Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
We werken met een combinatie van Doe je best-regels die maandelijks aan de orde komen, Rots en Water lessen en we hanteren een anti-pestprotocol.
De doelstelling van Rots en Water is het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf ) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om denk aan pesten en gepest worden) bij kinderen en jongeren. Dit gebeurt door het aanleren van sociale vaardigheden samen met leeftijdgenoten, veelal in een schoolse setting/klassikale lessen waarbij alle leerlingen worden betrokken. De motivatie en betrokkenheid van leerlingen is groot door de fysieke oefeningen, spelen en reële situaties en veilige sfeer waarin deze worden geoefend. In elke les worden oefeningen en spelen regelmatig afgewisseld met momenten van zelfreflectie en kringgesprekken. Elke les wordt afgesloten met verwerkingsopdrachten voor het optimaliseren van de transfer van oefening naar praktijk. Het leren hanteren van het Rots en Waterconcept geeft leerlingen meer inzicht in sociale situaties en de impact van hun eigen gedrag. Rots staat voor eigen grenzen aan kunnen geven, zelfstandig beslissingen kunnen nemen, een eigen weg kunnen gaan. Water staat voor communicatie, kunnen luisteren, samen naar oplossingen kunnen zoeken, en de grenzen van anderen te respecteren. Gaandeweg dit proces leren zij, o.a. in sociale situaties, weloverwogen beslissingen te nemen en ontwikkelen zij meer en veelzijdigere gedragsalternatieven.
Het programma is zeer gestructureerd en methodisch opgebouwd waarbij vier bouwstenen een centrale positie innemen: zelfbeheersing, emotieregulatie, zelfreflectie en zelfvertrouwen. Op basis van genoemde kerninhouden zijn de lessen van het basisprogramma opgebouwd rond onder meer de volgende thema’s: veiligheid, assertiviteit, communicatie, weerbaarheid, lichaamstaal, grenzen voelen-respecteren-stellen, omgaan met pestgedrag, groepsdruk versus je eigen weg gaan, groepsverantwoordelijkheid, intuïtie, mentale- en innerlijke kracht, seksualiteit, social media, omgaan met een bedreigende groep, eigen keuzes maken, respect, verbondenheid en spiritualiteit.
De Rots en Water lessen worden gegeven door een hierin specifiek, geschoolde leerkracht.
Komend schooljaar zullen we een keuze maken of we doorgaan met de Rots en Water lessen of dat we kiezen voor een andere methode op dit gebied. Welke keuze we hierin ook zullen maken, het welbevinden en de sociaal en emotionele ontwikkeling van de leerlingen staat hierin centraal. Waarbij een positief ondersteunend pedagogisch klimaat de basis is waaruit leerlingen zich kunnen ontwikkelen.