De Zuidwester

Boekenstein 43 1852 WS Heiloo

  • Bewegend leren speelt bij ons een grote rol!
  • We werken op papier en af en toe ook digitaal. Zo leren kinderen de digitale vaardigheden maar ook de ondersteuning van uitwerken op papier.
  • Elk jaar richten we met de kinderen een museum in met hun eigen werk. Laat maar zien waar je trots op bent!
  • Leren doe je niet alleen, door overleggen met elkaar begrijpen kinderen de lesstof beter. En het is ook leuk!
  • Op ons grote groene schoolplein vindt elk kind een plekje om fijn te spelen!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij proberen uit alle leerlingen het beste te halen, zowel op cognitief, creatief als op sociaal-emotioneel gebied.

We plaatsen de IEP-eindtoets altijd binnen het kader van de afnamen van meerdere leerjaren, zodat de rode draad van de schoolresultaten duidelijk zichtbaar is. In principe maken alle leerlingen de eindtoets, uitgezonderd zijn de kinderen die korter dan 4 jaar in Nederland wonen en hierdoor de taal nog niet voldoende machtig zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023/2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Zuidwester volgen we het leren van onze leerlingen door het doen van observaties, het bekijken van gemaakt werk, methode gebonden toetsen en twee keer per jaar de onafhankelijke toetsen van het IEP Leerling Volg Systeem.

We hebben heel bewust gekozen voor de IEP toetsen omdat deze toetsen niet alleen de schoolse vaardigheden toetsen maar het kind als geheel benaderen. Ook onder andere de werkhouding, reflectie, interesse en interactie met de andere leerlingen komen hierdoor naar voren. Deze talentenkaarten die het systeem genereert geven een heel mooi aanknopingspunt om met kinderen in gesprek te gaan over hun leerdoelen en talenten. Een kind wat happy is en zichzelf goed kent leert makkelijker! 

De resultaten van alle toetsen worden na elk afname moment geanalyseerd door de leerkracht en gemonitord door de intern begeleider. De analyse van een toets vormt de basis voor de volgende lessen voor de leerling.

De analyse van de IEP LVS toetsen wordt besproken met Ib-er, directie en leerkrachten. In de groepsmap noteert de leerkracht de interventies die op basis van de analyse nodig zijn. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De IEP scores van De Zuidwester liggen over het algemeen boven het landelijk gemiddelde.

Op De Zuidwester krijgen kinderen eind groep 7 een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs, dit voorlopig advies wordt gebaseerd op de resultaten van de toetsen en het gemaakte werk in de klas.
Aan het einde van het kalenderjaar ontvangen de kinderen in groep 8 een bijgesteld voorlopig advies waarbij ook gekeken wordt naar de werkhouding en taakaanpak van de kinderen. Na het maken van de IEP doorstroomtoets ontvangen de kinderen in maart hun definitieve advies. Met dit definitieve advies kunnen zij zich in de laatste week van maart inschrijven bij de door hen gekozen middelbare school. 

Leerlingen van De Zuidwester worden in het voortgezet onderwijs gezien als kinderen die zelfstandig, sociaal vaardig en goed betrokken bij de leerstof zijn. Engels onderwijs vanaf groep 1 geeft ze een goede start in het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De basisschooltijd moet voor elke leerling een fijne tijd zijn waar later met een positieve blik op terugkeken kan worden. We werken elke dag aan een positief leerklimaat, een kind wat lekker in zijn vel zit en zich veilig voelt in de groep komt beter tot leren. Uiteraard zijn er bij kinderen onderling af en toe conflicten, hier leren ze ook van. Als we deze conflicten met de kinderen samen oplossen laten we hen altijd zien wat hun eigen aandeel is, welke keuzes ze gemaakt hebben en welke keuzes ze ook hadden kunnen maken die wellicht meer helpend zouden zijn geweest. 

We werken met PBS waarbij we uitgaan van het goede van elk kind en goed gedrag benoemen en belonen. We gaan met de kinderen in gesprek over het belang van een positieve bijdrage aan de groep. We zoeken hierin ook de verbinding met ouders, zodat we in gezamenlijkheid kunnen optrekken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig pedagogisch klimaat
  • Zelfredzaamheid
  • Bevorderen van de samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Zuidwester geniet al jaren een basistoezicht-arrangement. Dit betekent dat de onderwijsinspectie van mening is dat er geen risico's voor de kwaliteit van het onderwijs zijn geconstateerd.

De onderwijsinspectie doet ook aanbevelingen voor verbetertrajecten die zijn opgenomen in het schoolontwikkelplan. Op deze wijze werken wij aan een continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs.

Terug naar boven