Openbare basisschool Het Palet

Jachthoornpad 1 3223 HR Hellevoetsluis

Schoolfoto van Openbare basisschool Het Palet

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem  

De leerlingen worden in hun ontwikkeling gevolgd door regelmatig te observeren en te registreren. Naast de toetsen die in de diverse methodes voor groep 3 t/m 8 voorkomen en bedoeld zijn om inzicht te verkrijgen in kortgeleden behandelde stof, beschikt de school over een uitgebreid leerlingvolgsysteem IEP. De toetsen en observaties worden geanalyseerd volgens een vast format. De conclusies uit de analyses worden gebruikt als basis voor het aanbod voor de volgende periode. De onderdelen technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen & wiskunde worden twee maal per schooljaar met IEP getoetst.

De gegevens van toetsen worden digitaal bewaard in het leerlingvolgsysteem van ParnasSys.

In groep 1 en 2 wordt de ontwikkeling van de kinderen geobserveerd met het leerlingvolgsysteem van ParnasSys.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kansrijk adviseren

Kansrijk adviseren is een term waarmee we aangeven dat we alle leerlingen zodanig adviseren dat ze hun schoolloopbaan in het VO succesvol kunnen afronden, zonder dat ze in de 1e drie jaren op het VO op- of afstromen.

Kansrijk adviseren betekent dat het leerteam, bestaande uit de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, kijkt naar de potentie van de leerling. Om concreter te zijn moeten we kijken naar de “harde” kenmerken, zoals leerresultaten en de “zachte” kenmerken, zoals werkhouding, motivatie, executieve functies en thuissituatie. In het Leerteam gaat men met elkaar het schooladvies formuleren. Hierbij kan de inzet van NIO-toetsen, drempeltoetsen e.d. bij enkele kinderen noodzakelijk zijn om tot een goed advies te komen. 

Tijdspad overgang basisschool naar middelbare school

Groep 7  

  • In november krijgen ouders/verzorgers voorlichting over de adviesroute (informatieavond en/of schriftelijk).  
  • In juni/juli wordt een voorlopig adviesgesprek gevoerd met kind en ouders a.d.h.v. een adviesformulier.    

Groep 8   

  • In oktober worden leerlingen waarbij ernstige twijfel blijft bestaan getoetst met bijv. de drempeltoets en/of de NIO-toets (voor de herfstvakantie)
  • In november wordt de voortgangstoets afname I IEP afgenomen. Tijdens de voortgangsgesprekken worden de resultaten gedeeld
  • In Januari starten de leerkrachten met het invullen van de onderwijskundige rapporten (OKR)
  • In februari is de afname van de Doorstroomtoets IEP
  • In maart ontvangt school de resultaten van de Doorstroomtoets. Het definitief schooladvies wordt opgesteld i.o.m. met vorige leerkrachten groep 6 en 7, leerkracht groep 8, KC-er en directie. Het OKR wordt compleet gemaakt en een aantal dagen vóór de schooladviesgesprekken met ouders gedeeld. Uiterlijk 24 maart is het schooladviesgesprek met de leerling en ouders waar het OKR besproken en ondertekend wordt. De unieke code en het inschrijfformulier wordt aan de ouders meegegeven. Uiterlijk 31 maart worden alle leerlingen door de ouders aangemeld bij de VO-school. Het definitieve advies wordt vóór 1 april ingevoerd in Bron
  • In April/mei vindt de warme overdracht met de VO-scholen plaats.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen ons daltononderwijs zijn de kernwaarden zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken, reflectie en effectiviteit belangrijk. Deze kernwaarden staan niet los van elkaar, maar deze horen bij elkaar. Om dit goed te ontwikkelen bij kinderen is er een veilige omgeving nodig waar respect en vertrouwen een basis is. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen
  • Veilligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onderwijsinspectie  

In maart en april 2022 is EduMare bezocht door een delegatie van de onderwijsinspectie in het kader van het vierjaarlijks onderzoek. In dit onderzoek wordt gekeken of het bestuur met zijn sturing de kwaliteit op de scholen waarborgt en een deugdelijk financieel beheer voert. Het gehele onderzoeksteam heeft dit volmondig en unaniem bevestigd. Tijdens het onderzoek wordt naar de volgende standaarden gekeken en deze zijn als volg beoordeeld: 

BKA1 visie, ambitie en doelen   GOED

BKA2 uitvoering van kwalitietscultuur GOED

BKA3 evaluatie verantwoording en dialoog VOLDOENDE

Vanwege het nog kort bestaan van EduMare is de cyclus nog te kort om BKA3 op goed te beoordelen.

Dit houdt in dat EduMare als bestuur het eindoordeel GOED krijgt van de onderwijsinspectie. Daarmee voegt EduMare zich bij de top 18% van schoolbesturen met het oordeel GOED in Nederland. Een prestatie waar EduMare zeer trots op is. 

Terug naar boven