Jan van Schengenschool

Mr Dr Meslaan 8 4451 AK Heinkenszand

  • Mr. Dr. Meslaan 8
  • leerlingen groep 3 t/m 8
  • Uitbreiding school in 2006
  • Schoolfoto van Jan van Schengenschool
  • Schoolfoto van Jan van Schengenschool

Het team

Toelichting van de school

Het schoolteam en de groepsverdeling van de Jan van Schengenschool voor 2023-2024 bestaat uit:

Directeur: Herman van den Dries: maandag t/m vrijdag

Groep 1/2a: juf Elly: maandag, dinsdag en woensdag en juf Cora: donderdag en vrijdag

Groep 1/2b: juf Edith: maandag, donderdag, vrijdag en juf Cora: dinsdag en woensdag

Groep 1/2c: juf Angenita: woensdag, donderdag en vrijdag en juf Saskia: maandag en dinsdag

Groep 3: juf Alicia: maandag t/m vrijdag

Groep 4: juf Linda: maandag, dinsdag, donderdag en juf Trudy: woensdag en vrijdag

Groep 5: juf Eliane: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag en juf Saskia: woensdag

Groep 6: meester Niels: maandag t/m vrijdag

Groep 7a: juf Mariëlle: maandag, dinsdag en vrijdag en juf Diana: woensdag en donderdag

Groep 7b: juf Yvette: maandag, dinsdag en vrijdag en juf Nicole: woensdag en donderdag

Groep 8a: juf Marlies: maandag t/m vrijdag

Intern begeleider: juf Liesbet: dinsdag, woensdag, donderdag

Leerkracht gym: juf Marloes: maandag, dinsdag, donderdagmorgen

juf Trudy: Leerkracht- ondersteuner: maandag, dinsdag en donderdag 

juf Michelle: Leerkracht- ondersteuner: maandag, dinsdag, donderdag

juf Amy: Leerkracht- ondersteuner: woensdag, donderdag en vrijdag

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Sedert 2018 worden structureel middelen toegekend voor werkdrukvermindering. Het team heeft gekozen voor benoeming van boventallig personeel voor ondersteuning en klassensplitsing. Als een leerkracht kortdurend verlof heeft of ziek is, wordt allereerst boventallig personeel ingezet voor vervanging. Ook wordt er gekeken of de duocollega de groep kan overnemen. Hierdoor staan er zoveel mogelijk bekende gezichten voor de klas. Als dit niet mogelijk is, proberen we een beroep te doen op externen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij organiseren het onderwijs in jaarklassen. Waar nodig maken we combinatiegroepen. Op dit moment hebben we 12 groepen en 26 collega's. We werken vanuit methodes en bieden zoveel mogelijk dezelfde basisstof aan de leerlingen aan met waar nodig herhaling, verdieping of verrijking. Kinderen hebben echter verschillende onderwijsbehoeften, daarom bieden we het programma ook op verschillende manieren aan. Dit doen we door andere oplossingsmethodes aan te bieden, maar ook door rekening te houden met tempoverschillen tussen de leerlingen. Ook differentiëren we door kinderen in verschillende mate instructie te geven. We besteden veel aandacht aan individuele ondersteuning, zowel voor kinderen die meer kunnen, als voor kinderen die extra steun nodig hebben. In de kleutergroepen werken we vanuit een ontwikkelingsgerichte benadering. Dit houdt in dat de leerkracht inspeelt op het niveau van de kinderen en vandaar uit de leerstof aanbiedt. We werken binnen de school handelingsgericht, dat betekent dat we vooral zoeken naar wat de leerlingen kunnen en daarbij aansluiten in onze lessen. Deze werkwijze streeft naar een goede afstemming van het onderwijs op de onderwijsbehoefte van de leerlingen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Na het reflecteren op de standaarden voor basisondersteuning, onze algemene ondersteuningsmogelijkheden en het omgaan met kinderen met extra onderwijsbehoeften trekken wij de volgende conclusies over onze mogelijkheden, grenzen, ambities en ontwikkelpunten.

Mogelijkheden:

Binnen onze school zijn er veel mogelijkheden om leerlingen op te vangen door de kennis en ervaring die aanwezig is binnen het team, maar ook door de rijke schoolomgeving met vele ondersteunende materialen en samenwerking met externe instanties zoals fysio, logopedie, dyslexiebehandelaar, GGD, CJG enz. We zien dat kinderen soms een hoge leerdruk ervaren. Dit kan leiden tot faalangst of een laag zelfbeeld. Wat je ook ziet is dat kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte vaak opvallen, omdat het verschil groot is tussen kinderen op allerlei gebieden.  We kunnen de kinderen opvangen, maar het accepteren van elkaars sterke en zwakke kanten is een aandachtspunt. Je mag zijn wie je bent en iedereen heeft zijn sterke kanten. Het lijkt of hier in onze maatschappij steeds meer de aandacht op moet liggen.

Grenzen

Als het gaat om grenzen, kijken we vooral naar het groepsbelang. Niet alleen het individuele kind, maar ook de veiligheid voor alle kinderen moet gewaarborgd kunnen blijven. Per kind moet dus bekeken worden welke problematiek er ligt en of de groep waarin het kind zou komen, deze leerling met zijn of haar problematiek erbij kan hebben. Daarbij moet nauw contact met de ouders zijn en evt externe instanties en/of vorige school. Het is van belang dat iedereen meegenomen wordt in dit proces. Soms kan ook al het samenwerkingsverband betrokken worden om de mogelijkheden voor ondersteuning gelijk erbij te pakken. Er wordt duidelijk naar ouders aangegeven waar onze grenzen liggen qua begeleiding. Als er kinderen aan worden gemeld die de Nederlandse taal nog niet spreken, moeten we kijken op welke manier NT2 ondersteuning gegeven kan worden. Het is onmogelijk voor de leerkracht om dit zelf te doen. Als er twijfel is aan de haalbaarheid van de plaatsing, kunnen er afspraken gemaakt worden over een tijdelijke plaatsing voor bijvoorbeeld een jaar.  


