Jan van Schengenschool

Mr Dr Meslaan 8 4451 AK Heinkenszand

  • Mr. Dr. Meslaan 8
  • leerlingen groep 3 t/m 8
  • Uitbreiding school in 2006
  • Schoolfoto van Jan van Schengenschool
  • Schoolfoto van Jan van Schengenschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kinderen komen naar school om iets te leren. Om de ontwikkeling van de leerlingen te kunnen volgen en meten maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Kijk en Cito en registratie in ParnasSys. De leerkrachten gebruiken de toetsen van de methodes om te kunnen registreren wat de leerling heeft geleerd. Dit noemen we de methodegebonden toetsen. Hiernaast gebruiken we ook de Cito-toetsen, dat zijn methodeonafhankelijke toetsen. Deze toetsen maken het mogelijk om een leerling vanaf groep 2 tot en met 8 te volgen op verschillende ontwikkelingsgebieden. Door middel van deze toetsen kunnen we ook de resultaten van ons eigen onderwijs vergelijken met het landelijk gemiddelde. Door deze vergelijking kan de school, indien nodig, het onderwijs op zwakke onderdelen verbeteren. Bij de peuters en in de groepen 1 en 2 gebruiken we “KIJK!” als instrument om het jonge kind te observeren. Cito Taal voor kleuters en Cito Rekenen voor kleuters in groep 2 gebruiken we alleen voor individuele leerlingen als daar aanleiding toe is. Door deze instrumenten kunnen we kinderen goed volgen in hun ontwikkeling en stimuleren en begeleiden waar dat nodig of wenselijk is. Vanaf groep 3 gebruiken we onder meer Cito-toetsen voor rekenen, begrijpend lezen, woordenschat en spellingvaardigheid. Voor lezen gebruiken we de DMT en AVI toetsen. Niet alleen de leerresultaten van de leerlingen worden gevolgd, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Hiervoor beschikken we in groep 1 t/m 8 over meetinstrument “ZIEN” en “Vensters” (gr. 6 t/m 8) waarmee we de sociaal-ontwikkeling van de leerling kunnen volgen en extra hulp kunnen inzetten indien dit nodig is. Alle gegevens en resultaten worden vastgelegd in ons administratieprogramma ParnasSys in de vorm van leerlingdossiers en groepsmappen

De methode-onafhankelijke toetsen van CITO, bieden ons objectieve gegevens om de kwaliteit van ons onderwijs te volgen. De meeste toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen, de eerste keer in januari/februari en de tweede keer aan het einde van het schooljaar in juni. De resultaten worden met de leerkrachten en intern begeleider besproken in de groepsbesprekingen. Daar wordt ook gekeken welke extra begeleiding in en buiten de groep er gegeven moet en kan worden.

Na de groepsbespreking houdt de leerkracht een gesprekje met het kind over de resultaten (vooral over de groei). Samen wordt gekeken wat er nodig is voor de volgende periode.

De scores worden op het eerstvolgende rapport gemeld aan de ouders. 

2 keer per jaar worden de resultaten besproken op teamniveau. Er worden trendanalyses bekeken en conclusies en acties worden vastgelegd. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Met de invoering van de verplichte eindtoets Primair Onderwijs is het schooladvies leidend geworden bij de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Voor 1 maart krijgt elke leerling van groep 8 een schooladvies. Hierin staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij een leerling past. De school kijkt daarvoor onder andere naar de leerprestaties, aanleg en ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode. Naast dit schooladvies komt er een verplichte eindtoets, die in april zal worden afgenomen. Met de ouders wordt het schooladvies altijd doorgesproken. Als de keuze uiteindelijk gemaakt is, gaat er een onderwijskundig rapport naar de betreffende school samen met het inschrijfformulier. Als een leerling de eindtoets beter maakt dan verwacht, wordt – in overleg met ouders/verzorgers – het schooladvies heroverwogen. Dit kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook voor gekozen worden om niet van het schooladvies af te wijken.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school willen we kinderen onderwijs geven in een veilig en warm pedagogisch klimaat. Een gezellige en positieve sfeer in de school vinden wij dan ook belangrijk. In het onderwijs dat wij geven, houden we zo goed mogelijk rekening met verschillen die er tussen kinderen bestaan op sociaal- emotioneel, lichamelijk en cognitief gebied. Veiligheid is een basisvoorwaarde om te leren. Pas dan zijn kinderen in staat zich sociaal en emotioneel goed te ontwikkelen. Veiligheid in de school is niet alleen voor de leerlingen van onze school van belang, maar voor alle betrokkenen bij de schoolorganisatie. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenaarschap, samen oplossen
  • Respect voor elkaar
  • Welbevinden, veilig klimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Jan van Schengenschool heeft al jarenlang het basisarrangement.

De inspectie schrijft in haar verslag van 2017 (zie bijlage) het volgende:

De eindresultaten zijn de afgelopen drie schooljaren voldoende. In 2016 ligt het eindresultaat ver boven het landelijk gemiddelde voor scholen met een vergelijkbare schoolpopulatie.

De school is een grote school en heeft een goede naam in de omgeving. Dit heeft wel als consequentie dat de school leerlingen aantrekt die extra zorg nodig hebben. Niet alle bestaande arrangementen zijn echter verlengd. Het bestuur en het team geven aan dat passend onderwijs hier 'knelt'.

Op 21 februari 2019 heeft de inspectie de school bezocht in het kader van een zogenaamd themaonderzoek. Hij heeft de beleidsstukken die betrekking hadden op didactisch handelen doorgenomen en heeft vier les-observaties gedaan. In het evaluerend nagesprek heeft hij zijn bijzondere waardering uitgesproken over de kwaliteit van het onderwijs in het algemeen en het didactisch handelen van de leerkrachten in het bijzonder.

Terug naar boven