aandacht voor (wereld)burgerschap.
Op ’t Hout wordt spel veel ingezet als middel om de ontwikkeling en het leren in brede zin te bevorderen en te ondersteunen. Spel laat kinderen ervaren, ontdekken en oefenen. Zo ontwikkelen ze vaardigheden en vergroten zij hun kennis. We onderscheiden verschillende vormen van spel:
- Spel als middel voor ontspanning.
- Spelend leren gericht op het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en zintuigelijke ontwikkeling.
- Spel dat van belang is voor zowel schoolse als niet-schoolse vaardigheden en gericht op een brede ontwikkeling.
Hoe denken wij over de rol van de leerkracht
De leerkracht is ontwerper van de leeromgeving. Hij is ook de expert als het gaat om de inhoud en leerstof. De leerkracht is vaardig in het creëren van een leeromgeving waarin kinderen zich optimaal ontwikkelen. Daarbij maakt de leerkracht een keuze uit de leerstof, leervormen, didactische werkvormen, groeperingsvormen, en evaluatievormen.
Relatie
De leerkracht bevordert dat alle leerlingen zich veilig en aanvaard voelen. Zij of hij toont belangstelling voor het kind en bevordert wederzijds respect. Afspraken met kinderen komen wij op ’t Hout na, we bieden grenzen en we nemen actief stelling tegen discriminatie en pesten.
Competentie
We versterken het zelfvertrouwen van alle leerlingen. De leerkracht geeft positieve en opbouwende feedback op werk en gedrag van de kinderen. De leerkracht is complimenteus en heeft vanuit vertrouwen hoge realistische verwachtingen van leerlingen. We werken actief aan het bevorderen van een fijne sfeer in de groep en de sociale vaardigheden van leerlingen. Daarom bevorderen we samenwerken en samenspelen.
Autonomie
De leerkracht bevordert zelfstandigheid en het nemen van verantwoordelijkheid. We dagen de leerling uit om mee te denken en we gaan in op de spontane inbreng van leerlingen. We stimuleren eigenaarschap en leren leerlingen verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag. We houden ons aan gedrags- en omgangsregels die we samen hebben afgesproken. Het zelf proberen op te lossen van problemen in de omgang met anderen wordt gestimuleerd. Belangrijk vinden we dat kinderen een eigen mening ontwikkelen, zodat zij kritisch met de informatie omgaan die op hen afkomt.