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities zijn:

  • Passend onderwijs bieden voor alle leerlingen binnen onze school; daarbij streven we naar een doorgaande lijn in ontwikkeling.
  • Kinderen zijn eigenaar van hun eigen leerproces; door kinderen meer te betrekken bij en te communiceren over de gestelde doelen. Daarbij laten we hen nog gerichter kijken naar hun eigen talenten zodat ze deze verder kunnen ontwikkelen.
  • Kinderen gaan met plezier naar school en voelen zich veilig.

Ontwikkelpunten:  

  • Op het gebied van leren en ontwikkelen is er vooral vraag naar hoe de differentiatie aan te pakken op groepsniveau. Dit gaat dan over het niveau zowel naar boven als naar beneden. Hoe pak je dit aan, welk materiaal enz. Leren van elkaar wordt hier ook bij benoemd. Collegiale consultatie zou hierbij een mooie aanvulling kunnen zijn. Daarnaast is er behoefte aan meer uitbreiding op het stukje eigenaarschap. Hier is een start mee gemaakt, maar we zien dat dit nog veel sterker kan worden gemaakt. Kinderen mee nemen in wat ze goed kunnen, talenten laten zien zijn dingen die hierbij benoemd worden.
  • Op het gebied van fysiek/ medisch zien we dat er vooral behoefte is aan extra handen in de groep als we hiermee te maken hebben en een goede samenwerking tussen fysio en mensen met expertise op een bepaald gebied. We denken dat we hierin wel slagen en er geen ontwikkelpunten zijn.
  • Op het gebied van gedrag/ sociaal emotioneel is er vooral behoefte aan begeleiding in de groep/ meekijken in de groep als er kinderen zijn die op dit gebied opvallen. De gouden weken (goed van start) en coöperatief leren worden hierbij als zeer waardevol gezien. Op school zijn we gestart met een zorggroepje waarin IB, gedragscoach, coördinator sociale veiligheid en een leerkracht met expertise op SBO met elkaar meedenken met de leerkrachten op school. Met dit groepje wordt afgestemd wie en welke begeleiding gegeven zou kunnen worden. Ook kijken zij hoe het aanbod op sociaal emotioneel gebied vorm krijgt op school en hoe we ervoor kunnen zorgen dat ons 3e punt van onze ambities voor alle kinderen geldt. Het programma Kwink zou meer op de kaart gezet moeten worden. Je moet dit uitdragen als school. Dit alles is nog maar net opgestart, dus is zeker nog een ontwikkelpunt.
  • Op het gebied van werkhouding komt het punt van praten met kinderen nog een keer terug. Hier is wel compensatie in tijd voor nodig, zodat de leerkracht die gesprekjes kan voeren. Persoonlijke doelen opstellen wordt genoemd of juist het oog hebben voor talent en het benoemen van successen. Positieve feedback is hierbij erg belangrijk. Dit is een ontwikkelpunt waar we mee bezig zijn in het kader van eigenaarschap. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Een schooldag start meestal met een activiteit in de kring.  Gedurende de dag is er een flink aantal verschillende werkvormen. We geven een paar voorbeelden:

-        In de kring(en) houden we gesprekken, wordt er verteld en voorgelezen.

-        In de verschillende ‘hoeken’ van de klas kunnen de kinderen op allerlei manieren werken, bijvoorbeeld in de poppenhoek, computerhoek, bouw- en constructiehoek, lees- en schrijfhoek, aan de zand- en watertafel of op het tekenbord en/of schilderbord.

-        De werkopdrachten kunnen vrij of gebonden zijn.

-        In de kleutergroepen wordt gewerkt met de methode “Schatkist”. Deze methode maakt het mogelijk de activiteiten aan te bieden die bij de ontwikkeling en belevingswereld van het kind passen. Spelenderwijs gaan kinderen aan de slag met voorbereidend lezen en rekenen welke aansluiten op de lees- en rekenmethode van groep 3.

-        De kinderen kunnen ook allerlei materialen uit de kasten gebruiken, zoals puzzels, lotto’s, knutsel- en tekenspullen en ‘voorbereidend’ rekenen en lees/taal materiaal.

-        Er worden talloze verschillende spelvormen toegepast, zoals zangspelen, kringspelen, tikspelen, vrije of juist gerichte gymlessen en het buitenspelen.

-        De ontwikkeling van de kleuters wordt door de leerkracht gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem “Kijk”. Twee keer per jaar ontvangen de ouders van de kleuters een rapportage van de observaties en bevindingen van de leerkracht. Zo kunnen de ouders zich een beeld vormen van de ontwikkeling van hun kind.

Er zijn meerdere keren per jaar overlegmomenten met de kleuterjuffen van de 3 basisscholen in Heinkenszand en collega's van kinderdagverblijf Kibeo over de voortgang van de kinderen. Men krijgt ondersteuning van het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland  (RPCZ) tijdens deze overlegmomenten.

Afspraken worden vastgelegd in het borgingsdocument VVE.

Terug naar boven