De Bron

Plataanlaan 6 3224 TT Hellevoetsluis

Schoolfoto van De Bron

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten op de eindtoets zijn de laatste jaren vrij constant.

Het belangrijkste vinden wij of we alle mogelijkheden van een kind benutten! Bij het ene kind zijn we blij en trots met een score van 70, terwijl we bij een ander kind verwachten dat hij / zij zeker 90 kan scoren.

Het belangrijkste: een kind is meer, veel meer, dan een score op een (eind)toets! Wij kijken bij het verwijzen naar het VO (Voortgezet Onderwijs)
naar wat een kind heeft laten zien in 8 jaar en niet alleen naar de eindtoets!

In schooljaar 2019-2020 is de Eindtoets niet afgenomen i.v.m. coronavirus.

In schooljaar 2020-2021 is de Eindtoets wel afgenomen. De score was: 72,3 Het landelijk gemiddelde is: 80 De inspectie zal de eindtoets niet mee laten tellen voor schoolbeoordeling.

In 2022 scoorden de kinderen gemiddeld 79,4 op de IEP –eindtoets dat is net onder het landelijk gemiddelde van rond de 80. 

In 2023 scoorden de kinderen gemiddeld 71,3 op de IEP - eindtoets dat is onder het landelijk gemiddelde van rond de 80.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We streven (zo hoog mogelijke) opbrengsten na m.b.t. met name Taal, Rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Onze kengetallen zijn verwerkt in de schoolrapportage.  De schoolrapportage bevat analyses van de kengetallen sociaal-emotionele ontwikkeling, midden- en eindtoetsen, doorstroming, leerlingen met een speciale behoefte, adviezen VO en functioneren VO.

We zorgen voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys.  De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde handelingskalender en de Cito-voorschriften. Ouders worden op de rapportavonden geïnformeerd over de toetsresultaten. Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.

We werken opbrengstgericht. De leraren stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de onderwijsbehoefte van de leerlingen in een groep. Na de afname van de Cito midden- en eindtoetsen presenteren de leraren de resultaten aan hun collega's in leerteams (waarin leerkrachten kennis delen en onderzoeken)en worden de opbrengsten geëvalueerd en actieplannen, indien nodig, opgesteld. . Op die manier is het hele team op de hoogte van de resultaten van andere groepen en hoe deze resultaten tot stand zijn gekomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij proberen uit de leerlingen te halen wat er in zit.

Vanuit groep 8 verlaten de kinderen onze school naar een vorm van voortgezet onderwijs waar ze goed op hun plaats zijn. De adviezen die wij geven worden na drie jaar voortgezet onderwijs gecheckt. Hieruit blijkt dat onze adviezen voor een school van voortgezet onderwijs na drie jaar in de meeste gevallen nog steeds gelden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan.
En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Wat verstaan we onder sociale opbrengsten?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid.
Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Er wordt tweejaarlijks een oudertevredenheidsonderzoek afgenomen en een tevredenheidsonderzoek onder de leerlingen van groep 6 t/m 8. En elk jaar wordt er een veiligheidsvragenlijst afgenomen onder de kinderen vanaf groep 5. Ieder kind moet zich namelijk veilig voelen op school, maar ook van huis naar school en omgekeerd. Wij besteden veel aandacht aan het voorkomen van pestgedrag en werken volgens de 7 gewoonten van Steven Covey (Leader in me)

Wij voeden onze kinderen op om te kunnen functioneren in de samenleving. Daar zijn niet alleen schoolse vaardigheden als lezen, rekenen, taal en schrijven voor nodig, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd heeft onze democratische samenleving behoefte aan actieve, betrokken en deelnemende burgers. De Regenboog wil hier met haar onderwijs een bijdrage aan leveren door kinderen de kennis, een juiste houding en de nodige vaardigheden bij te brengen op het gebied van burgerschap.

Wij werken met een junior Light House Team waardoor we kinderen meer bij de schoolontwikkeling betrekken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respect
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven