Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Leerlingvolgsysteem
De leerlingen worden in hun ontwikkeling gevolgd door regelmatig te observeren en te registreren. Naast de toetsen die in de diverse methodes voor groep 3 t/m 8 voorkomen en bedoeld zijn om inzicht te verkrijgen in kortgeleden behandelde stof, beschikt de school over een uitgebreid leerlingvolgsysteem IEP. De toetsen en observaties worden geanalyseerd volgens een vast format. De conclusies uit de analyses worden gebruikt als basis voor het aanbod voor de volgende periode. De onderdelen technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen & wiskunde worden twee maal per schooljaar met IEP getoetst.
De gegevens van toetsen worden digitaal bewaard in het leerlingvolgsysteem van ParnasSys.
In groep 1 en 2 wordt de ontwikkeling van de kinderen geobserveerd met het leerlingvolgsysteem van ParnasSys.
Kansrijk adviseren
Kansrijk adviseren is een term waarmee we aangeven dat we alle leerlingen zodanig adviseren dat ze hun schoolloopbaan in het VO succesvol kunnen afronden, zonder dat ze in de 1e drie jaren op het VO op- of afstromen.
Kansrijk adviseren betekent dat het leerteam, bestaande uit de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, kijkt naar de potentie van de leerling. Om concreter te zijn moeten we kijken naar de “harde” kenmerken, zoals leerresultaten en de “zachte” kenmerken, zoals werkhouding, motivatie, executieve functies en thuissituatie. In het Leerteam gaat men met elkaar het schooladvies formuleren. Hierbij kan de inzet van NIO-toetsen, drempeltoetsen e.d. bij enkele kinderen noodzakelijk zijn om tot een goed advies te komen.
Tijdspad overgang basisschool naar middelbare school
Groep 7
- In november krijgen ouders/verzorgers voorlichting over de adviesroute (informatieavond en/of schriftelijk).
- In juni/juli wordt een voorlopig adviesgesprek gevoerd met kind en ouders a.d.h.v. een adviesformulier.
Groep 8
- In oktober worden leerlingen waarbij ernstige twijfel blijft bestaan getoetst met bijv. de drempeltoets en/of de NIO-toets (voor de herfstvakantie)
- In november wordt de voortgangstoets afname I IEP afgenomen. Tijdens de voortgangsgesprekken worden de resultaten gedeeld
- In Januari starten de leerkrachten met het invullen van de onderwijskundige rapporten (OKR)
- In februari is de afname van de Doorstroomtoets IEP
- In maart ontvangt school de resultaten van de Doorstroomtoets. Het definitief schooladvies wordt opgesteld i.o.m. met vorige leerkrachten groep 6 en 7, leerkracht groep 8, KC-er en directie. Het OKR wordt compleet gemaakt en een aantal dagen vóór de schooladviesgesprekken met ouders gedeeld. Uiterlijk 24 maart is het schooladviesgesprek met de leerling en ouders waar het OKR besproken en ondertekend wordt. De unieke code en het inschrijfformulier wordt aan de ouders meegegeven. Uiterlijk 31 maart worden alle leerlingen door de ouders aangemeld bij de VO-school. Het definitieve advies wordt vóór 1 april ingevoerd in Bron
- In April/mei vindt de warme overdracht met de VO-scholen plaats.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Binnen ons daltononderwijs zijn de kernwaarden zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken, reflectie en effectiviteit belangrijk. Deze kernwaarden staan niet los van elkaar, maar deze horen bij elkaar. Om dit goed te ontwikkelen bij kinderen is er een veilige omgeving nodig waar respect en vertrouwen een basis is.
Onderwijsinspectie
In maart en april 2022 is EduMare bezocht door een delegatie van de onderwijsinspectie in het kader van het vierjaarlijks onderzoek. In dit onderzoek wordt gekeken of het bestuur met zijn sturing de kwaliteit op de scholen waarborgt en een deugdelijk financieel beheer voert. Het gehele onderzoeksteam heeft dit volmondig en unaniem bevestigd. Tijdens het onderzoek wordt naar de volgende standaarden gekeken en deze zijn als volg beoordeeld:
BKA1 visie, ambitie en doelen GOED
BKA2 uitvoering van kwalitietscultuur GOED
BKA3 evaluatie verantwoording en dialoog VOLDOENDE
Vanwege het nog kort bestaan van EduMare is de cyclus nog te kort om BKA3 op goed te beoordelen.
Dit houdt in dat EduMare als bestuur het eindoordeel GOED krijgt van de onderwijsinspectie. Daarmee voegt EduMare zich bij de top 18% van schoolbesturen met het oordeel GOED in Nederland. Een prestatie waar EduMare zeer trots op is.