School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos

Bolwerk 46 3221 VJ Hellevoetsluis

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos

Het team

Toelichting van de school

Alle teamleden van SBO de Windroos werken met elkaar samen om het onderwijs continue te ontwikkelen en de kwaliteit duurzaam en langdurig te verbeteren.  Zo wordt steeds kwalitatief het beste onderwijs geboden en kansenongelijkheid bestreden, waardoor alle leerlingen op een zo hoog mogelijk niveau kunnen uitstromen naar het vervolgonderwijs dat bij hen past. We realiseren ons dat het doel enkel ons pad beschrijft. We kijken ernaar door de bril van de visie dat teamleden met een hoge prestatiemotivatie met elkaar het beste onderwijs kunnen vormgeven en dit blijvend kunnen door ontwikkelen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van verlof wordt per situatie afgewogen en zoveel mogelijk binnen het team opgelost, bijvoorbeeld door een leerkrachtondersteuner of duo-collega.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1/2 gebruiken we de methode Schatkist. In een uitdagende speel- en leeromgeving worden alle kinderen nieuwsgierig gemaakt om in interactie met elkaar en de leerkracht nieuwe dingen en situaties te onderzoeken, te ontwerpen en in hun spel te verweven. Kinderen gaan samen waarnemen, nadenken en reflecteren waarmee ze hun eerste belangrijke stap in het aanleren van de basisvaardigheden van rekenen en taal zetten. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lessen
In de lessentabel wordt globaal aangegeven hoeveel tijd we per week aan de verschillende vakken besteden. Het gaat om gemiddelden die per leerjaar kunnen verschillen. We gaan uit van een lessentabel van 27,5 uur per week.

De lesmethoden, leerlijnen en toetsen zijn hulpmiddel en bron voor het onderwijsaanbod waardoor geborgd wordt dat de leerlingen de doelen passend bij hun uitstroomprofiel behalen.

Als aanvulling op de lesmethoden en lessen worden programma’s van School tv gekeken en wordt gebruik gemaakt van digitale programma’s. 

Om leerstof extra te herhalen of leerlingen voor te bereiden op een les, krijgen de leerlingen soms huiswerk. 

Ter aanvulling op invulling onderwijstijd:

Lezen groep 3 m.b.v. Veilig leren lezen = Technisch lezen, taal, taalverzorging, begrijpend lezen
Lezen groep 4 m.b.v. Estafette = Technisch lezen
Lezen > groep 4 = Technisch en begrijpend lezen

Wereld oriëntatie = aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschap, digitale geletterdheid, natuur en techniek

Kunstzinnige en creatieve vorming = handvaardigheid, tekenen en muziek

Bewegingsonderwijs 
Bewegingsonderwijs zien we als een belangrijk onderdeel van ons onderwijs, daarom bieden we dit twee keer per week aan aan alle leerlingen.

Humanistische Vorming- en Godsdienstige Vormingsonderwijs
HVO en GVO worden op woensdag na schooltijd geboden door GVO- en HVO vakleerkrachten.

Creatieve- en culturele ontwikkeling
Door de gehele school worden lessen tekenen, handvaardigheid, drama en muziek gegeven. Deze lessen sluiten vaak aan bij de seizoenen, de feesten of de thema’s uit de methodes. De school neemt deel aan het Kunstplan van de stichting Kunstgebouw. Alle klassen bezoeken jaarlijks één of meer voorstellingen en/of exposities. Aan deze activiteiten zijn vaak lessen gekoppeld ter voorbereiding of nabespreking. Er worden voor iedere groep één of meerdere bezoeken aan theater, voorstelling of exposities gepland.

Digitale vaardigheden
Computers worden gebruikt bij het oefenen van leerstof en voor het ontwikkelen van digitale vaardigheden. De school beschikt voor iedere groep over digitale schoolborden. Vanaf groep 5 is er aandacht voor het omgaan met internet en sociale media.

Techniek en koken
Techniek- en kooklessen worden grotendeels geïntegreerd in de lessen wereldoriëntatie en binnen thema’s aangeboden. Daar waar mogelijk wordt met ouders, die bijvoorbeeld een bedrijf hebben, samengewerkt.

Behandelingen 
Soms is het goed voor een leerling om, ter aanvulling op het schoolprogramma, een aanvullende behandeling te volgen; denk aan dyslexiebehandeling, logopedie, kinderoefentherapie of fysiotherapie. Om de onderwijstijd en de structuur in het lesprogramma te waarborgen heeft het de voorkeur dat leerlingen behandelingen buiten schooltijd of in ieder geval in de middag krijgen. Behandelaars mogen in overleg ruimte in school onder schooltijd gebruiken. Om ervoor te zorgen dat het aanbod op school en de behandeling onder schooltijd elkaar optimaal versterken, vindt behandeling alleen plaats na afstemming tussen behandelaar, ouders en school 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

SBO de Windroos is onderdeel van het gespecialiseerd onderwijs in de regio Voorne-putten. (ROK13) We werken in ROK 13 samen en betrekken  waar nodig elkaar om leerlingen beter te kunnen begeleiden.

Faciliteiten:

  • Klassen gemiddeld 15 leerlingen waardoor er (meer) ruimte is voor individuele aandacht.
  • Onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners ter ondersteunen in de groep.
  • In de organisatie van het onderwijs wordt rekening gehouden met de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen
  • Behandeling van specialisten in school; Logopedie, Fysiotherapie en kinderoefentherapie, psycholoog en orthopedagoog.
  • Het zorgteam overlegt regelmatig om tot een aanpassing en/of een passend (onderwijs-) aanbod te komen voor leerlingen waarbij het lopende aanbod niet toereikend is. Het zorgteam bestaat uit:
    - kwaliteitscoordinator
    - orthopedagoog
    - leerkracht

    Op aanvraag betrekken we externe deskundigen:
    - schoolmaatschappelijk werker
    - jeugdverpleegkundige/ jeugdarts
    - logopedie
    - kinderoefentherapie
    - fysiotherapie

    Op het moment dat wij externe deskundigen betrekken, worden ouders ook uitgenodigd bij een overleg. We spreken in dat geval van een SOT (School Ondersteunings Team).


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen Kindcentrum De Samenstroom streven we naar het vergroten van de inclusie. SBO De Windroos wisselt hiervoor specialisme uit met de diverse organisaties op de Samenstroom, bijvoorbeeld in het MDT.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Instroom in SBO de Windroos vanuit het reguliere basisonderwijs vindt veelal plaats in of na groep 2. 

De Windroos heeft een groep 1/2 en werkt intensief samen met de Behandel en Onderwijsgroep in het bieden van gespecialiseerd onderwijs aan kleuters. Beide groepen werken in aangrenzende lokalen op De Samenstroom. We zijn door het specialistische karakter van ons onderwijs in de groep 1/2 geen VVE school.

In samenwerking met VVE scholen in de omgeving kunnen de leerlingen en hun ouders gebruik maken van het programma 'Opstapje'.

In De Samenstroom wordt in het KC samengewerkt met de Kinderkoepel voor dagopvang en voor- en naschoolse opvang.

Terug naar boven