Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij zijn een kindcentrum met onderwijs en opvang onder 1 dak. De opvang bestaat uit buitenschoolse opvang. De ruimte van de BSO staat overdag vaak leeg en wordt door het onderwijs bijvoorbeeld gebruikt als ruimte voor de plusgroep.
Door onze eigen uitgangssituatie in beeld te brengen, kunnen we als school beter aansluiten bij de onderwijsbehoeften van onze kinderen en ouders. Deze nemen we ook mee in onze ambities, schoolplan en professionalisering. Het leren en de ontwikkeling van kinderen wordt beïnvloed door een heel scala aan factoren. Wij hebben daar niet altijd invloed op, maar kunnen er wel zo veel mogelijk rekening mee houden in het belang van de kinderen. Factoren die van invloed zijn op het leren en de ontwikkeling van kinderen:
· Maatschappelijke ontwikkelingen
· Factoren leerlingen
· Factoren thuissituatie
· Factoren sociale netwerk
Scholen – en vooral passend onderwijs – hebben een maatschappelijke opdracht. We dragen zorg voor een optimale omgeving, waarin alle kinderen zich kunnen ontwikkelen en hun talenten leren benutten om als volwaardig mens te leven. We bereiden leerlingen voor op de toekomst, waarbij het aanleren van kennis aan het verschuiven is naar het aanleren van vaardigheden. Zij kunnen dan als volgende generatie de verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf, mens en milieu. In onze maatschappij zien we de volgende tendensen: Het aantal kinderen met uiteenlopende onderwijsbehoeften neemt toe. Met passend onderwijs als basis worden deze kinderen op de school in de buurt aangemeld. Om zo goed mogelijk aan te sluiten op de belangrijkste onderwijsbehoeften, werken we volgens de handelingsgericht methodiek[1]. We kijken vooral preventief naar wat de leerling nodig heeft. De toenemende verschillen tussen kinderen vragen van scholen maatwerk. Sociale verkeer is veranderd door sociale media. Kinderen groeien op met dagelijks gebruik van computer, smartphone en tablet. De digitalisering van de samenleving maakt veilige digitale communicatievaardigheden voor kinderen steeds belangrijker. Deze ontwikkeling heeft ook gevolgen voor het leren en het opdoen van kennis. Vaardigheden als samen delen, samen leren en samen creëren, kritisch denken, problemen oplossen zijn belangrijker en complexer geworden. De ouderpopulatie is divers. Er zijn meer verschillende manieren van opvoeden. Opvoedingsoriëntaties worden beïnvloed door herkomst, geloof, sociale status en opleiding. Ouders vormen voor kinderen de context waarin ze opgevoed worden. Partnerschap tussen ouders en school is dan ook belangrijk om elkaars opvoedingsoriëntatie te begrijpen én af te stemmen in het belang van het kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Bij ons op school zetten we in op extra ondersteuning bij een aantal vakgebieden, te weten lezen, rekenen, onderwijs aan meerkunners en de sociaal-emotionele vorming. Door de inzet van een remedial teacher, een lerarenondersteuner en onderwijsassistenten kunnen we ondersteuning bieden aan zowel individuele leerlingen als aan groepjes leerlingen in de klas of in een ruimte buiten de groep. De wijze en mate van ondersteuning is altijd in overleg met onze zorgcoördinator en wordt met de ouders besproken.
De komende jaren richten wij ons op ons leesonderwijs, waarbij bijvoorbeeld onze leescoördinator en de openbare bibliotheek een rol gaan spelen. Dan spreken we vooral over het vergroten van de leesmotivatie. Op het rekengebied gaan we meer aandacht geven aan het automatiseren en vergroten van de zorgvuldigheid van de leerlingen.
Het sociaal-emotionele aspect komt meer aan bod door de extra inzet bij de lessen uit de Kanjertraining en daarnaast gaan de bovenbouwgroepen meedoen met een lesaanbod vanuit de Gemeente waarbij judo een belangrijke rol speelt.
Tenslotte hebben we het lesaanbod voor de meerkunners uitgebreid en zullen de komende jaren ook de kleuters hier meer van gaan profiteren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.