Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
SBO De Windroos maakt gebruik van de IEP Eindtoets. De resultaten worden meegenomen in de laatste fase van de schoolverlaters procedure. De resultaten van de eindtoets liggen op of boven de lijn van de gestelde uitsroomprofielen.
De leerkrachten hebben een goed beeld van de leerlingen. Dit komt doordat zij de leerlingen in allerlei situaties meemaken, werk nakijken en beoordelen. Als aanvulling op dit beeld dat de leerkracht heeft en om de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs aan alle leerlingen op school te kunnen waarborgen wordt een leerlingvolgsysteem bij gehouden in Parnassys en het werkplan (Planning aanbod)
Methode onafhankelijke toetsen (IEP)
Alle leerlingen van de groepen 1 t/m 8 worden nauwgezet gevolgd op de gebieden: technisch lezen, rekenen, begrijpend lezen en spelling. De toetsen worden, in principe, afgenomen door de leerkracht. De toetsresultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en geregistreerd in Parnassys. Zowel de leerkrachten als het MT hebben toegang tot de overzichten van de vorderingen van de leerlingen. Met de toetsen kan de leerkracht vaststellen of de ontwikkeling van de leerling naar wens verloopt of welke leerlingen ondersteuning nodig hebben. Ook kan het aanleiding zijn voor verbeteringen in het onderwijsgedrag van de leerkracht of verbeteringen van onderdelen van het onderwijsprogramma. De toetsen worden twee keer per jaar afgenomen in januari/februari en in mei/juni.LVS SEL
Met het leerlingvolgsysteem SEL (sociaal- emotionele ontwikkeling) wordt de ontwikkeling van leerlingen individueel en als groep op sociaal- en emotioneel niveau gevolgd. Het LVS SEL gaat uit van twee screenings per jaar (oktober en maart) voor alle leerlingen. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook een eigen vragenlijst in waarmee ze aangeven hoe zij de dingen zelf ervaren. Naar aanleiding van de screening kan er gekeken worden of er op individueel en/of op groeps- en/of op schoolniveau geïntervenieerd moet worden. De gegevens van het LVS SEL worden in Parnassys opgeslagen en kunnen binnen het systeem teruggezocht worden. Dit om de leerlingen gedurende de hele periode binnen de school te kunnen volgen.Toetskalender
Op SBO De Windroos wordt met een vaste toetskalender gewerkt. In deze toetskalender zijn onder andere de afname momenten van IEP (januari en juni) en LVS SEL (najaar en voorjaar) opgenomen. Met behulp van toetsen en vragenlijsten meten we de effecten van het onderwijs. De leerkracht houdt de administratie van de gegevens per leerling en van de groep als geheel bij en ouders worden via het rapport of een oudergesprek geïnformeerd over de resultaten.Aan de hand van de groepsoverzichten en de resultaten worden de leerlingen tijdens de groepsbespreking door de leerkracht, de kwaliteitscoordinator en gedragsdeskundige besproken. Ouders bespreken de resultaten van hun kind in eerste instantie met de leerkracht. Deze maakt de leerling de hele dag mee en heeft een goede kijk op de ontwikkeling van de leerling in de groep.
Het is voor leerlingen van groep 8 een grote overgang van de vertrouwde basisschool naar een nieuwe school. Het is in ieders belang dat een leerling op de goede school voor voortgezet onderwijs terechtkomt. Op SBO de Windroos wordt daarom zorgvuldig gewerkt aan een goede voorbereiding op de overstap naar het voortgezet onderwijs.
In het voorjaar wordt op een ouderavond in groep 7 aandacht besteed aan de procedure van het verwijzen naar en het aanmelden op het voortgezet onderwijs. Deze procedure staat beschreven in de procedure verwijzen VO welke de ouders van leerlingen in groep 7 in mei ontvangen.
SBO De Windroos wordt door de ontvangende scholen op de hoogte gehouden van de verdere ontwikkeling van onze oud-leerlingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Zelfredzaam en met een basis aan rekenen, taal en lezen naar het vervolg onderwijs.
Wanneer een leerling weet welk gedrag gewenst is en dit vervolgens kan toepassen binnen de verschillende schoolse situaties, heeft de leerling ruimte om te leren. Gedrag moet daarom doelbewust worden aangeleerd, gemodeld en geoefend in nieuwe situaties binnen een veilige gestructureerde omgeving. Goed aangeleerd gedrag draagt bij aan persoons- en burgerschapsvorming en leren samen te leven in de maatschappij.
Inspectie beoordeelde het bestuur van EduMare met GOED.