De Peelparel

Oude Peelstraat 10 5759 PC Helenaveen

Schoolfoto van De Peelparel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school nemen we de Cito-eindtoets af. Deze eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. De bedoeling ervan is onder andere om meer duidelijkheid te krijgen over de vorm van voortgezet onderwijs die het meest geschikt is. Onafhankelijk van het schooladvies geeft de Cito-eindtoets een aanwijzing over de te maken schoolkeuze. De uitslag van de toets delen we u schriftelijk mede. De Citoeindtoets wordt in april afgenomen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Een manier om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen is het werken met toetsen. Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd.

In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Digikeuzebord. Aan de hand van spelmomenten observeren wij de kinderen en volgen wij hen in de ontwikkeling op sociaalemotioneel-, motorisch-, taal- en rekengebied. Vanaf groep 3 volgen we de kinderen op didactisch gebied door middel van het leerlingvolgsysteem van het CITO. De toetsen die wij gebruiken, worden afgenomen bij een grote groep leerlingen verspreid over het hele land. Daardoor is het mogelijk de vorderingen van uw kind te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. De vakken rekenen, lezen en taal worden op verschillende onderdelen getoetst. U kunt aan de groepsleerkracht vragen wat de resultaten van uw kind zijn. Het leerlingvolgsysteem biedt ons een overzicht van leerlingen die extra hulp nodig hebben. Niet alleen op leergebied maar ook in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Op sociaal emotioneel gebied gebruiken we voor de groepen 1 t/m 8 het signaleringsinstrument van Kijk op Sociale Competenties.

In elke groep houdt de leerkracht de vorderingen van de leerlingen bij in een groepsmap. Digitaal houden de leerkrachten het kinderdagboek bij waarin de leerkracht een notitie maakt van gebeurtenissen, conflicten en andere dingen die van belang zijn over de leerling. Daarnaast wordt van ieder kind een leerlingendossier bijgehouden. Daarin worden algemene gegevens opgenomen over de leerling, de leerlingbespreking, gesprekken en afspraken met ouders, toets- en testgegevens, speciale onderzoeken, handelingsplannen, rapporten etc. Dit dossier kan, op afspraak, altijd ingezien worden door ouders. Het dossier is en blijft in bezit van school. Er worden alleen gegevens aan derden verstrekt indien ouders daar toestemming voor geven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De schoolkeuze voortgezet onderwijs is onder andere afhankelijk van de volgende element: het advies van de school en van de eindtoets. Het schooladvies is bindend voor de plaatsing van uw kind in het voortgezet onderwijs. Om tot een advies te komen zijn niet alleen de leerprestaties belangrijk, maar ook de leerling kenmerken zoals de belangstelling van het kind, de zin in studeren, de wil om zich ergens voor in te zetten en de behoefte aan hobby's en vrije tijd. De leerkrachten hebben een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Voor het tweede rapport in groep 7 vindt er een leerlingbespreking met het zorgteam en de groepsleerkracht plaats waarin per lln. een pre-advies besproken wordt. De ouders krijgen het preadvies tijdens het oudergesprek schriftelijk te zien en moeten dit ondertekenen voor gezien. In groep 8 vinden de adviesgesprekken plaats. Het schooladvies bespreken we met u en u krijgt er een afschrift van. Mocht u het niet eens zijn met het advies van de school, dan kunt u bij het voorgezet onderwijs een procedure starten.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven