Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kinderen dienen in 8 basisschooljaren 7520 uren onderwijs te krijgen. Op de Liaan hanteren we het 5 gelijke dagen model van 5x5 uur. Elke week dus 25 uren. We maken we geen onderscheid in uren voor jongere of oudere leerlingen. Op jaarbasis krijgt elke groep 940 uur onderwijs. (8x940=7520 uur). Daarnaast zijn er nog zogeheten marge uren te besteden aan studiedagen of-middagen. In geval van ziekte of nascholing zorgen we voor adequate vervanging. In noodsituaties volgen we het vervangingsprotocol.
DKC De Liaan staat open voor alle kinderen, ongeacht hun godsdienstige, sociale of culturele achtergrond.
Wij bieden ondersteuning aan alle leerlingen die passen binnen het ondersteuningsniveau I t/m III (basis- en lichte ondersteuning) op het gebied van gedrag- en leren. Leerlingen met een ondersteuningsvraag in niveau IV of V kunnen wij onvoldoende ondersteuning bieden. Hiervoor maken we gebruik van de expertise van het SBO of SO.
Met ons onderwijs hebben we het doel om samen met de omgeving de totale kindontwikkeling van het kind te stimuleren en te volgen zodat kinderen hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Ouders zijn volledig vrij in hun schoolkeuze. De populatie van De Liaan is een natuurlijke afspiegeling van de Heldense Gemeenschap.
Op DKC De Liaan hebben we een warm pedagogisch klimaat, we zien ieder kind en brengen, samen met ouders, ieder kind in beeld. Hierbij letten we op (didactische) resultaten maar ook op? bijzonderheden van ieder kind en wat het?nodig heeft om optimaal te kunnen leren.?
Ons schoolteam is stabiel en breed opgeleid. Er hangt een prettige werksfeer op school en binnen ons team, waardoor we goed kunnen samenwerken en effectief en uitdagend onderwijs kunnen verzorgen. We hebben op verschillende gebieden professionals in ons team en onze samenwerking met de peuters en de BSO maakt dat we een krachtige doorgaande lijn neerzetten.? We werken cyclisch aan hogere opbrengsten op didactisch en pedagogisch niveau en passen ons handelen aan op basis van onze observaties, gegevens van hoe kinderen werken en toetsresultaten.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Meer- en hoogbegaafde leerlingen
We willen kinderen die aan de bovenkant uitvallen nog beter begeleiden. Het afgelopen jaar hebben we grote sprongen gezet in de begeleiding van kinderen die extra uitdaging behoeven. We willen dit in de komende jaren verder breed gedragen gaan uitwerken.
Bewegend leren
Komend schooljaar zal een groen-blauwschoolplein worden aangelegd. Het betonnen schoolplein maakt plaats voor een meer natuurlijke omgeving. Daaraan gekoppeld zullen we ook meer buitenlessen willen oppakken en bewegend leren staat daarmee als onderdeel op onze ontwikkellijst. We willen hiermee aan de slag om meer tegemoet te komen aan kinderen die meer beweging en buitenruimte nodig hebben om zich volledig te kunnen ontplooien.
Op DKC de Liaan vinden wij een doorgaande en ononderbroken ontwikkeling voor kinderen van groot belang. Daarom kunnen de kinderen dan ook langzaam de school in "groeien" via baby-, dreumes- en peutergroepen van Hoera, die in hetzelfde gebouw zitten.
De peuters spelen en werken op vaste tijden mee met de kleutergroepen waardoor ze op een natuurlijke manier kunnen wennen aan het ritme en de structuur van de kleutergroepen. Tegelijkertijd maken ze zo ook op een ongedwongen manier kennis met de kinderen en de teamleden van de basisschool.
Kinderen die geen voortraject hebben via Hoera, hebben de mogelijkheid om enkele keren te komen oefenen en meedraaien in de groep. Zo kunnen zij ook kennis maken met de leerkracht(en) en de overige kinderen. In een kennismakingsgesprek met de leerkracht brengt u samen uw kind in beeld en stemt u af op wat uw zoon of dochter nodig heeft.
Yvonne Driessen zal hier actief mee aan de slag gaan. Naast het coördineren van het kleuteraanbod zal zij ook de afstemming met de peutergroep voor haar rekening gaan nemen, zodat we de doorgaande lijn nog beter gewaarborgd wordt