Basisschool Sint Sebastianus

Bibenstraat 19 7447 CK Hellendoorn

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Sebastianus
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Sebastianus
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Sebastianus
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Sebastianus
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Sebastianus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Van eindtoets naar doorstroomtoets in 2024

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 is de eindtoets van het basisonderwijs afgeschaft en is de doorstroomtoets in het leven geroepen.

Basisscholen zijn verplicht de doorstroomtoets af te nemen in groep 8. De school mag zelf bepalen welke doorstroomtoets zij afnemen.

Afname van de doorstroomtoets is in de eerste of tweede week van februari. De toets bevat de onderdelen taal, rekenen en wereldoriëntatie (optioneel). De doorstroomtoets rapporteert op de referentieniveaus taal en rekenen. Het ministerie van OCW verwacht dat de nieuwe doorstroomtoets bijdraagt aan een soepeler overgang naar het voortgezet onderwijs en meer kansengelijkheid.

Advisering voortgezet onderwijs  

Na groep 8 gaan de leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Ze hebben de keuze uit verschillende scholen.

Wij proberen de leerlingen en hun ouders bij die keuze te helpen. Dat gebeurt op verschillende manieren. Tijdens de informatieavonden van groep 7 en groep 8 worden ouders geïnformeerd over de verschillende vormen van Voortgezet Onderwijs. Daarnaast organiseren de VO-scholen ook zelf informatieavonden. Informatie hierover staat in onze nieuwsbrief.

Op basis van de resultaten van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem en observaties in de klas wordt in mei/juni in groep 7 een eerste voorlopig advies gegeven. Het voorlopige advies wordt ingevuld op een formulier waarop de niveaus van voortgezet onderwijs zijn aangeduid. In groep 8 vindt in september/oktober een gesprek met de leerling en leerkracht van groep 8 plaats om de doelen voor het komende jaar vast te stellen. In groep 8 tussen 10 en 31 januari is het voorlopig schooladvies gesprek. Dit wordt ingevuld op het eerdergenoemde formulier, hierop kunnen ouders ook nalezen welke scholen er op basis van het voorlopig advies geschikt zijn voor de leerling.

Het advies voor een voortgezet onderwijs school neemt de leerkracht van groep 8 niet alleen. Deze adviezen worden besproken met de leerkrachten van groep 7 en 8, de interne begeleiders en de directeur. Niet alleen de cijfers en toetsgegevens worden hierbij meegenomen maar onder andere ook de onderwijsbehoeften, gesprekken met de kinderen, observaties, de werkhouding, inzet, het werktempo en de motivatie van het kind, zijn onderdeel van het advies.  

De kinderen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede week van februari. Uiterlijk 15 maart heeft de school de uitslagen hiervan binnen. Als het toetsadvies van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het advies van de basisschool stelt de school het advies naar boven bij, tenzij dit niet in het belang van de leerling is. Voor 24 maart krijgt het kind het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart melden alle ouders hun kind aan bij het VO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school is voortdurend bezig met de resultaten van ons onderwijs. Wat zijn de onderwijsbehoeften van de kinderen? Halverwege het schooljaar wordt aan de hand van observaties en toetsen gekeken of we op de goede weg zijn. Heeft een kind een andere aanpak, extra ondersteuning of extra uitdaging nodig? Dan wordt het leerstofaanbod aangepast. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voorgezet onderwijs gaan is best een spannende stap voor de meeste kinderen.

In groep 8 praten we daarom regelmatig met de kinderen over het voortgezet onderwijs. Hoe werken ze daar eigenlijk?

We leren de kinderen hoe ze kunnen werken met een agenda, hoe je je huiswerk plant, hoe je je huiswerk maakt etc. \

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Geborgenheid
  • Respect voor de ander
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven