Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hanteren heterogene groepen 1/2, hetgeen betekent dat de leerlingen van groep 1 en groep 2 bij elkaar in de klas zitten.
Vanaf groep 3 hanteren we homogene groepen, hetgeen betekent dat er in een klas alleen leerlingen van hetzelfde leerjaar zitten.
Zo kan de leerkracht zich volledig focussen op het leerstofaanbod van één leerjaar.
Het kan voorkomen dat er een combinatiegroep ontstaat vanwege leerlingenaantallen, dit heeft niet onze voorkeur.
In een combinatiegroep zal de onderwijstijd verdeeld moeten worden, zodat de leerstof van beide leerjaren aangeboden wordt.Schooljaar 2022-2023:
16 groepen in één gebouw
Branding 47-55:
- vier groepen 1/2
- twee groepen 3
- twee groepen 4
- twee groepen 5
- twee groepen 6
- twee groepen 7
- twee groepen 8
In de groepen 1/2 wordt intensief, gestructureerd gewerkt aan taal (met name aan woordenschatontwikkeling) en rekenen. Ook aan de andere ontwikkelingsgebieden besteden we veel aandacht. Dit doen we middels een beredeneerd aanbod.
Beredeneerd aanbod staat voor: een thematisch onderwijsaanbod (al dan niet gebruik makend van een programma voor groep 1/2) van betekenisvolle samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau en de onderwijsbehoeften van de leerlingen.In ons aanbod zijn: taalontwikkeling, beginnende gecijferdheid, sociaal emotionele ontwikkeling, sociale redzaamheid, zintuiglijke ontwikkeling, Engels en expressievakken zoals tekenen, muziek etcetera verwerkt.
Als school zorgen we ervoor dat we de leerstof, gerelateerd aan de kerndoelen aanbieden. Dat is vanuit de overheid ook een verplichting. Daarnaast moeten we wat betreft taal en rekenen ook de zogeheten referentieniveaus halen. Dit is een opbrengst verplichting. Soms is het nodig dat er aan bijvoorbeeld rekenen, lezen of spelling extra tijd wordt besteed omdat het basisniveau gehaald moet worden. Kortom, we zorgen dat we aan de kerndoelen voldoen en afhankelijk van de voortgang van de ontwikkeling van de leerling(en) kunnen er keuzes gemaakt worden in het aanbod.
Onze doelgroep zijn de basisschoolleerlingen. Hierop is ons gebouw ook ingericht.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ons doel is een kwalitatief goede school te zijn in onze wijk, waarbij we werken als één team met één taak en de kinderen de onderwijskansen bieden waar zij recht op hebben. We hebben hoge verwachtingen en streven ernaar om het hoogst haalbare uit de leerlingen te halen. We vinden het belangrijk om de ontwikkeling van de leerlingen vanaf de start op de basisschool goed te monitoren en tijdig bij te sturen als de ontwikkeling van de leerling dreigt te stagneren. Er worden zo vroeg mogelijk in de ontwikkeling interventies ingezet om de leerling te stimuleren en eventuele hiaten weg te werken. Hierbij wordt intensief samengewerkt met ouders en ketenpartners. Denk hierbij aan Op Stap, Samenstap, LOGO 3000, logopedie, fysiotherapie, inzet OA/LKO etc. Het zwaartepunt van de ondersteuning ligt om die reden in de onderbouwgroepen. Er worden veel extra middelen en personeel ingezet om de leerlingen in de groepen 1 t/m 4 een stevige basis qua kennis en vaardigheden te geven, zodat ze hier profijt van hebben in de groepen 5 t/m 8 en een zichtbare groei in ontwikkeling doormaken. We streven er naar om alle leerlingen de doelen, passend bij het groepsaanbod, te laten bereiken.
Ondersteuning aan onze leerlingen I
In het ondersteuningsplan is afgesproken welke basisondersteuning scholen bieden. Scholen hebben hun basisondersteuning op orde als: De basiskwaliteit volgens de onderwijsinspectie voldoende is; De onderwijsondersteuning op school goed is georganiseerd; De school preventieve en licht curatieve interventies kan aanbieden.
In ons ondersteuningsplan en ons schoolondersteuningsprofiel staat meer informatie.
De peuterspeelzaal is in ons gebouw gevestigd.
Door middel van onze nauwe samenwerking zijn we op de goede weg om ons integraal kindcentrum (IKC), genaamd IKC De Zeester, optimaal vorm te geven. Zo hebben we overleg met de leidsters van de peuterspeelzaal en is er een warme overdracht van leerlingen. Tevens nodigen we de peuters uit bij festiviteiten die dat toelaten.