Openbare Basisschool de Kring

Kasteelpad 4 3223 GE Hellevoetsluis

Schoolfoto van Openbare Basisschool de Kring

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de kinderen in hun ontwikkeling door goed te observeren en te registreren. Hiervoor gebruiken we onze observaties en de methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we ook de landelijk genormeerde toetsen van het IEP-leerlingvolgsysteem. Uiteraard toetsen we niet om het toetsen. De toetsen en observaties worden geanalyseerd volgens een vast format. Vervolgens worden er conclusies uit getrokken die mede de basis vormen van wat er in de komende periode aangeboden wordt. In groep 7 krijgen de kinderen een voorlopig advies. Halverwege groep 8 bespreekt de leerkracht van groep 8, samen met ouders en kind wat het schooladvies gaat worden voor het voortgezet onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdspad overgang PO naar VO

2e helft groep 6:

  • Leerkrachten bepalen samen met KC-er de ontwikkelingslijn a.d.h.v. leerlingvolgsysteem en observaties. Dit wordt besproken in het Leerteam.
  • Planmatige overdracht naar groep 7.

Groep 7.

November:

  • Ouders/verzorgers krijgen voorlichting over de adviesroute (info-avond en/of schriftelijk)

Mei/juni:

  • Het voorlopig advies wordt opgesteld door het Leerteam bovenbouw samen met de kwaliteitscoördinator
  • Het advies is gebaseerd cognitieve prestaties, (data LVS, methodetoetsen) en kenmerken zoals werkhouding, motivatie, zelfstandigheid, creativiteit en sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Er wordt een inschatting gemaakt welke leerlingen in groep 8 een drempeltoetsen/of een NIO-toets moeten maken. Dit kan zijn omdat er ernstige twijfel is over het te geven advies of over de capaciteiten van de leerling (PrO)
  • Er wordt een voorlopig adviesgesprek gevoerd met kind en ouders.
  • De uitkomst van dit gesprek wordt vastgelegd.
  • Zorgleerlingen indien nodig bespreken met Onderwijscollectief

Juli:

  • Er is een warme overdracht van leerlingen naar groep 8.

Groep 8.

Oktober:

  • Leerlingen waarbij twijfel blijft bestaan, toetsen met bijv. drempeltoets, NIO-toets (voor de herfstvakantie)
  • NIO-toets in ieder geval voor kinderen met PrO advies.
  • Uitslag toetsen bespreken met betreffende ouders en kind en komen tot mogelijk herzien “voorlopig” advies.

November:

  • Afname M8 IEP.

December:

  • Definitief adviesgesprek voor zorgleerlingen
  • Onderwijskundig rapport (OKR) gereed maken voor zorgleerlingen.

Februari:

  • Definitief schooladvies opstellen.
  • Afname doorstroomtoets
  • Adviesgesprekken met ouders en kinderen, waarbij het OKR samen wordt doorgenomen.
  • Ouders ontvangen de unieke code, die nodig is voor de inschrijving bij het VO
  • Definitieve advies invoeren in BRON (voor 1 maart)

Maart:

  • Ouders melden hun kind aan bij de VO-school.

April:

  • PO maakt afspraken voor de warme overdracht voor alle leerlingen met toestemming van ouders.

Mei:

  • Na de uitslag van de doorstroomtoets moet als de toetsuitslag daar aanleiding toe geeft, het advies heroverwogen worden. Dit wordt besproken met de ouders.
  • Als het advies aangepast wordt, moet dit doorgegeven worden aan de VO-school

Juni:

  • Overdracht naar het VO organiseren.

Na groep 8.

November:

  • Contactmoment PO/VO. Het VO neemt gericht contact op met betreffende basisscholen als er zorgen zijn over een brugklasleerling, zodat de basisschool kan meedenken in de casuïstiek.
  • Actueel Nationaal Cohort Onderzoek wordt besproken in Leerteam. Het gaat er dan met name om te leren van de eerder gegeven advisering. Hoeveel kinderen zitten na 3, 2 en 1 jaar nog op de geadviseerde richting in het VO? Dit onderzoek is meestal in november beschikbaar.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Zoals voor iedereen bekend zal zijn, gaat veiligheid voor het leren. Als een kind zich niet veilig voelt of plezier kan hebben op school, zal het ook moeilijker tot leren komen. Voor ons als basisschool is het halen van goede sociale opbrengsten vanzelfsprekend heel belangrijk. Onze collega's spreken in doorgaande lijn in dezelfde 'Kanjertaal' richting onze leerlingen. Hoewel we eens in de week een les Kanjertraining geven, komen de termen uit de Kanjertraining dagelijks in elke groep naar voren. Het is mooi om te zien en prettig voor onze leerlingen hoe onze leerkrachten gewend zijn in deze Kanjertaal te spreken. Als je bij ons door de gangen, op het speelplein of in de klassen komt, zul je leerkrachten horen verwijzen naar de Kanjerpetten en de posters in de klassen. "Hey, wat zie ik nou gebeuren? Heb jij de blauwe pet op? Is dit jouw bedoeling?"   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen, Rust en Veiligheid
  • Wederzijds respect
  • Sociale Redzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

“Wat gaat er goed? Wat kan er beter? En wat móet er beter?” Misschien is dat wel de kortste samenvatting van de manier waarop de inspectie toezicht op het onderwijs houdt. Leerlingen, studenten en ouders moeten erop kunnen vertrouwen dat het onderwijs op een school goed is. De inspectie houdt daar toezicht op. We doen onderzoek bij besturen en scholen/instellingen en we stimuleren hen om voortdurend hun kwaliteit te verbeteren.

De Inspectie van het Onderwijs houdt vooral toezicht op de besturen. Het bestuur houdt onze school dus extra goed in de gaten op het gebied van veiligheid en kwaliteit.

Terug naar boven