Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Wij proberen uit alle leerlingen het beste te halen, zowel op cognitief, creatief als op sociaal-emotioneel gebied.
We plaatsen de IEP-eindtoets altijd binnen het kader van de afnamen van meerdere leerjaren, zodat de rode draad van de schoolresultaten duidelijk zichtbaar is. Alle leerlingen nemen deel aan de verplichte eindtoets.
Wij hebben er bewust voor gekozen om alle leerlingen mee te nemen in de berekening.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op de Zuidwester volgen we het leren van onze leerlingen door het doen van observaties, het bekijken van gemaakt werk, methode gebonden toetsen en twee keer per jaar de onafhankelijke toetsen van het IEP Leerling Volg Systeem.
We hebben heel bewust gekozen voor de IEP toetsen omdat deze toetsen niet alleen de schoolse vaardigheden toetsen maar het kind als geheel benaderen. Ook onder andere de werkhouding, reflectie, interesse en interactie met de andere leerlingen komen hierdoor naar voren. Deze talentenkaarten die het systeem genereert geven een heel mooi aanknopingspunt om met kinderen in gesprek te gaan over hun leerdoelen en talenten. Een kind wat happy is en zichzelf goed kent leert makkelijker!
De resultaten van alle toetsen worden na elk afname moment geanalyseerd door de leerkracht en gemonitord door de intern begeleider. De analyse van een toets vormt de basis voor de volgende lessen voor de leerling.
De analyse van de IEP LVS toetsen wordt besproken met Ib-er, directie en leerkrachten. In de groepsmap noteert de leerkracht de interventies die op basis van de analyse nodig zijn.
De IEP scores van OBS de Zuidwester liggen over het algemeen boven het landelijk gemiddelde.
Leerlingen van OBS de Zuidwester worden in het voortgezet onderwijs gezien als kinderen die zelfstandig zijn, sociaal vaardig en goede kwaliteiten hebben op het gebied van planning van het huiswerk. Engels onderwijs vanaf groep 1 geeft ze een goede start in het voortgezet onderwijs.
OBS de Zuidwester geniet al jaren een basistoezicht-arrangement. Dit betekent dat de onderwijsinspectie van mening is dat er geen risico's voor de kwaliteit van het onderwijs zijn geconstateerd. De school werd in juli 2017 voor het laatst bezocht door de inspectie.
De onderwijsinspectie doet ook aanbevelingen voor verbetertrajecten die zijn opgenomen in het schoolontwikkelplan. Op deze wijze werken wij aan een continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs.