Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Obs Het Palet is een school verdeeld over twee locaties. De keuze voor de combinatiegroep 4-5 op de locatie Nieuwenhoorn, is gemaakt op basis van het aantal leerlingen.
De groepsverdeling locatie Bonsen Hoek:
- Groep 1-2A
- Groep 1-2B
- Groep 1-2C
- Groep 3
- Groep 4
- Groep 5A
- Groep 5B
- Groep 6
- Groep 7
- Groep 8
De groepsverdeling van locatie Nieuwenhoorn:
- Groep 1-2
- Groep 3
- Groep 4-5
- Groep 6
- Groep 7
- Groep 8
In groep 1-2 wordt een beredeneerd aanbod aangeboden op basis van de leerlijnen van ParnasSys/SLO. Binnen verschillende thema's komen de volgende ontwikkelgebieden aan bod: taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, kunstzinnige vorming, motoriek, wereldoriëntatie én wetenschap en technologie. Ook maken de kleuters kennis met vaardigheden als: samenwerken, creatief handelen en probleemoplossend denken. Spelenderwijs leren de kleuters de wereld om hen heen te ontdekken en te begrijpen.
Kinderen moeten op de basisschool in 8 jaar minimaal 7520 uur naar school gaan. Op Het Palet werken we met een continurooster en gaan de kinderen jaarlijks tussen de 940 en 950 uur naar school. De hoeveelheid uren die we aan een bepaald vakgebied besteden kan per groep en leerjaar verschillend zijn. Daarbij houden we in het oog dat alle vakgebieden aan bod komen en hebben we een kerndoeldekkend aanbod.
In het kader van passend onderwijs hebben wij op obs Het Palet een schoolondersteuningsprofiel geschreven. Hierin wordt aangegeven op welke manier wij invulling geven aan passend onderwijs, wanneer basisschoolleerlingen meer nodig hebben dan het basisaanbod.
Het document staat gepubliceerd op de website van ons samenwerkingsverband Onderwijscollectief www.onderwijscellectiefvpr.nl
Plusklas
Doelstelling bovenschoolse plusklas.
De bovenschoolse plusklas is een onderdeel van het verrijkingsaanbod. Na signalering en screening door ouders en de leerkrachten wordt gekeken welke kinderen in aanmerking komen voor verrijking. In de plusgroep werken kinderen samen met ontwikkelingsgelijken (peergroup) en vervolgens passen zij het geleerde toe in de reguliere groep. Dit zorgt ervoor dat deelname aan de bovenschoolse plusklas niet vrijblijvend is. Daarbij worden zij uitgedaagd in hun probleemoplossend vermogen en andere manier van denken.
Wie komen in aanmerking voor deelname aan de bovenschoolse plusklas?
Leerlingen die gedurende een langere periode A scoren op de Cito’s rekenen, begrijpend lezen en spelling. Tevens tonen deze kinderen in de meeste gevallen een ontwikkelingsvoorsprong en daardoor hebben zij naast de verrijking in de groep nog meer uitdaging en contact met peers nodig. Leerlingen die in het bezit zijn van een capaciteitenonderzoek met daarin een hoog (>125) intelligentieniveau komen ook voor plaatsing in aanmerking. In principe zit een leerling het gehele schooljaar in de plusklas.
Wie meldt de leerlingen aan?
De leerlingen worden door de KC’er in samenspraak met de leerkracht en ouders aangemeld.
Wat zijn de taken van de groepsleerkracht?
- Het compacten, verrijken en verdiepen van leerstof in overleg met de KC ‘er.
- Het signaleren van begaafdheid en/of onderpresteren.
- Het aanmelden van leerlingen voor de bovenschoolse plusklas bij de KC’er.
- De verrijking een plaats op de taakbrief en in het klassenmanagement geven.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambities en ontwikkeldoelen voor de ondersteuning
We werken van curatief naar preventief.
Vanaf 2022 willen wij ons als ROK gaan richten op een betere aansluiting en een doorgaande lijn van voorschool naar primair onderwijs. We zien dat er steeds meer kinderen instromen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen meer inzicht hebben in de ontwikkeling van het kind en de rol die de verschillende partijen daarin spelen, zodat wij beter kunnen inspelen op de onderwijsbehoeften van het kind. Wij hopen hierdoor mogelijkheden te creëren om eerder ondersteuning te bieden, waardoor kinderen volop kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Door van en met elkaar te leren hopen we de samenwerking met de voorschool te versterken, zodat we kunnen intensiveren op de volgende punten:
- Afstemmen over pedagogisch en didactisch handelen.
- Afstemmen over het aanbod.
- Afspraken maken over een doorlopende zorgstructuur.
We richten ons in dit plan op de volgende acties:
- Leerkrachten van groep 1 en 2 en pedagogisch medewerkers nemen ‘een kijkje in de keuken’ bij elkaar. Dit doen zij door een dagdeel met elkaar mee te draaien.
- Pedagogisch medewerkers en leerkrachten van groep 1 en 2 ontmoeten elkaar in vakinhoudelijke sessies tijdens een bovenschools leerteam.
- We onderzoeken de meerwaarde van de inzet van een pedagogisch medewerker die ook werkzaam is in de voorschool voor de extra ondersteuning in groep 1 en 2.
- Warme overdracht voor álle kinderen met voorschool, waardoor de kinderen goed in beeld komen en de ondersteuning of de plannen zonder onderbreking door kunnen gaan.
Bij de overgang van voor- en vroegschoolse opvang naar de basisschool is er met toestemming van de ouders een schriftelijke of mondelinge overdracht. Binnen het ROK12 zijn activiteiten afgesproken om de samenwerking met de voorschoolse opvang te versterken genaamd 'Project Kinderogen'.