Samenwerkingsschool De Brandaris

Branding 47-55 3224 GA Hellevoetsluis

Schoolfoto van Samenwerkingsschool De Brandaris

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van schooljaar 2022-2023 worden gepubliceerd wanneer het systeem van dit programma het kan inlezen.

We zijn content met de behaalde resultaten op de eindtoets, daar deze zijn gestegen ten opzichte van de mindere score van vorig schooljaar. We hebben bij alle vakgebieden boven de signaleringswaarde van de inspectie gescoord. De signaleringswaarde (percentage) is de lat waar de school naast gelegd wordt om te kunnen beoordelen of de leeropbrengsten voldoende zijn.

De signaleringswaarde van een school hangt af van de schoolweging die het rijk aan een school koppelt. De signaleringswaarde voor onze school ligt op 1F niveau op 85% en op 2F/1S op 41,5%.

De resultaten van de eindtoets:

Lezen 
1F 98%   2F 67%
Taalverzorging
1F 96%   2F 46%
Rekenen en Wiskunde
1F 98 %  1S 54%

We streven ernaar om met onze schoolweging richting het landelijk gemiddelde te scoren.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de leerlingen in hun ontwikkeling door goed te observeren en te registreren. Hiervoor gebruiken we onze observaties en de methode gebonden toetsen.

Daarnaast gebruiken we ook de landelijk genormeerde toetsen van het CITO-leerlingvolgsysteem. Uiteraard toetsen we niet om het toetsen. De toetsen en observaties worden geanalyseerd volgens een vast format. Vervolgens worden er conclusies uit getrokken die mede de basis vormen van wat er in de komende periode aangeboden wordt.

Gedurende het leerjaar wordt u als ouder meegenomen in gesprek over de ontwikkeling en resultaten van uw kind, in dit gesprek vertelt de leerkracht hoe de leerlingen zich ontwikkelen.

In groep 7 krijgen de kinderen een voorlopig advies op basis van:
* De behaalde midden- en eindresultaten van de gehele schoolcarrière
* De motivatie, werkhouding, instructiebehoefte, werktempo en huiswerkattitude

Halverwege groep 8 bespreekt de leerkracht van groep 8, samen met ouders en kind wat het schooladvies gaat worden voor het voortgezet onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen erg belangrijk. Het respectvol omgaan met elkaar en het accepteren dat iedereen uniek is, vormen hierbij de uitgangspunten. SWS De Brandaris is een "Vreedzame School" en wil voor alle leerlingen die de school bezoeken, een veilige school zijn. 
Dit brengt met zich mee dat wij expliciet stelling zullen nemen tegen grensoverschrijdend gedrag en concrete maatregelen zullen nemen wanneer dit gesignaleerd wordt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Samenwerking
  • Respecteer jezelf en de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In september 2021 is onze school bezocht door een onderwijsinspecteur. Het ging om een kwaliteitsonderzoek waarbij het thema ‘leerlingenpopulatie en aanbod’ centraal stond. De inspecteur is in gesprek gegaan met de directie en intern begeleider. De inspecteur was zeer lovend over het enthousiasme, de betrokkenheid en de deskundigheid die hij tijdens zijn bezoek heeft ervaren. Hij vond het onderwijsconcept van de Brandaris goed aansluiten bij onze leerlingenpopulatie en hij prees onze maatschappelijke betrokkenheid. Een mooi compliment waar wij heel blij mee zijn!

In maart en april 2022 is EduMare bezocht door een delegatie van de onderwijsinspectie in het kader van het vierjaarlijks onderzoek.
In dit onderzoek wordt gekeken of het bestuur met zijn sturing de kwaliteit op de scholen waarborgt en een deugdelijk financieel beheer voert. Het gehele onderzoeksteam heeft dit volmondig en unaniem bevestigd.
Tijdens het onderzoek wordt naar de volgende standaarden gekeken en deze zijn als volgt beoordeeld:

BKA 1 Visie, ambities en doelen = GOED
BKA 2 Uitvoering van kwaliteitscultuur = GOED
BKA 3 Evaluatie, verantwoording en dialoog = GOED
Vanwege het nog korte bestaan van EduMare is de cyclus nog te kort om met GOED te beoordelen.

Dit houdt in dat EduMare als bestuur het eindoordeel GOED krijgt van de onderwijsinspectie. Daarmee voegt EduMare zich bij de top 18% van schoolbesturen met het oordeel GOED in Nederland. Een prestatie waar EduMare zeer trots op is. 

In juni 2022 is SWS De Brandaris bezocht door EduMare en de RvT van EduMare.

Zij zijn de hele dag aanwezig geweest en hebben meerdere lessen bezocht.  Ook zijn zij in gesprek gegaan met de directie, de kwaliteitscoördinator, een aantal leerkrachten en de leerlingenraad. Zij hebben kritisch naar onze school gekeken waarbij ze hebben gelet op de volgende punten:

* Leren de leerlingen voldoende?

* Wordt er goed lesgegeven?

* Zijn de leerlingen veilig?

* Is er voldoende zicht op de ontwikkeling van de leerlingen?

Het bestuur en de Raad van Toezicht waren lovend over de eenheid die zichtbaar is in de school.
De leerkrachten werken nauw samen als één team en er is een duidelijke koers in het beleid. Ook tussen de leerlingen is de saamhorigheid zichtbaar: “Wij horen bij elkaar”.  Zij noemden dit een knappe prestatie, zeker gezien het feit dat de school nog maar net als fusieschool is gestart. Het bestuur heeft aangeraden om vooral door te gaan op de ingeslagen weg en ons te blijven focussen op ‘het leren van de leerlingen’. 

We volgen uiteraard dit advies op.

Terug naar boven