Openbare basisschool Het Palet

Jachthoornpad 1 3223 HR Hellevoetsluis

Schoolfoto van Openbare basisschool Het Palet

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit totaal 42 medewerkers die parttime of fulltime binnen de school werken. 

Over de twee locaties verdeeld werken 26 leerkrachten, 5 leerkrachten in opleiding, 5 onderwijsassistenten, 3 conciërges, 1 administratief medewerker, 1 kwaliteitscoördinator en 1 directeur.

Obs Het Palet is een opleidingsschool voor studenten van verschillende opleidingen. In de school zijn er dagelijks stagiaires aanwezig die vakkundig opgeleid worden. Binnen de school zijn twee schoolopleiders aanwezig die de stages coördineren.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij streven ernaar om lesuitval te voorkomen. Indien de leerkracht afwezig is, door bijvoorbeeld ziekte, wordt hij of zij vervangen. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht kan er een beroep gedaan worden op de VPR Pool van onderwijsgroep EduMare. In deze tijd van een tekort aan invallers kan het voorkomen dat er geen invaller beschikbaar is. Indien mogelijk staat er dan een leraarondersteuner voor de groep. Als dit niet mogelijk is, hebben de kinderen deze dag geen school. U als ouder wordt hiervan altijd telefonisch of via Parro op de hoogte gesteld. Indien ouders geen opvang kunnen regelen, worden kinderen op school opgevangen onder toezicht van een medewerker van de school.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Obs Het Palet is een school verdeeld over twee locaties. De keuze voor de combinatiegroepen 3-4 en 4-5 op de locatie Nieuwenhoorn, is gemaakt op basis van het aantal leerlingen.

De groepsverdeling locatie Bonsen Hoek:

  • Groep 1-2A
  • Groep 1-2B
  • Groep 3A
  • Groep 3B
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6A
  • Groep 6B
  • Groep 7
  • Groep 8

De groepsverdeling van locatie Nieuwenhoorn:

  • Groep 1-2A
  • Groep 1-2B
  • Groep 3-4
  • Groep 4-5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2 wordt een beredeneerd aanbod aangeboden op basis van de leerlijnen van ParnasSys/SLO. Binnen verschillende thema's komen de volgende ontwikkelgebieden aan bod: taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, kunstzinnige vorming, motoriek, wereldoriëntatie én wetenschap en technologie. Ook maken de kleuters kennis met vaardigheden als: samenwerken, creatief handelen en probleemoplossend denken. Spelenderwijs leren de kleuters de wereld om hen heen te ontdekken en te begrijpen.  

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Kinderen moeten op de basisschool in 8 jaar minimaal 7520 uur naar school gaan. Op Het Palet werken we met een continurooster en gaan de kinderen jaarlijks tussen de 940 en 950 uur naar school. De hoeveelheid uren die we aan een bepaald vakgebied besteden kan per groep en leerjaar verschillend zijn. Daarbij houden we in het oog dat alle vakgebieden aan bod komen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het kader van passend onderwijs hebben wij op obs Het Palet een schoolondersteuningsprofiel geschreven. Hierin wordt aangegeven op welke manier wij invulling geven aan passend onderwijs, wanneer basisschoolleerlingen meer nodig hebben dan het basisaanbod.

Het document staat gepubliceerd op de website van ons samenwerkingsverband Onderwijscollectief www.onderwijscellectiefvpr.nl

Plusklas

Doelstelling plusklas.

De plusklas is een onderdeel van het verrijkingsaanbod. Na signalering en screening door de leerkrachten wordt gekeken welke kinderen in aanmerking komen voor verrijking. In de plusgroep werken kinderen samen met ontwikkelingsgelijken (peergroup) en vervolgens passen zij het geleerde toe in de reguliere groep. Dit zorgt ervoor dat deelname aan de plusklas niet vrijblijvend is. Daarbij worden zij uitgedaagd in hun probleemoplossend vermogen en andere manier van denken.

Dit schooljaar is een overgangsjaar in de zoektocht naar de connectie van aanbod buiten de groep naar een passend aanbod in de groep.

Wie komen in aanmerking voor deelname aan de plusklas?

Leerlingen die gedurende een langere periode A, hooguit één B, scoren op de Cito’s rekenen, begrijpend lezen en spelling. Tevens tonen deze kinderen een ontwikkelingsvoorsprong en daardoor hebben zij naast de verrijking in de groep nog meer uitdaging en contact met peers nodig. Leerlingen die in het bezit zijn van een capaciteitenonderzoek met daarin een hoog (>125) intelligentieniveau komen ook voor plaatsing in aanmerking. In principe zit een leerling het gehele schooljaar in de plusklas. Instroom halverwege is mogelijk (bijv. n.a.v. de M-Cito’s), net als tussentijdse uitstroom.

Wie meldt de leerlingen aan?

De leerlingen worden door de KC’er in samenspraak met de leerkracht en ouders aangemeld. 

Wat zijn de taken van de groepsleerkracht?

  • Het compacten, verrijken en verdiepen van leerstof in overleg met de KC ‘er.
  • Het signaleren van begaafdheid en/of onderpresteren.
  • Het aanmelden van leerlingen voor de plusklas bij de KC’er.
  • Het pluswerk en de deelname aan de plusgroep een plaats op de taakbrief en in het klassenmanagement geven. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities en ontwikkeldoelen voor de ondersteuning

We werken van curatief naar preventief.?  ??

Vanaf 2022 willen wij ons als ROK gaan richten op een betere aansluiting en een doorgaande lijn van voorschool naar primair onderwijs. We zien dat er steeds meer kinderen instromen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen meer inzicht hebben in de ontwikkeling van het kind en de rol die de verschillende partijen daarin spelen, zodat wij beter kunnen inspelen op de onderwijsbehoeften van het kind. Wij hopen hierdoor mogelijkheden te creëren om eerder ondersteuning te bieden, waardoor kinderen volop kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Door van en met elkaar te leren hopen we de samenwerking met de voorschool te versterken, zodat we kunnen intensiveren op de volgende punten:  

  • Afstemmen over pedagogisch en didactisch handelen.
  • Afstemmen over het aanbod. 
  • Afspraken maken over een doorlopende zorgstructuur.  

We richten ons in dit plan op de volgende acties: 

  • Leerkrachten van groep 1 en 2 en pedagogisch medewerkers nemen ‘een kijkje in de keuken’ bij elkaar. Dit doen zij door een dagdeel met elkaar mee te draaien.
  • Pedagogisch medewerkers en leerkrachten van groep 1 en 2 ontmoeten elkaar tijdens vakinhoudelijke sessies.  
  • We onderzoeken de meerwaarde van de inzet van een pedagogisch medewerker die ook werkzaam is in de voorschool voor de extra ondersteuning in groep 1 en 2.  
  • Warme overdracht voor álle kinderen met voorschool, waardoor de kinderen goed in beeld komen en de ondersteuning of de plannen zonder onderbreking door kunnen gaan.   

De schoolbegeleider en School Maatschappelijk Werker (SMW'er) kijken mee op de werkvloer. Hierdoor zijn er korte lijnen met de leerkrachten.? ? 

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij de overgang van voor- en vroegschoolse opvang naar de basisschool is er met toestemming van de ouders een schriftelijke of mondelinge overdracht. Binnen het ROK12 zijn activiteiten afgesproken om de samenwerking met de voorschoolse opvang te versterken.

Terug naar boven