Kindcentrum Willibrord

Boekenstein 47 1852 WS Heiloo

  • Schoolfoto van Kindcentrum Willibrord
  • Schoolfoto van Kindcentrum Willibrord
  • Schoolfoto van Kindcentrum Willibrord
  • Schoolfoto van Kindcentrum Willibrord
  • Lezen is belangrijk! Daarom hebben we een mooie, actuele leesbieb!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Een kind is meer dan een Cito score. Naast scores kijken we ook naar werkhouding, samenwerken, methodetoetsen, omgaan met huiswerk, zelfstandigheid, kritisch denken.

Natuurlijk vertellen deze scores wel iets. Deze scores worden dan ook regelmatig geanalyseerd door leerkrachten en de intern begeleider. Het dagelijks handelen wordt hierop aangepast.

Onze eindscores liggen over het algemeen op of boven het landelijk niveau. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ons onderwijs stemmen wij af op de kerndoelen die het Ministerie voor het basisonderwijs vastgesteld heeft. Bij de keuze van methodes zijn de kerndoelen een uitgangspunt.  Door middel van het leerlingvolgsysteem toetsen wij meerdere malen per jaar ons onderwijs. De toetsresultaten worden vergeleken met de landelijke norm en de verwachting op schoolniveau. Dit geeft ons enerzijds de mogelijkheid ons onderwijs voortdurend te evalueren en bij te stellen. Anderzijds signaleren wij direct welke kinderen extra zorg nodig hebben.  

Om een individueel ononderbroken ontwikkelingsproces van het kind mogelijk te maken, moet de ontwikkeling van iedere leerling nauwkeurig worden gevolgd. Verzamelen van gegevens over de ontwikkelingen.

In de eerste plaats gebeurt dit door de groepsleerkracht, door middel van observaties, aantekeningen, correctie van schriftelijk werk en toetsing. Daarnaast hanteert de school het CITO Leerlingvolgsysteem.  Daarbij worden de leerlingen volgens een vast schema een of twee keer per jaar getoetst op het gebied van rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen met behulp van landelijk genormeerde toetsen.

Tevens wordt van iedere leerling twee maal per jaar een observatielijst met betrekking tot de sociaal-emotionele ontwikkeling ingevuld. Na een toetsperiode vindt een bespreking plaats van de IB-er met de leerkracht. Relevante gegevens van de groep en van de leerlingen worden vastgelegd. Er worden daarna afspraken gemaakt over groepsplannen en individuele handelingsplannen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als school gaan wij zeer weloverwogen te werk als het gaat om het geven van een schooladvies. Het advies wordt opgesteld door directie, IB en leerkracht(en). Wij volgen de leerlingen al vanaf groep 1-2 met observaties. Vanaf groep 3 komen daar ook de toetsen van de methodes (technisch en begrijpend lezen, taal, spelling en rekenen) en de methodeonafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld bij.

Midden groep 7 geven wij in een gesprek met ouders en kind een voorlopig schooladvies op basis van alle gegevens. Naast toetsgegevens wordt ook gekeken naar inzet, werkhouding, leergierigheid en houding ten opzichte van huiswerk. Midden groep 8 volgt nog een adviesgesprek met kinderen en ouders waarbij weer alle aanwezige gegevens worden meegenomen. Vervolgens wordt in groep 8, zoals landelijk vastgelegd, de doorstroomtoets afgenomen. Als er op basis van de doorstroomtoets een aanpassing in het advies nodig is, wordt het advies herzien. De andere adviezen worden ook definitief vastgelegde zoals in het eerdere gesprek is afgesproken. 

Wij volgen de leerlingen ook nog in het voortgezet onderwijs door middel van rapportages van de scholen die wij ontvangen. Dit neemt niet weg dat we als school niet in de toekomst kunnen kijken. Sommige kinderen zijn laatbloeiers en laten een enorme spurt zien in het VO. Andere kinderen krijgen andere interesses en laten minder zien dan op de basisschool.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat kinderen zich in een veilige, prettige omgeving kunnen ontwikkelen. In de Kanjertraining zien wij de normen en waarden van de school terug. De Kanjertraining leert kinderen positief te denken over zichzelf en de ander. Met een positief zelfbeeld kun je iemand anders teruggeven wat je wel of niet prettig vindt en kun je dit ook ontvangen.

We praten over gedrag, dit kun je namelijk aanpassen. Wie je bent is in de basis goed, daar hoeven we niets aan te veranderen. We houden ons aan de volgende afspraken:

  • Je bent te vertrouwen
  • We vertrouwen elkaar
  • Niemand lacht uit
  • Niemand speelt de baas
  • Niemand doet zielig


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positief denken over jezelf
  • Positief denken over de ander
  • Ontwikkelen vanuit vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven