Basissch De Marliaantjes

Hammerweg 8 7447 SM Hellendoorn

  • Het logo van de Marliaantjes verwijst naar de wegwijzer die op de rotonde in Marle staat. Onze kinderen komen vanuit alle kanten van Marle.
  • Er is veel werk- en speelruimte in én om de school.
  • Sport en beweging is een vast en belangrijk onderdeel van de schoolweek. Daarnaast nemen we deel aan toernooien en bijv. de Avond4Daagse.
  • Wij bieden bijna alle vakken in samenhang aan. Per jaar staan 5 projecten centraal, waarvan we er 1 of 2 aan de ouders presenteren.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als school willen we onze kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur blijvend versterken. Dit doen we in samenwerking met externe deskundigen en door scholing. Op basis van onze analyses willen we inzetten op het versterken van leerkrachtcompetenties en vakinhoudelijke kennis. Wij werken planmatig en cyclisch om de kwaliteit en de opbrengsten van het onderwijs te verhogen, zowel op school-, groeps- als leerlingniveau. Afspraken worden geborgd in het groepsplan en protocol 'Kwaliteitsbeleid Cbs De Marliaantjes'. Het resultaat van de Centrale Eindtoets 2022-2023 op schoolniveau ligt boven het landelijk gemiddelde. Wij zijn tevreden over de resultaten op het gebied van lezen en rekenen. Op het gebied van taalverzorging zien wij zeker nog kansen om de opbrengsten te verbeteren, waardoor leerlingen hun competenties op dit gebied kunnen versterken. Op leerlingniveau zien wij scores passend bij de ontwikkeling van onze leerlingen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door cyclisch te werken zijn we in staat de kwaliteit van ons onderwijs systematisch te verbeteren door het gebruik van beschikbare data waardoor we de ontwikkelkansen van onze leerlingen optimaliseren. Door onze aanpak af te stemmen willen we het effect van de ingezette interventies op de ontwikkeling van de leerlingen behouden dan wel verbeteren. Hierbij benutten wij de 7XL factoren* zoals die in Leeruniek worden gehanteerd, waardoor wij tot een zo compleet mogelijk beeld van de leerling komen. Deze informatie vormt naast de stimulerende, belemmerende factoren en onderwijsbehoeften het vertrekpunt van de nieuwe cyclus met de daarbij behorende doelen en aanpak. De resultaten worden in februari en juni in beeld gebracht op school-, groeps- en leerlingniveau. Tussentijds wordt de voortgang gevolgd d.m.v. observaties en methodegebonden toetsen. Tijdens groepsplanbesprekingen worden deze besproken met de intern begeleider en/of directeur. Een en ander wordt vastgelegd in Leeruniek. Deze werkwijze maakt dat we goed zicht hebben op de leeropbrengsten en de prognoses en in staat zijn onze aanpak tijdig bij te stellen waardoor de ononderbroken ontwikkeling van de leerling zoveel mogelijk tot z'n recht komt.

*7XL factoren: leerling, leerkracht, lesmateriaal, lesaanpak, leertijd, leeromgeving, leefomgeving.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De  plaatsing in het voortgezet onderwijs gebeurt op basis van onderwijsbehoeften, resultaten op methode(onafhankelijke) toetsen, de NIO in groep 7, observaties, werkhouding, sociaal en emotioneel functioneren, eventuele onderzoeksgegevens en gesprekken met leerling en ouders/verzorgers. Bij de totstandkoming van het advies zijn naast de ouders en leerlingen altijd de leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en directeur betrokken.

De wisselende percentages met betrekking tot de verwijzingen per schooljaar zijn afhankelijk van de leerpotentie van de leerlingen. Ook de groepsgrootte is bij ons als kleine school, met 4-11 leerlingen per groep, een factor die van invloed is op het percentage verwijzingen naar de diverse schooltypen.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze activiteiten richten zich op het aanbieden van kwalitatief goed onderwijs waarin we als school de nadruk leggen op samen werken, leren en leven. Waarbij we met ons onderwijs bij willen dragen aan het levensgeluk en de zelfredzaamheid van onze leerlingen. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zichzelf beter leren kennen met hun eigen talenten en voorkeuren. En zich optimaal kunnen ontwikkelen vanuit een gezond zelfbeeld en met zelfvertrouwen.

Daarbij vinden we het belangrijk dat de kinderen zich veilig en thuis voelen op onze school. Er is dan ook aandacht voor hun belevenissen, hun plezier en hun zorgen. In alle groepen wordt gewerkt aan een goede sfeer. Dit doen we door klassengesprekken, mindsetlessen en het prijzen van kinderen voor prettig en sociaal gedrag. We maken storend gedrag bespreekbaar in de groepen en laten kinderen merken dat het ook anders kan, maar ook moet. Belangrijk daarbij is dat kinderen zelf leren ontdekken dat het anders kan. Hierbij heeft het leerlingpanel ook een duidelijke rol bijv. door in de Week tegen Pesten het onderwerp pesten, bespreekbaar te maken d.m.v. rollenspel of aan de hand van een filmpje. Op onze school willen we op een prettige manier samenwerken. We hebben een luisterend oor voor kinderen en ouders. Bij signalen van pestgedrag ondernemen we direct actie. Ons doel is dat alle kinderen zich veilig en geborgen voelen. Het is een basisvoorwaarde om tot ontwikkeling te komen en betere resultaten te halen. Dat is wat wij ook graag willen bereiken. Samen met een duidelijke structuur en een aantal goede basisregels die maandelijks aan de orde komen tijdens de maandopening, laat de sfeer van de school zich het best omschrijven als vriendelijk, rustig en duidelijk.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen werken, leren en leven
  • Levensgeluk
  • Elkaar erkennen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

in de regel bezoekt de inspectie de school 1 x per 4 jaar. Wanneer de inspectie tevreden is ontvangt de school een basisarrangement. Dit arrangement geldt steeds voor één jaar en betekent dat de inspectie zich geen zorgen maakt over de onderwijskwaliteit op de school. Jaarlijks voert de inspectie ook het gesprek met het bestuur om te bepalen of het basisarrangement nog geldig is. Onze school heeft ook dit jaar weer een basisarrangement van de inspectie ontvangen.

Terug naar boven