Indien u een klacht heeft over het onderwijs of een probleem met een bepaalde persoon, dan kunt u zich wenden tot de groepsleerkracht en/of de directie. Wij waarderen het ten zeerste wanneer u er eerst met de desbetreffende persoon over praat en samen met hem/haar naar een mogelijke oplossing zoekt. Blijf er in geen geval mee rondlopen.
Sinds 1998 moeten alle scholen beschikken over een klachtenregeling. Alle personen die deel uitmaken van de schoolgemeenschap zijnde leerlingen, ouders, personeel, directie, bevoegd gezag of vrijwilligers kunnen zich bij een klacht beroepen op deze regeling. De Stichting PRODAS heeft de landelijk door de besturenorganisaties ontwikkelde klachtenregeling overgenomen. Deze klachtenregeling kan men vinden via de site van de PO raad: http://www.besturenraad.nl/content/model-klachtenregeling
Seksueel misbruik
seksuele intimidatie Naast de klachtenregeling bestaat er sinds 1999 de meldplicht en aangifteplicht bij seksueel misbruik en seksuele intimidatie. Het gaat om strafbare vormen van seksuele intimidatie en seksueel misbruik, gepleegd door een medewerker van een onderwijsinstelling jegens een minderjarige leerling. De wet bevat een aangifteplicht voor het bevoegd gezag en een meldplicht voor het personeel bij een dergelijk zedenmisdrijf. Op elke school is een boekje aanwezig, waarin e.e.a. uitgebreid wordt uitgelegd. Dit boekje is ook verkrijgbaar via http://www.postbus51.nl/ (Seksueel misbruik en seksuele intimidatie in het onderwijs)
Contactpersoon
In de klachtenregeling is sprake van een contactpersoon die per school wordt aangesteld. Op onze school is de contactpersoon: Hetty Oosterveen. Deze persoon heeft uitsluitend als taak om te fungeren als wegwijzer en een persoon met een klacht uitleg te geven over de procedure en door te verwijzen naar de vertrouwenspersoon. De contactpersoon wordt geacht uiterste zorgvuldigheid in acht te nemen en is gehouden aan geheimhouding van alle zaken die hij/zij in de hoedanigheid van contactpersoon verneemt. Deze plicht geldt niet t.o.v. de klachtencommissie, het bevoegd gezag en politie/justitie.
De externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon speelt een belangrijke rol binnen onze klachtenregeling. Zie voor complete klachtenregeling het handboek PRODAS. Indien het overleg met leerling/ouders, teamleden, directie of bestuursleden niet tot een bevredigende oplossing heeft geleid, kan de indiener van de klacht contact opnemen met de vertrouwenspersoon. Deze persoon heeft binnen de klachtenregeling als taak na te gaan of met behulp van zijn bemiddeling alsnog een oplossing kan worden bereikt. In eerste instantie zal hij nagaan of getracht is de problemen met de aangeklaagde of de directeur van de betrokken school op te lossen. Tevens gaat de vertrouwenspersoon na of een gebeurtenis uiteindelijk aanleiding geeft tot het indienen van een klacht. Door de Raad van Toezicht van de Stichting PRODAS is de volgende vertrouwenspersoon ingehuurd:
Fontys Fydes
Adviseurs in Opvoeding en Onderwijs
Drs. Irma van Hezewijk (senior adviseur)
Postbus 4155 5004 JD TILBURG
Telefoon: 0885 073 888
Desgewenst begeleidt de vertrouwenspersoon de klager na indiening van een schriftelijke klacht bij de verdere procedure waarbij de begeleiding bestaat uit het toelichten van de vervolgprocedure en het bewaken van de voortgang. De vertrouwenspersoon verwijst, indien noodzakelijk of wenselijk, door naar andere instanties gespecialiseerd in opvang of nazorg. De vertrouwenspersoon heeft een plicht tot geheimhouding van alle zaken die hij in die hoedanigheid verneemt, ook na beëindiging van zijn taak als vertrouwenspersoon. Deze plicht geldt niet t.o.v. de klachtencommissie, het bevoegd gezag en politie/justitie.
Klachtenprocedure
Voor klachten volgen wij de procedure zoals opgesteld door Prodas. In het kort zijn onderstaand alle te volgen stappen beschreven:
- Stap 1 Het is een goede gewoonte om een klacht eerst met de direct betrokkene(n) te bespreken. Voor klachten die het functioneren van leerling/ouders, teamlid of directie betreffen, dient men zich allereerst te wenden tot de individuele persoon op wie de klacht betrekking heeft. Komen jullie er samen niet uit, betrek er dan iemand bij die zou kunnen helpen om tot een goed overleg en een oplossing te komen.
- Stap 2 Levert overleg geen goede oplossing op, dan kan men overleggen met de directeur van de school. Indien de klacht over de directeur gaat, kan men contact opnemen met de voorzitter van de Raad van Bestuur van Stichting PRODAS, mevr. J. Ketelaar, tel. (0493) 67 06 03.
- Stap 3 Wanneer bij stap 2 geen oplossing wordt gevonden, kan men via de contactpersoon van de school of rechtstreeks contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon bespreekt de klacht en heeft tot taak via bemiddeling tot een oplossing van de klacht te komen, of desgewenst de klager te begeleiden bij indiening van een schriftelijke klacht, middels het toelichten en het bewaken van de vervolgprocedure. De externe vertrouwenspersoon is Irma van Hezewijk. Zij is bereikbaar via [email protected] en 06-54647212.
- Stap 4 Als in de stappen 1 t/m 3 geen oplossing wordt gevonden, kan een schriftelijke klacht worden ingediend bij het bevoegd gezag (Raad van Bestuur) of de klachtencommissie. Voor klachten die het functioneren van leerling/ouders, teamlid of directie betreffen, dient men zich allereerst te wenden tot de individuele persoon op wie de klacht betrekking heeft.
Adres bevoegd gezag:
Raad van Bestuur van de Stichting PRODAS
Heikamperweg 7 5725 AZ Asten-Heusden
Telefoon: (0493) 67 06 03
e-mail: https://[email protected]/