Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsdoorbrekend werken gebeurt regelmatig, vooral bij de geïntegreerde methode voor wereldoriëntatie, Topondernemers. Per bouw wordt samengewerkt door leerlingen en wisselen de leerkrachten regelmatig ervaringen uit met elkaar. In dit proces verandert de rol van de leerling (eigenaarschap) en daarmee de rol van de leerkracht naar begeleider.
Een andere ontwikkeling is dat leerkrachten gebruik leren maken van elkaars kwaliteiten. Dat past in een professionele leergemeenschap. We zien dat gespecialiseerde leerkrachten in bijvoorbeeld muziek, sport, wetenschap en techniek de lessen in andere groepen overnemen of de collega's coachen en ondersteunen.
Sport@school is het sportprogramma voor de basisscholen in Heiloo. Trainers van verenigingen in Heiloo geven invulling aan de gymles door het geven van een specifieke training.
Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. Kerndoelen zoals persoonlijke vorming vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de kern van ons onderwijsinhoud van het primair onderwijs.
Vanaf 1 augustus 2022 vindt er een wijziging plaats in de schooltijden en wordt wekelijks op woensdag 15 minuten meer onderwijs gegeven zodat wij waarborgen dat alle kinderen, ondanks onverwacht lesuitval zoals bijv. ten tijde van de Coronapandemie, minimaal 7520 uur onderwijs hebben gekregen na 8 jaar basisschool.
De Benedictusschool is een school voor kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar waar primair onderwijs wordt gegeven. De school is vanaf maart 2018 een kindcentrum geworden en biedt kinderopvang voor kinderen vanaf 2 jaar en heeft een peuterspeelzaal. Er vindt periodiek overleg plaatst tussen de betrokken leerkrachten en pedagogisch medewerkers om het (onderwijs)aanbod af te kunnen stemmen op de individuele behoefte van de kinderen. Op managementniveau vindt op de Benedictusschool Kindcentrum structureel overleg plaats tussen de directie en de manager kinderopvang.
Binnen het samenwerkingsverband vormen de scholen in Heiloo een cluster. Samenwerking en overleg vindt vier keer per jaar plaats tussen de intern begeleiders en directies van deze scholen om de specifieke onderwijsbehoeften in kaart te brengen en om te kijken of de scholen voor elkaar iets kunnen betekenen op het gebied van zorg voor een leerling met een specifieke zorgbehoefte.
Ondersteuningsprofiel
U kunt het ondersteuningsprofiel vinden bij scholenopdekaart.nl en op de website van de Benedictusschool.
In het schoolondersteuningsprofiel staat uitgebreid beschreven hoe de basisondersteuning en de extra ondersteuning op de Benedictusschool eruitziet. Het schoolondersteuningsprofiel ligt ter inzage bij de directie en is te downloaden via de website. De school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland. Met name de extra ondersteuning voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften zal worden ingezet onder regie van dit samenwerkingsverband. De school kan hierbij gebruik maken van onderwijsexperts en zorgexperts. De ouders worden bij het hele proces betrokken. Voor meer informatie over het Samenwerkingsverband kunt u terecht bij de directie of op de site van het Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland: Samenwerkingsverband.
Het Samenwerkingsverband PPO-NK heeft een Oudersteunpunt. Hier kunnen ouders terecht met vragen over passend onderwijs en worden zij ondersteunt bij hun zoektocht. Het steunpunt kent een laagdrempelige toegang voor ouders: online en telefonisch. Ook gesprekken op school en huisbezoeken behoren tot de mogelijkheden. Voor meer informatie: Oudersteunpunt
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Scholing op gebied van autisme
Scholing voor leerkrachten op gebied van meer en hoogbegaafdheid
Samenwerken met zorginstanties om inclusief onderwijs mogelijk te maken gebeurt al in de praktijk op onze school.
We hebben kinderopvang in het gebouw van de school en werken samen met onze collega's van Blosse Kinderopvang en Pino Peuterspeelzaal.
Met Blosse Kinderopvang, waaronder Pino Peuterspeelzaal, vormen wij het Kindcentrum Benedictus.
Het doel is om peuters voor te bereiden op de basisschool en ervoor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen.
Pino is vier dagdelen per week geopend. Er wordt gewerkt met het programma UK&PUK. De medewerkers van Pino volgen in 2022-2023 de kinderen middels het observatiesysteem KIJK maar het plan is om over te stappen naar het observatie-instrument dat in de kleutergroepen wordt gebruikt, nl. Inzichtelijk. De leerkrachten van groep 1-2 hebben samen met de manager Kinderopvang onderzoek gedaan naar observatie-instrumenten en opteren voor een gezamenlijk instrument waarin de diverse fases van de ontwikkeling nauwkeurig worden vastgelegd.