In het hart van het hout

Slegersstraat 2 A 5706 AX Helmond

  • Zien en benutten van talenten en kansen. Passend onderwijs voor alle leerlingen, in een uitdagende en veilige leeromgeving.
  • Coöperatieve werkvormen en samenwerken
  • Het jaarlijkse groot project wordt afgesloten met een presentatie waar kinderen hun talenten kunnen laten zien.
  • Welbevinden en betrokkenheid zijn voorwaardelijk voor ontwikkeling
  • Vooruitdenken en vooroplopen in een digitaal tijdperk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van ons kindcentrum worden volgens de passende norm beoordeeld. In dit overzicht zijn alle kinderen meegenomen, ook de kinderen met een eigen leerlijn. Deze kinderen worden normaliter niet meegewogen in de gemiddelde score van de Cito Eindtoets groep 8.

In het schooljaar 2018-2019 was er geen sprake van een fusie van de 3 scholen, waardoor er een vertekend beeld ontstaat van score van de eindtoets. Helaas kunnen wij dit zelf niet corrigeren. 

We hanteren een evaluatiesysteem waarbij de resultaten van ons onderwijs nauwgezet gevolgd worden. Diverse toetsen en dus ook de Eindtoets maken deel uit van dat evaluatiesysteem. Jaarlijks bekijken we in welke mate we onze (streef)doelen bereiken en of bijstelling van beleid en aanpak nodig is.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk om kennis en resultaten te delen. Alle ouders hebben toegang tot het ouderportaal in Parnassys en kunnen daarin de resultaten (Cito - LOVS) van hun kind(eren) lezen. 

In het Hart van het Hout is vanaf 1-8-2019 als nieuwe organisatie gestart. De eerdere onderzoeks- en toets resultaten en jaarverslagen van de vier organisaties die samen het nieuwe kindcentrum in Mierlo-Hout vormen, zijn in het archief van het kindcentrum in te zien. Op de nieuwe website zullen het komende jaar de meest actuele tevredenheidsonderzoeken, GGD rapportages, inspectieverslagen en andere relevante resultaten en onderzoeken van het kindcentrum opgenomen worden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het vervolgonderwijs
Ouders en kinderen krijgen alle gelegenheid om tot een goede keuze voor een school in het vervolgonderwijs (VO) te komen. In het begin van het schooljaar worden de ouders van leerjaar 8 op een informatieavond geïnformeerd over de verschillende vormen en de procedure. Er worden open dagen georganiseerd en de kinderen bezoeken enkele scholen voor VO. Om te bepalen welke vorm van VO voor uw kind het meest geschikt is, wordt in leerjaar 7 een voorlopig advies opgesteld en in leerjaar 8 krijgen de kinderen het definitieve schooladvies. Het voorlopige- en definitieve schooladvies wordt opgesteld door het adviesteam. Dit team bestaat uit de mentoren van leerjaar (6) 7, 8, de locatieleider en de pedagogisch coach. Het is gebaseerd op het dossier, motivatie, werkhouding en de eerder behaalde resultaten. Het advies wordt met ouders én kind besproken vóór de uitslag van de Eindtoets. De Eindtoets moet deze keuze bevestigen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pedagogische tact of tactvol handelen vinden we meer dan alleen een competentie. Het is een ziens- of zijnswijze. We realiseren ons dat dit vraagt om openheid en sensitiviteit voor wat een kind bezighoudt of voor wat het nodig heeft, en vertrouwen in zijn wil om te groeien. Ons pedagogisch handelen kenmerkt zich door grote betrokkenheid en verantwoordelijkheidsbesef van professionals voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen op alle locaties hun plek als veilig ervaren. Professionals zijn vanuit oprechte aandacht in verbinding met kinderen. Duidelijk in ons proces is dat de professional dezelfde visie (gebaseerd op uitgangspunten van actief leren) deelt, in de praktijk bekent dit dat we stappen zetten naar hetzelfde doen. Dit vraagt om het duidelijk duiden van begrippen en vertalen naar gemeenschappelijk handelen. 

We hebben veel aandacht voor de ontwikkeling van sociale competenties van kinderen. Voor het monitoren van deze competenties (sociale veiligheid) gebruiken we jaarlijks ZIEN.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ontdekken
  • Ontmoeten
  • Ontwikkelen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven