Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Kring starten we met 16 groepen aan het begin van schooljaar. Deze groepen zijn onderverdeeld in leerjaren. Zo starten we met vier groepen 1/2, twee groepen 3, twee groepen 4, twee groepen 5, twee groepen 6, twee groepen 7 en twee groepen 8. In iedere leerjaar zijn de leerkrachten gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderwijsaanbod van alle kinderen. Ook wordt gebruik gemaakt van de hulp van onze onderwijsassistenten.
Naast de algemene vakken die op de Kring gegeven worden, besteden we eveneens aandacht aan:
Levensbeschouwelijk onderwijs
- Openbaar onderwijs heeft als belangrijk uitgangspunt respect voor iedereen, ongeacht huidskleur, sekse of geloofsovertuiging. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen levensbeschouwelijk onderwijs krijgen, vandaar dat wij 1 uur per week Humanistisch Vormingsonderwijs aanbieden op facultatieve basis aan de kinderen van de groepen 6, 7 en 8.
Wereldoriëntatie
- Het onderwijs in de wereldoriënterende vakken bieden we in de groepen 1 t/m 3 zoveel mogelijk in samenhang aan door middel van het werken in thema's. Vanaf groep 4 hebben wij onlangs een nieuwe methode aangeschaft met een doorgaande leerlijn aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek.
Bewegingsonderwijs
- De kinderen van de groepen 1 en 2 bewegen iedere dag. Als het weer het toelaat is dit vooral buiten op ons plein. Er zijn materialen aanwezig die kinderen nieuwsgierig maken en uitgaden tot leren. Minimaal 1 x in de week wordt er een les voorbereid volgens een gevarieerd programma met een rijkdom aan uitdagende bewegingsactiviteiten. Onze speelzaal wordt met toestellen ingericht, waarbij gebruik wordt gemaakt van groot en klein spelmateriaal. Zo komen er iedere week verschillende bewegingsdoelen aan bod. Bewegen is voor alle kinderen belangrijk, maar voor onze jongste kinderen ligt hier o.a. een belangrijke basis in het verwerven van de rekentaal en rekenbegrippen. Zo leren ze ergens overheen of onderdoor te gaan, maar ook begrippen als dichtbij of ver weg etc.
- De groepen 3 tot en met 8 hebben twee lesuren bewegingsonderwijs per week in de gymzaal. De lessen bewegingsonderwijs (groepen 3 t/m 8) worden verzorgd door twee vakleerkrachten bewegingsonderwijs en vinden plaats in de gymzaal naast Warren's Sportinstituut.
Zwemmen
- Kinderen van de groepen 3 t/m 8 krijgen drie keer per jaar schoolzwemmen. Hierbij wordt met name gewerkt aan redzaamheid in en om het water. De leerlingen van groep 3 t/m 6 worden met de bus gehaald en gebracht. De begeleiding bestaat uit zwembegeleiders uit het zwembad zelf, de leerkracht en hulpouders.
- De groepen 7 en 8 fietsen naar het zwembad, met de leerkracht en hulpouders. Tevens worden zij begeleid door zwemdocenten vanuit het zwembad zelf.
Huiswerk
- Op de Kring vinden we dat het werkelijke leren op school behoort te gebeuren en dat de kinderen na schooltijd tijd moeten hebben om zich te kunnen ontspannen. Toch zijn er situaties waarbij we kiezen voor huiswerk. We denken dan bijvoorbeeld aan het extra inoefenen van het technisch lezen, tafels of spelling. Vanaf groep 5 wordt er af en toe topografie en Engels meegegeven om thuis te leren. Vanaf groep 6 komt hier woordenschat bij. Het leren van huiswerk staat vooral in het teken van de voorbereiding op het voortgezet onderwijs.
Binnen onze stichting krijgen al onze kinderen gemiddeld 950 uur les per schooljaar.
De zorg voor uw kinderen
De ontwikkelingen en vorderingen van uw kind op school worden gevolgd met behulp van:
- Observaties en gesprekken met kinderen
- Methode-onafhankelijke toetsen - 2 keer per jaar: IEP (Technisch lezen, Begrijpend lezen, Spelling en Rekenen)
- Volgens een vast schema methodegebonden toetsen (groep 3 t/m 8)
- Drempeltoets groep 7
- NIO (in overleg voor een enkele leerling in groep 8)
Binnen de school vindt wanneer nodig een (MDO) multidisciplinair overleg plaats. Het multidisciplinair overleg bestaat uit de volgende disciplines: leerkracht(en), kwaliteitscoördinator, schoolbegeleider (orthopedagoog), schoolmaatschappelijk werk en/of een ambulant begeleider van het samenwerkingsverband. Dit team bespreekt alles in een open communicatie met ouders en draagt zorg voor uitbreiding en versterking van maatregelen en activiteiten op groeps-, individueel- of schoolniveau t.b.v. een zo intensief mogelijke zorg voor leerlingen. Er zijn leerlingen die meer nodig hebben, op welk gebied dan ook, om tot een optimale ontwikkeling te komen. Hier vallen bijvoorbeeld de leerlingen met leerproblemen onder, maar ook de meer begaafde leerlingen. De kwaliteitscoördinator coördineert de zorg rondom de leerlingen. De extra activiteiten/maatregelen worden afgestemd op het kind en zoveel mogelijk binnen de eigen groep uitgevoerd (Passend Onderwijs). De weerslag hiervan is beschreven in groepsplannen en/of plannen gericht op de individuele leerling. Deze plannen worden regelmatig geëvalueerd en bijgesteld (minimaal 2 keer per jaar). Indien noodzakelijk, kan de school gebruik maken van externe organisaties t.b.v. de zorg rondom kinderen, o.a. logopedie, fysiotherapie en schoolmaatschappelijk werk. Voor uitgebreide informatie verwijzen wij u naar het zorgplan van de school.
De leerlingenzorg in de regio Voorne-Putten en Rozenburg wordt ondersteund door het samenwerkingsverband primair onderwijs 'Onderwijscollectief'. Ouders worden te allen tijde op de hoogte gebracht en betrokken bij het proces van zorg rondom hun kind.
Kinderen met specifieke onderwijsbehoefte(n): inzet van samenwerkingsverband 'Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg'.
Op iedere basisschool zijn er kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Zo ook op onze school. We willen leerlingen zo veel mogelijk binnen de groep op onze eigen school begeleiden en ondersteunen. Voor iedere leerling met specifieke onderwijsbehoeften gaan we op zoek naar een passende oplossing. Kinderen met meer specifieke onderwijsbehoeften worden besproken in het multidisciplinair overleg (MDO) om te bepalen welke inzet er nodig is. Onze school kan met de inzet van de eigen expertise vaak tegemoetkomen aan de (ook meer specifieke) onderwijsbehoeften van uw kind. Wanneer blijkt dat er toch meer of andere expertise nodig is, dan schakelt de school het samenwerkingsverband in.
Het samenwerkingsverband is beschikbaar voor alle scholen op Voorne-Putten en Rozenburg en gaat samen met de ouders en school kijken welke ondersteuning er ingezet kan worden. Het samenwerkingsverband heeft specialisten in huis die deze ondersteuning kunnen begeleiden d.m.v. het coachen van de leerkracht en delen van expertise. In uitzonderlijke gevallen kunnen ze een Maatwerkarrangement financiëren waarbij een leerling, kortdurend intensief begeleid kan worden, met als doel dat deze leerling vervolgens weer mee kan doen met de groep.
Daarnaast werken scholen samen in een zogenoemd Regionaal Overleg Kwaliteit (ROK) waar scholen binnen een wijk/gemeente samenwerken om zo goed mogelijk onderwijs te bieden aan alle kinderen in de wijk/gemeente. Als er zorgen zijn of een school handelingsverlegen is, dan wordt dit besproken in het ROK en ondersteunen scholen elkaar met de in het ROK aanwezige expertise. Soms kan bijvoorbeeld een andere basisschool binnen hetzelfde ROK beter voldoen aan de onderwijsbehoeften van een kind. Wanneer geen van de reguliere basisscholen meer kan voldoen aan de onderwijsbehoeften, dan zal het samenwerkingsverband samen met ouders, school en andere experts onderzoeken welke school hier wel aan kan voldoen. Als de uitkomst een school voor speciaal (basis-)onderwijs is, dan geeft het samenwerkingsverband de toelaatbaarheidsverklaring (TLV) af die nodig is voor de inschrijving op deze scholen. Meer informatie over ons samenwerkingsverband is te vinden op de website: Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg
Schoolmaatschappelijk werk (SMW)
Aan onze school is een schoolmaatschappelijk werkster verbonden. In samenwerking met de leerkracht en kwaliteitscoördinator zal zij de zorg rond het kind op school aandacht geven. Schoolmaatschappelijk werk kan naar kinderen en ouders luisteren als er iets aan de hand is of als er zorgen zijn. Het SMW kan informatie en advies geven, onderzoeken wat de oorzaak van opvallend gedrag kan zijn en kortdurend hulp en/of steun bieden bij de aanpak van problemen. Op school kunt u vragen naar een folder met informatie ter inzage.
Centrum voor jeugd en gezin (CJG)
Het CJG nodigt kinderen op de basisschool een aantal keren uit voor een onderzoek door de Jeugd-gezondheidsdienst. Dit gebeurt jaarlijks voor de groepen 2 en 7. Het onderzoek in groep 2 behelst de volgende zaken: een gesprek over de gezondheid van uw kind, het gedrag thuis en op school, onderzoek naar groei, gewicht en zintuigen en algemeen lichamelijk onderzoek. In groep 7 worden de kinderen gemeten en gewogen. U ontvangt voor deze onderzoeken een oproep. Voor uitgebreide informatie over de onderzoeken die CJG uitvoert in de groepen 2 en 7 verwijzen wij u naar onze website.
Logopedie
Indien er iets met de taal- spraakontwikkeling aan de hand is worden ouders direct geïnformeerd. Aan onze school zijn twee Logopedie praktijken verbonden. De praktijken geven behandeling in de school op alle ochtenden in de week.
Gezamenlijke visie:
- Passend en zoveel mogelijk inclusief onderwijs;
- Nabijheid van onderwijs en zorg;
- Nadruk op preventie en voorkomen van curatieve zorg.
Partners die deelnemen in het ROK: scholen in de wijk, onderwijskundig medewerker, schoolbegeleider, schoolmaatschappelijk werk, schoolarts/ verpleegkundige, leerplichtambtenaar, medewerker voorschool, beleidsambtenaar gemeente Hellevoetsluis en zorgmedewerker gemeente Hellevoetsluis.
Resultaat: een samen met de scholen, voorscholen, gemeenten, schoolbesturen en samenwerkingsverband, uitgewerkte preventieve aanpak, waarbij de preventieve inzet op school integraal verbonden is aan de preventieve inzet in de wijk.
Doelen:
- Alle scholen binnen een wijk maken gebruik van elkaars expertise, stemmen Passend Onderwijsbeleid en -praktijk op elkaar af en dragen de verantwoordelijkheid om vrijwel alle kinderen in de wijk te houden;
- Het ROK (Regionaal Overleg Kwaliteit) is het instrument om dit te proces te begeleiden. Het ROK wordt uitgebouwd door de samenwerking tussen de scholen te versterken, ongeacht denominatie;
- Er worden mogelijkheden onderzocht om beschikbare middelen vanuit het onderwijs en vanuit de gemeente/jeugdhulp te combineren;
- Nauwere samenwerking tussen de scholen binnen de wijk en het team vanuit de jeugdhulp, onder andere door tijdig een medewerker van het wijkteam (SMW/ JGZ/ indicatiesteller) te betrekken, waar nodig in de wijk, op de school of bij het gezin thuis;
- Preventiever werken binnen de basisondersteuning en versterking van het ondersteuningsteam op schoolniveau met alle expertise aan tafel. Scholen zijn beter in staat om tijdig passende ondersteuning in te schakelen;
- Meer aandacht voor de voorschoolse periode.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We hebben afgelopen jaren stappen gemaakt om de zorg rondom het technisch lezen te verbeteren. De zorg rondom het rekenonderwijs heeft al enige jaren onze aandacht. We werken sinds 2020-2021 met de rekenmethode Getal en Ruimte Junior waarin het EDI model geïntegreerd zit. Expliciete Directe Instructie (EDI) verovert steeds meer terrein in het primair onderwijs. De idee erachter is dat kinderen leren rekenen door te volgen wat de leraar hen voordoet, in plaats van zelf onder leiding van een leraar ontdekken hoe de wereld in elkaar zit.
Aan de start van schooljaar 2023-2024 zijn we met de groepen groepen 4 t/m 6 gestart met een nieuwe Taal- en Spellingsmethode. Ook in deze methode zit EDI geïntegreerd. Staal is de allereerste methode die spelling en grammatica combineert. En met succes: Staal zorgt voor betere resultaten op elke school. Met tekst, beeld en andere zelfgekozen bronnen werk je met de kinderen toe naar een taalproduct dat inspeelt op hun eigen belevingswereld.
Met deze aanpakken willen we structureel onze resultaten verhogen.
Onze school is sinds schooljaar 2023-2024 een intensieve samenwerking aangegaan met de Kinderopvangorganisatie waarbij de meeste van onze leerlingen aangesloten zijn. Dat betekent dat we binnen ons gebouw onze deuren openen voor zowel de voor- als buitenschoolse opvang als voor een peuteropvang. Wij zullen wij korte lijntjes hebben met de medewerkers van de Kinderkoepel waar gewenst en zal dat onze leerlingen ten goede komen.