Alberoschool Cbs De Wegwijzer

Mr Dr Meslaan 2 4451 AK Heinkenszand

  • Het hele jaar door hebben we diverse gastlessen. Hier zie je een gastles van Indigo over energiedrankjes.
  • Op woensdag en vrijdag gaan we lekker gymmen in de Stenge. Buiten bewegen en spelen doen we ook graag!
  • Het vieren van de uitslag van de eindtoets kan best een feestje zijn!
  • We verbinden ons met elkaar, samen optrekken vinden we veel leuker.
  • Welkom bij Kindcentrum de Wegwijzer!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Wegwijzer gebruiken we de IEP eindtoets. Dit is een zeer toegankelijk product dat duidelijk in kaart brengt hoe de leerling zich heeft ontwikkeld. Voorafgaand aan de eindtoets nemen we bij alle leerlingen de IEP LVS af. Hiermee geven we een voorlopig advies voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. 

Wanneer de eindtoets hoger uitvalt dan het gegeven advies, bekijken we in samenspraak met ouders opnieuw naar het niveau van aanmelding op het voortgezet onderwijs. Als de score hetzelfde of lager is, blijft het advies staan en wordt er niet opnieuw naar gekeken. 

Op dit moment zijn we tevreden over deze manier van aanmelden, omdat het de ontwikkeling van de leerling ten goede komt! 

Uitleg bij de scores. De signaleringswaarde voor 1F is vastgesteld 85%. Deze leerlingen scoorden 89%. T.a.v. het landelijk gemiddelde van 96% scoorden deze leerlingen 89% op 1F niveau. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We hanteren IEP LVS gebruiken leerlingvolgsysteem. https://www.bureau-ice.nl/basisonderwijs/iep-leerlingvolgsysteem/ 

Het digitale IEP Leerlingvolgsysteem, groep 3 t/m 8, toont naast taal en rekenen ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen.

Parallel aan de toetsmomenten loopt het opstellen van de onderwijsplannen. Een onderwijsplan beschrijft per vakgebied (rekenen, lezen, taal) welke doelen we in een half jaar nastreven. We houden hierbij rekening met de specifieke onderwijsbehoefte en welke accenten we de komende periode moeten leggen. Deze cyclus evalueren we 2x per jaar. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 wordt er een pré-advies uitgebracht voor elke leerling. Met dit advies kunnen de leerlingen zich gaan oriënteren op een passende school. In februari (groep 8) wordt de doorstroomtoets afgenomen en hierna volgt het definitieve advies. 

Het advies wordt gebaseerd op de volgende onderdelen: 

- LVS toetsen van groep 6-7-8 (https://www.toets.nl/iep-advieswijzer)

- Ambitiegesprek met leerling/ouder

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal emotionele ontwikkeling vormt de basis om je optimaal te ontwikkelen en tot leren te komen. We volgen daarom de sociaal emotionele  ontwikkeling van de kinderen vanaf de start. We richten ons daarbij op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.  We gebruiken daarbij verschillende gespreksvormen en duidelijke afspraken en bieden daarmee kinderen veel structuur.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding
  • Veilig
  • Samen in ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het rapport van de inspectie is vrij duidelijk. De Wegwijzer is opgenomen in het regulier toezicht van de onderwijsinspectie.

Uit het inspectierapport:

"Basisschool De Wegwijzer heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Er vindt in principe voor de periode van één jaar geen verder toezicht plaats. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs".

Terug naar boven