Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kindcentrum Mozaïek is een reguliere basisschool en biedt als zodanig in principe onderwijs aan alle kinderen. Het schoolondersteuningsprofiel geeft aan wanneer we handelingsverlegen zijn en voor een kind op zoek gaan naar een andere school.
Kindcentrum Mozaïek organiseert ook de centrale opvang voor kinderen in de basisschoolleeftijd die rechtstreeks uit het buitenland komen en geen Nederlands spreken. Bedoeling is dat deze buitenlandse leerlingen van 4 tot 11 jaar, aanspreekbaar in de Nederlandse zijn en bekend zijn met de Nederlandse schoolcultuur. Vanaf het moment dat ze instromen blijven ze één jaar op onze school. Het ons doel om de kinderen tijdens dat jaar op taal, lees en rekengebied voldoende bagage mee tegeven zodat ze op de uitstroomschool kunnen aansluiten bij leeftijdgenoten. NT2-kinderen komen niet alleen uit de buurt van de school maar ook uit andere wijken van Helmond en uit omliggende plaatsen. Kenmerken van aanbod en organisatie zijn:
- Speciaalgeschoold personeel.
- Ruim de helft van de leertijd wordt besteed aan taal/lezen.
- Er is verder ruimte voor de andere schoolvakken.
- Gebruik wordt gemaakt van de methodes ‘Taalmozaïek’ (gr 1-2), Veilig Leren Lezen (gr 3) en ‘Mondeling Nederlands’ (gr. 4 t/m 8) en Horen Zien en Schrijven (gr 4 t/m8).
- Ontwikkelingsperspectieven voor alle kinderen voor de vakken taal, lezen en rekenen.
- Organisatievan het schooljaar in 4 periodes van 10 weken.
- Vorderingen toetsen na elke periode van 10 weken.
- Clustering in de organisatie vanwege instroom gedurende het gehele jaar.
- Tussentijds informeren van ouders middels gesprekken op basis van het leerlingendossier.
- Warme overdracht naar de vervolgschool.
Voor meer informatie en beelden zie de Prezie op onze website.