Dalton Kindcentrum de Liaan

Past Knippenberghstraat 29 5988 CS Helden

  • Schoolfoto van Dalton Kindcentrum de Liaan
  • Schoolfoto van Dalton Kindcentrum de Liaan

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen De Liaan is het ons streven om zo weinig mogelijk wisselingen van professionals te realiseren. Bij ziekte of verlof van een professional proberen we zoveel mogelijk vervangers in te zetten die onze school en het team en de kinderen al kennen. 

Beleid bij ziektevervanging

Stichting Prisma heeft afspraken gemaakt over de wijze waarop gehandeld wordt bij afwezigheid van een leerkracht, deze staan beschreven in het vervangingsbeleid.

Door middel van dit document geven wij alle betrokkenen inzicht in de wijze waarop wij als stichting dienen te handelen bij afwezigheid van een leerkracht. Hieronder staan achtereenvolgend de stappen beschreven welke genomen worden.

Stap 1. Invaller uit eigen team. Op onze school hebben we de organisatie zo weten te regelen dat er op iedere dag minimaal één teamlid  ambulant is. Dit teamlid heeft andere (ondersteunings)taken. Zodra we te maken hebben met een afwezige leerkracht, zal dit teamlid de vervanging voor de groep voor zijn/haar rekening nemen. Indien sprake is van een onderwijs assistent of leerkracht in opleiding zal deze ingezet worden onder supervisie van een leerkracht of de directeur.

Stap 2. Er wordt navraag gedaan bij leerkrachten van de eigen school die op de desbetreffende dag niet werkzaam zijn of zij bereid zijn tot extra inzet. Zij komen dan een dag extra werken óf met hoge uitzondering kan er eventueel geruild worden van werkdag. 

Stap 3. Een lid van het kwaliteitsteam of de directeur (tijdelijk) kan ter vervanging worden ingezet, mits dit past binnen de taken en verantwoordelijkheden die zij hebben.

Stap 4. Samenvoeging van groepen. Naar het oordeel van de schoolleiding worden de leerlingen verdeeld over andere groepen. Deze oplossing wordt, als laatste mogelijkheid om lessen te geven, toegepast. Indien er geen vervanging geregeld kan worden, hanteert Prisma het uitgangspunt dat kinderen de eerste schooldag altijd opgevangen worden op school. Scholen van Prisma hebben een alternatief lesprogramma voorhanden dat - indien nodig - uitgevoerd wordt.

Stap 5. Thuis blijven. In het uiterste geval, indien alle voorgaande stappen niet mogelijk blijken, wordt ervoor gekozen de betreffende groep thuis te laten. Deze stap geldt ook als er voor een tweede opeenvolgende dag geen bevoegde leerkracht beschikbaar is om de lessen over te nemen in een groep. Voorafgaand vindt altijd afstemming plaats met het college van bestuur. Wanneer een klas thuis moet blijven, worden de desbetreffende ouders uiterlijk de dag voorafgaand om 12.00uur hierover geïnformeerd. Het besluit kinderen thuis te laten blijven, geldt telkens voor één dag. Indien de leerkracht dan nog afwezig is, kan deze procedure herhaald worden maar dan met een andere groep. Dit vanuit het perspectief van continuïteit van onderwijs en het behalen van de verplichte lesuren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Kinderen dienen in 8 basisschooljaren 7520 uren onderwijs te krijgen. Op de Liaan hanteren we het 5 gelijke dagen model van 5x5 uur. Elke week dus 25 uren. We maken we geen onderscheid in uren voor jongere of oudere leerlingen. Op jaarbasis krijgt elke groep 940 uur onderwijs. (8x940=7520 uur). Daarnaast zijn er nog zogeheten marge uren te besteden aan studiedagen of-middagen. In geval van ziekte of nascholing zorgen we voor adequate vervanging. In noodsituaties volgen we het vervangingsprotocol.



Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

DKC De Liaan staat open voor alle kinderen, ongeacht hun godsdienstige, sociale of culturele achtergrond.

Wij bieden ondersteuning aan alle leerlingen die passen binnen het ondersteuningsniveau I t/m III (basis- en lichte ondersteuning) op het gebied van gedrag- en leren. Leerlingen met een ondersteuningsvraag in niveau IV of V kunnen wij onvoldoende ondersteuning bieden. Hiervoor maken we gebruik van de expertise van het SBO of SO.

Met ons onderwijs hebben we het doel om samen met de omgeving de totale kindontwikkeling van het kind te stimuleren en te volgen zodat kinderen hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Ouders zijn volledig vrij in hun schoolkeuze. De populatie van De Liaan is een natuurlijke afspiegeling van de Heldense Gemeenschap.

Op DKC De Liaan hebben we een warm pedagogisch klimaat, we zien ieder kind en brengen, samen met ouders, ieder kind in beeld. Hierbij letten we op (didactische) resultaten maar ook op? bijzonderheden van ieder kind en wat het?nodig heeft om optimaal te kunnen leren.?

Ons schoolteam is stabiel en breed opgeleid. Er hangt een prettige werksfeer op school en binnen ons team, waardoor we goed kunnen  samenwerken en effectief en uitdagend onderwijs kunnen verzorgen. We hebben op verschillende gebieden professionals in ons team en onze samenwerking met de peuters en de BSO maakt dat we een krachtige doorgaande lijn neerzetten.? We werken cyclisch aan hogere opbrengsten op didactisch en pedagogisch niveau en passen ons handelen aan op basis van onze observaties, gegevens van hoe kinderen werken en toetsresultaten.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Meer- en hoogbegaafde leerlingen

We willen kinderen die aan de bovenkant uitvallen nog beter begeleiden. Het afgelopen jaar hebben we grote sprongen gezet in de begeleiding van kinderen die extra uitdaging behoeven. We willen dit in de komende jaren verder breed gedragen gaan uitwerken.

Bewegend leren

Komend schooljaar zal een groen-blauwschoolplein worden aangelegd. Het betonnen schoolplein maakt plaats voor een meer natuurlijke omgeving. Daaraan gekoppeld zullen we ook meer buitenlessen willen oppakken en bewegend leren staat daarmee als onderdeel op onze ontwikkellijst. We willen hiermee aan de slag om meer tegemoet te komen aan kinderen die meer beweging en buitenruimte nodig hebben om zich volledig te kunnen ontplooien.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op DKC de Liaan vinden wij een doorgaande en ononderbroken ontwikkeling voor kinderen van groot belang. Daarom kunnen de kinderen dan ook langzaam de school in "groeien" via baby-, dreumes- en peutergroepen van Hoera, die in hetzelfde gebouw zitten.

De peuters spelen en werken op vaste tijden mee met de kleutergroepen waardoor ze op een natuurlijke manier kunnen wennen aan het ritme en de structuur van de kleutergroepen. Tegelijkertijd maken ze zo ook op een ongedwongen manier kennis met de kinderen en de teamleden van de basisschool. 

Kinderen die geen voortraject hebben via Hoera, hebben de mogelijkheid om enkele keren te komen oefenen en meedraaien in de groep. Zo kunnen zij ook kennis maken met de leerkracht(en) en de overige kinderen. In een kennismakingsgesprek met de leerkracht brengt u samen uw kind in beeld en stemt u af op wat uw zoon of dochter nodig heeft.

Yvonne Driessen zal hier actief mee aan de slag gaan. Naast het coördineren van het kleuteraanbod zal zij ook de afstemming met de peutergroep voor haar rekening gaan nemen, zodat we de doorgaande lijn nog beter gewaarborgd wordt

Terug naar boven