Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De leerlingen hebben dezelfde uren zoals die van de overige groepen. We hebben dus geen verschil in de verschillende leeftijden.
Onze leerlingen worden op de volgende manier geformeerd:
- Op leeftijd
- Op niveau
- Weerbaarheid
Daarbij is voor ons heel belangrijk hoe de balans van onderwijs en zorg is verdeeld. Dat heeft alles te maken met de dynamiek binnen onze groepen en het klimaat wat we kunnen creëren om kinderen op zo'n optimale manier tot leren te laten komen.
De Toermalijn is een school voor speciaal basisonderwijs voor kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 13 jaar. Leerlingen hebben vaak een opeenstapeling van problematieken binnen de diverse domeinen van leren, gedrag en ontwikkeling waardoor het volgen van onderwijs op een reguliere school, in elk geval voor een bepaalde tijd, moeilijk en soms onmogelijk is. Instroom is ook mogelijk direct vanuit peuterspeelzalen en medische kinderdagverblijven De leerlingenpopulatie is divers van samenstelling. Er zijn grote verschillen in cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, ontwikkeling van taal en communicatie en motorische ontwikkeling. De leerlingen van de Toermalijn en hun ouders vormen een afspiegeling van de maatschappij.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen de Toermalijn willen we steeds goed kijken wat de ondersteuningsbehoefte van onze kinderen is., Wanneer wij daar zelf in moeten aanpassen, zullen we dat zeker niet nalaten. Op dit moment ligt de focus op taalonderwijs en ook het jonge kind.
Met onze kwaliteitszorg die voortdurend in ontwikkeling is, willen we ons aanbod op een hoger plan brengen. Tot slot zijn we ook aan het orienteren richting onze onderwijspartners binnen Helmond. dat betekent richting regulier, maar ook naar onze partners in het Speciaal Onderwijs. Alles om onze leerlingen te bieden wat ze nodig hebben.
We hebben binnen onze muren van de school wel een Kdc Binderen.
Zij zijn een gespecialiseerde opvang voor jonge kinderen met een ontwikkelingsachterstand of beperking.