Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Zuidwester werken we volgens een heldere en voor de kinderen voorspelbare structuur. Hierdoor wordt er maximaal gebruik gemaakt van de leertijd en komen alle domeinen uitgebreid aan bod. We bespreken met de kinderen de leerdoelen voorafgaand aan elke les. De methodes die we op school gebruiken sluiten goed aan bij onze visie op leren en het inrichten van de structuur gedurende de dag. Ook de creatieve en sportieve vakken hebben een vaste plek op het rooster.
Omdat niet elk kind op dezelfde wijze leert verweven we onze 4 pijlers in de lessen, zo krijgt elk kind elke dag opnieuw de kans om te schitteren in zijn of haar talent. Actief en samenwerkend leren zijn een vast onderdeel van onze lesopbouw om elk kind actief te betrekken bij de instructie en de verwerking.
Naast de reguliere lesstof bieden we ook extra activiteiten aan, zo geeft elke groep elk jaar een groepsoptreden, gaan alle groepen elk jaar op cultuuruitje, doen we mee aan vele sportactiviteiten, etc.
Bij de onderbouwgroep wordt goed gekeken naar wat de kinderen nodig hebben als ontwikkelings- en onderwijstijd. Vakgebieden worden geïntegreerd in een thema aangeboden. Op deze manier profiteert ieder kind van effectieve leertijd maar wel aangeboden binnen de belevingswereld van de kinderen.
Per klas kan worden afgeweken van bovenstaande tijden als blijkt dat de leerlingen meer of minder tijd nodig hebben om de doelen voor een bepaald vakgebied te behalen.
Op De Zuidwester is een Intern begeleider werkzaam, Marjolein Selling. Marjolein is op woensdag en donderdag op school voor de IB taken, op maandag staat zij in groep 8.
Leerkrachten met een eigen expertise zetten deze in ten gunste van alle leerlingen in de school. Zo komt het voor dat de leerkracht die goed is in muziek ook muziekles kan geven in andere groepen dan alleen de eigen groep. De leerkracht die ook vakleerkracht Engels is helpt de andere leerkrachten bij het opzetten van hun eigen lessen Engels. Zo kunnen onze kinderen én leerkrachten ook hier weer extra in hun kracht gezet worden en hun talenten laten zien.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We gaan komend schooljaar een scholing volgen om beter te kunnen differentiëren tijdens onze instructie. Hierdoor wordt de instructie op meerdere niveaus gegeven en kunnen we beter tegemoet komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen.
Er is regelmatig overleg met de peuterspeelzaal, enkele thema's worden gezamenlijk uitgewerkt en de peuters worden betrokken bij de festiviteiten op school.