Basisschool de Regenboog

Kreeft 37 3225 AC Hellevoetsluis

  • Schoolfoto van Basisschool de Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool de Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool de Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool de Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool de Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de Centrale eindtoets Basisonderwijs liggen al jaren op of boven het landelijk gemiddelde. Het landelijk gemiddelde ligt rond de 535. Het team werkt hard om dit resultaat te handhaven.

In schooljaar 2019-2020 is de Eindtoets niet afgenomen i.v.m. coronavirus. 

In schooljaar 2020-2021 is de Eindtoets wel afgenomen. De score was: 534.6. Het landelijk gemiddelde is: 534.5. De inspectie zal de eindtoets niet mee laten tellen voor schoolbeoordeling.

In schooljaar 2021-2022 was de score: 535.3. Dit is boven het landelijk gemiddelde. Het landelijk gemiddelde is: 534.8

In schooljaar 2022-2023 was de score: 534,2. Dit was iets onder het landelijk gemiddeld. Maar kijkend naar onze schoolweging zien we dat onze behaalde percentages referentieniveaus aansluiten bij onze signaleringswaarden. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ons onderwijs is geen vrijblijvende aangelegenheid. We streven (zo hoog mogelijke) opbrengsten na m.b.t. met name Taal, Rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs.  Onze kengetallen zijn verwerkt in de schoolrapportage.  De schoolrapportage bevat analyses van de kengetallen: sociaal-emotionele ontwikkeling, midden-, eind- en doorstroomtoets, behaalde prestaties, leerlingen met een speciale behoefte, adviezen VO en functioneren VO. We zorgen voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het IEP leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde handelingskalender en de IEP-voorschriften. Ouders worden op de rapportavonden geïnformeerd over de toets resultaten. Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken  opbrengstgericht d.m.v. toets analyses. Alle leraren beschrijven stimulerende factoren, belemmerende factoren en onderwijsbehoeften  van hun leerlingen. Op basis daarvan stellen de leraren een plan van aanpak op.  De leraren stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de kenmerken van de leerlingen in een groep.  Tijdens de groepsbespreking en/of in het leerteam worden plannen van aanpak gemaakt, geëvalueerd en bijgesteld. Na de afname van de IEP midden- en eindtoetsen bespreken de leraren de resultaten met hun collega’s en geven zij elkaar feedback. Op die manier is het hele team op de hoogte van de resultaten van andere groepen en hoe deze resultaten tot stand zijn gekomen. De groepsbespreking vormt de basis van de analyse van de IEP- toetsen.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We adviseren kansrijk. Kansrijk wil zeggen dat we zodanig adviseren dat alle leerlingen hun schoolloopbaan in het VO succesvol kunnen afronden, zonder dat ze in de eerste drie jaren op het VO op- of afstromen. In januari wordt het voorlopig adviesgesprek gevoerd. In de eerste weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. N.a.v. deze toets wordt uiterlijk eind maart het definitieve advies opgesteld. Als de doorstroomtoets een hoger advies geeft dan het voorlopig advies, dan geldt het advies uit de doorstroomtoets als bindend, tenzij dit niet in het belang van het kind is.

Wij volgen de adviesroute PO-VO zoals vastgesteld binnen ons bestuur. In deze adviesroute staat de hele werkwijze om te komen tot advisering uitgebreid beschreven

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Ieder kind moet zich veilig voelen op school, maar ook van huis naar school en omgekeerd. Wij besteden veel aandacht aan het voorkomen van pestgedrag. We werken met de uitgangspunten van PBS (Positive Behavior Support) en vanaf schooljaar 2023- 2024 werken we met de methode de Vreedzame school. 

Wij voeden onze kinderen op om te kunnen functioneren in de samenleving. Daar zijn niet alleen schoolse vaardigheden als lezen, rekenen, taal en schrijven voor nodig, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd heeft onze democratische samenleving behoefte aan actieve, betrokken en deelnemende burgers. De Regenboog wil hier met haar onderwijs een bijdrage aan leveren door kinderen de kennis, een juiste houding en de nodige vaardigheden bij te brengen op het gebied van burgerschap. In ons burgerschapsplan staat beschreven hoe wij vorm geven aan ons burgerschapsonderwijs.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • veiligheid
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart en april 2022 is EduMare bezocht door een delegatie van de onderwijsinspectie in het kader van het vierjaarlijks onderzoek. In dit onderzoek wordt gekeken of het bestuur met zijn sturing de kwaliteit op de scholen waarborgt en een deugdelijk financieel beheer voert. Het gehele onderzoeksteam heeft dit volmondig en unaniem bevestigd. Tijdens het onderzoek wordt naar de volgende standaarden gekeken en deze zijn als volgt beoordeeld:    

BKA1 Visie, ambities en doel, goed

BKA2 Uitvoering van kwaliteitscultuur, goed

BKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog voldoende

Dit houdt in dat EduMare als bestuur het eindoordeel GOED krijgt van de onderwijsinspectie. Daarmee voegt EduMare zich bij de top 18% van schoolbesturen met het oordeel GOED in Nederland. Een prestatie waar EduMare zeer trots op is. 

Terug naar boven