Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Goed kunnen lezen én begrijpen wat je leest zijn zaken die noodzakelijk zijn om later goed te kunnen functioneren in deze complexe, talige samenleving. Om het lezen te bevorderen is leesmotivatie van groot belang. Vandaar dat wij als basisschool de samenwerking aan zijn gegaan met de plaatselijke bibliotheek. Door met de Bibliotheek op School (dBos) een breed en up-to-date aanbod op school te hebben, hopen we het lezen en daarmee de brede ontwikkeling van de kinderen te stimuleren met goede leesresultaten tot gevolg.
De ruime bovenzaal wordt gebruikt voor het geven van Rots en Water lessen, voor creatieve lessen en voor bijeenkomsten met ouders zoals de Kerstviering en ouderavonden.
Op de Marliaantjes wordt in groep 1 en 2 gebruik gemaakt van de methode Onderbouwd om zowel de taal, reken, motorische als sociaal emotionele ontwikkeling te stimuleren en te volgen. Daarnaast stimuleren we het plannen van het 'moet-werkje' als start van het taakwerken bij ons op school. Hiermee bevorderen we het leren plannen van taken en het eigenaarschap bij de kinderen.
Voor rekenen gebruiken we de methode Getal & Ruimte Junior. En voor schrijven de methode Pennenstreken. In groep 3 wordt de methode Veilig leren lezen kim-versie gebruikt voor het aanvankelijk lezen en taal. En voor spelling maken we gebruik van de methode Staal. Vanaf groep 4 hanteren we de methode Alles-in-1. Bij Alles-in-1 leren, beleven en ervaren de kinderen wereldoriëntatie, taal en lezen in samenhang. Ook Engels en de kunstzinnige en creatieve vakken worden aangeboden vanuit Alles-in-1. Door middel van taakwerken stimuleren we het plannen en eigenaarschap van de kinderen. Afhankelijk van de leeftijd en mogelijkheden van het kind, vindt hierin een opbouw plaats.
In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven hoe de ondersteuning op school is geregeld. Wanneer er extra ondersteuning noodzakelijk is, wordt er een concrete hulpvraag opgesteld. Deze komt voort uit de ondersteuningsbehoefte van de leerling. En komt bijvoorbeeld voort uit een leerstoornis, lichamelijke of verstandelijke beperking, een chronische ziekte of een gedragsprobleem. Wanneer hier sprake van is, zetten we de 'zware zorgmiddelen' in. De zware zorgmiddelen worden op dit moment ingezet voor extra ondersteuning door een onderwijsassistent. Op dit moment richten we ons hierbij met name op extra begeleiding op het gebied van taal/lezen en rekenen.
Wanneer hier sprake van is, zijn ouders hier altijd vroegtijdig bij betrokken. Zij sluiten minimaal 1x per schooljaar aan bij het Schoolondersteuningsteam (SOT). Het SOT bestaat uit de directeur en ib'er van onze school aangevuld met de leerkracht, schoolcoach, gedragsspecialist, jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werker. Afhankelijk van de casus kunnen er ook andere deskundigen aansluiten zoals leden van het Expertise en Dienstenteam van het SWV. Wanneer ondanks de inzet van extra middelen en mensen de gestelde doelen/ontwikkeling uitblijft, kan er via het SWV trajectbegeleiding aangevraagd worden. Op deze manier kan er samen met ouders en het SOT onderzocht worden of er binnen onze school nog mogelijkheden zijn om passend onderwijs te bieden. Wanneer dat niet het geval is, worden onder begeleiding van de trajectbegeleider de mogelijkheden buiten onze school onderzocht. Hierbij staat altijd het welbevinden en de ontwikkeling van het kind centraal.
Schoolaanwezigheid
Wij vinden het belangrijk dat uw kind met veel plezier naar school gaat en zich veilig voelt. Een kind dat goed onderwijs volgt, heeft kansen voor de toekomst. We streven voor alle leerlingen naar zoveel mogelijk onderwijstijd. Daarom houden we voor alle leerlingen hun schoolaanwezigheid bij. Als uw kind het lastig vindt om naar school te gaan óf als er andere zorgen zijn, dan gaan we met u (en uw kind) in gesprek over wat uw kind nodig heeft.
In Twente maken alle scholen - binnen het primair- en voortgezet onderwijs - gebruik van de Regionale kaart Schoolaanwezigheid. Hierin staat bijvoorbeeld hoe we omgaan met ziekmeldingen en samenwerken met de jeugdarts en leerplicht. U vindt hier meer informatie:
www.twentsebelofte.nl/schoolaanwezigheidskaart.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wanneer de ontwikkeling van een leerling om welke reden dan ook meer of specifiekere kennis van ons als team vraagt, willen we hier als school graag aan kunnen voldoen. Als school willen we de komende jaren dan ook een aantal leerkrachten opleiden tot specialist binnen de school dan wel bijscholen in expertise op het gebied van taal, rekenen en gedrag. Ons doel: de juiste ontwikkelkansen creëren voor al onze leerlingen!
De leerkrachten van de groepen 1/2 nemen deel aan overleggen binnen de gemeente Hellendoorn. Daarnaast ontvangt de school, na toestemming van ouders, een schriftelijke overdracht van de peuterspeelzaal. In schooljaar 2022-2023 is in samenwerking met peuterspeelzalen, kinderopvangorganisaties en basisscholen binnen de gemeente Hellendoorn een 'Checklist overdracht voorschool - basisonderwijs' opgesteld. Waardoor de overdracht voorschool - basisonderwijs binnen de gemeente Hellendoorn zorgvuldig en eenduidig plaatsvindt.