De Springschans

Breedelaan 6 1851 MA Heiloo

  • Hoofdingang schoolgebouw
  • De eerste schooldag na de zomervakantie
  • Schoolfoto van De Springschans
  • Schoolfoto van De Springschans

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

        

5.2 EINDTOETS   Wat is de eindtoets ?   De Nederlandse overheid heeft besloten dat alle leerlingen van basisscholen in Nederland een eindtoets moeten maken. Met de eindtoets kunnen de leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht van groep 8 geeft een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. De leerkracht kijkt – naast de leercapaciteiten- ook naar andere vaardigheden die de slagingskans van het advies voor het voortgezet onderwijs vergroten en waar het kind het meest tot zijn recht komt. Er wordt onder andere gekeken naar zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, plannen en organiseren en verantwoordelijkheidsbesef. De Springschans heeft gekozen voor de IEP als eindtoets. Deze toets wordt sinds 2023-2024 de doorstroomtoets genoemd en in de eerste weken van februari afgenomen. De naam 'doorstroomtoets' markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling maar vormt een onderdeel in de doorstroom naar het voortgezet onderwijs.  Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan kan de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score op de eindtoets hoeft het advies niet bijgesteld te worden. De eindtoets is geen examen. De leerling kan dus niet slagen of zakken. In een enkel geval twijfelt een leerkracht of een leerling beter past op het Praktijkonderwijs of op het VMBO BB. Dan kunnen wij voor de betreffende leerling een NIO onderzoek aanvragen. Deze toets geeft een goed beeld van de verhouding tussen prestatie en leermotivatie, de cognitieve capaciteiten en een IQ. Dit drempelonderzoek, samen met de Leer-Motivatietest (LMT) wordt erkend door de onderwijsinspectie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten met verschillende Cito-toetsen, de SCOL (2e helft 2023 Leerling in Beeld) (een instrument om de sociaal emotionele ontwikkeling te meten), de observatielijst uit KIJK! (een instrument om de ontwikkeling van kleuters te volgen), het Pi-dictee (voor zwakke spellers), de AVI-toets en de drie minutentoets (DMT) om het technisch leesniveau te kunnen bepalen.

De tussenresultaten worden periodiek besproken tussen de intern begeleider en groepsleerkrachten. Indien nodig leiden de uitslagen tot bijstellingen van het onderwijsprogramma voor de betreffende leerling(en).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De afgelopen jaren is de uitstroom richting het voortgezet onderwijs een stabiele factor geweest. De gemiddelde uitstroom is doorgaans havo met soms wat meer uitschieters richting het vwo zoals dit schooljaar.  De aandacht in groep 8 gaat gedurende het hele schooljaar naar het plannen en organiseren van eigen-geformuleerde doelen. Waar moet ik nog aan werken? Waar wil ik beter in worden? Hoe bereik ik mijn doelen en hoe plan ik deze? De nadruk ligt dan ook op eigen verantwoordelijkheid, organiseren, zelfstandigheid en feedback op het proces en leerhouding. Deze informatie, samen met de resultaten gedurende hun hele schoolcarriere, bepalen het uitstroomprofiel van groep 8.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het team van de Springschans biedt kinderen met behulp van de methode Leefstijl de gelegenheid om hun sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen. Dit betekent dat we de kinderen willen laten leren hoe ze samen kunnen spelen, samen kunnen werken, luisteren, praten, rekening met elkaar kunnen houden, hun zelfvertrouwen kunnen ontwikkelen, gevoelens uiten, conflicten kunnen oplossen en kunnen omgaan met groepsdruk.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen spelen en samenwerken
  • rekening houden met elkaar
  • omgaan met conflicten

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Springschans ligt midden in het centrum van een relatief ‘rijke’ gemeente. Dit heeft zijn weerslag op de leerlingenpopulatie van De Springschans. De schooldoelen en leerverwachtingen zijn om deze redenen hoog. De resultaten van het CITO leerlingvolgsysteem voldoen aan deze verwachtingen.

Het inspectiekader wordt aangepast naar een, in eerste instantie, meer bestuur gericht toezicht.  Per 1 augustus 2020 hanteert de inspectie een nieuw onderwijsresultatenmodel. De gemiddelde schoolweging en signaleringswaarden zijn nieuwe begrippen. Deze werkwijze wordt in school geïmplementeerd.    

In juli 2023 valt de school onder het basisarrangement. Dat betekent dat de school voldoet aan de norm die de inspectie stelt.

Terug naar boven