Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op ons kindcentrum bestaan er zowel homogene als heterogene groepen. Ons onderwijs is gericht op het zoveel mogelijk aansluiten bij de diverse onderwijsbehoefte van kinderen. Dit betekent dat er een gedifferentieerd en gevarieerd aanbod van leerstof en activiteiten is. Daarnaast is er veel expertise in school, waardoor er veel kinderen op een professionele en passende manier in hun ontwikkeling ondersteund worden.
Kinderen volgen onderwijs in vaste groepen, met eigen mentoren. Daarnaast heeft ons kindcentrum twee ondersteuningsgroepen (voor extra ondersteuning op cognitief of sociaal-emotioneel gebied) en een verrijkingsgroep (voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong), waar kinderen naar behoefte gebruik van maken.
Naast groepsleerkrachten, zijn er een docent handvaardigheid en bewegen (NBSS) bij ons kindcentrum betrokken.
In kernplein 2 (leerjaar 1-2) is het zelfstandig werken een belangrijk onderdeel. De kinderen werken met het planbord en kiezen een taak/werkje. Dit werkje is gerelateerd aan de leerdoelen. Op deze wijze kunnen de kinderen gericht bezig zijn met de activiteit. De zelfstandigheid wordt hierdoor ontwikkelt. De dag heeft vaste onderdelen, zoals inloop, zelfstandig werken met kleine kring, grote kring, buitenspelen of speelzaal, fruit eten, werken, lunch, kring, werken, buiten spelen of speelzaal.
In Kernplein 3 en 4 (leerjaar 3 t/m 8) is het zelfstandig werken een belangrijk onderdeel. De kinderen kiezen bij binnenkomst zélf een activiteit uit hun takenblad. Deze activiteit is gerelateerd aan de leerdoelen. Zo begint de dag effectief en de kinderen kunnen gericht bezig zijn met de activiteit. De zelfstandigheid wordt hierdoor ontwikkelt. De dag heeft vaste onderdelen in het programma. De medewerkers stemmen samen het programma af, zodat de doorgaande lijn wordt gewaarborgd.
In het Hart van het Hout is een integraal kindcentrum. Dit betekent dat onderwijs, opvang en zorg als één team en vanuit één visie en één plan samen werken aan de ontwikkeling van kinderen. Ook maken we gezamenlijk gebruik van ruimtes. Kinderen van 0 -13 jaar worden in één doorgaande lijn gevolgd. Dit doen we vanuit een kindgericht plan.
Want waarom stoppen met spelen als school begint? En waarom stoppen met leren als de school uit is? Die twee kunnen meer in elkaar overlopen. We werken er naar toe dat kinderen de gehele dag gebruik kunnen maken van een ruim aanbod voor bijvoorbeeld taal, rekenen, muziek, sport, etc. Het grote voordeel van een integraal kindcentrum is dat uw kind de gehele dag wordt opgevangen door een vast team van medewerkers op één locatie. Voor kinderen betekent dit dat het aanbod geheel wordt afgestemd op de behoeftes van uw kind. Vanuit een kindgericht plan bieden we maatwerk in leerstof, leertijd en leerstijl, zodat er alle ruimte is om talenten optimaal tot bloei te laten komen