Basisschool Heidepoort

Margrietstraat 2 4566 AN Heikant

Schoolfoto van Basisschool Heidepoort

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor de Centrale Eindtoets behaalden we in 2023 een gemiddelde standaardscore van 185,3. Dat ligt onder het landelijk gemiddelde. We realiseren ons dat de gemiddelde eindopbrengsten door het kleine aantal groep 8-leerlingen jaarlijks erg kunnen wisselen. Daarom kijken we steeds naar de individuele opbrengsten. We vinden het belangrijk dat we oog blijven hebben voor de individuele leerling. Dat iedereen optimaal begeleid wordt en dat iedere leerling op een vervolgonderwijstype geplaatst kan worden wat past bij hun individuele talenten en capaciteiten.

Omdat er minder dan 5 leerlingen in groep 8 zaten beoordeelt de inspectie de onderwijskwaliteit (opbrengsten) adhv een 5-jaarsgemiddelde van de gemiddelde score % 1F en %2F/1S. Op BS Heidepoort haalt 100% het fundamentele niveau (1F), dat is boven het landelijk gemiddelde en boven de norm van 85%. Gemiddeld 57,8% haalt het streefniveau. Dat is boven de signaleringswaarde van de inspectie (45,5%), en boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,8%).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We bepalen regelmatig de tussenresultaten door observaties en de afname van methode-toetsen. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen (CITO-toetsen). De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd door middel van actielijsten.

Bij de methode-onafhankelijke toetsen wordt er vooral gekeken of de groep genoeg gegroeid is in vaardigheidsscore, maar ook of de leerlingen individueel een goede groei hebben doorgemaakt. De minimale groei op leerling- of groepsniveau worden gehaald uit de lijsten van HCO. Vervolgens worden er doelen gesteld en acties geformuleerd voor de komende periode.Twee keer per jaar worden de resultaten van de CITO-toetsen geanalyseerd. Het zorgteam bereidt de bespreking voor door een overzicht te maken van de resultaten van de  CITO-toetsen. Het zorgteam formuleert vooraf de zorgsignalen die te zien zijn. In het team gaan we op zoek naar verklaringen, maar vooral naar passende interventies. We gaan oplossingsgericht te werk: we stellen doelen, kiezen passende interventies en evalueren na een periode.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het aantal leerlingen dat naar de diverse vormen van voortgezet onderwijs gaat, wisselt van jaar tot jaar. Het is afhankelijk van de samenstelling van groep 8. Welke vorm van voortgezet onderwijs haalbaar is, hangt niet alleen af van de kwaliteit van de basisschool, maar ook van de aard en aanleg van het kind. We stellen ons ten doel het maximale uit elk kind te halen en ervoor te zorgen dat de kinderen in de voor hen meest geschikte vorm van het voortgezet onderwijs terecht komen.We gaan bij het advies uit van de resultaten die de leerling dit schooljaar én voorgaande jaren heeft behaald en we kijken naar het totale beeld dat we van de leerling hebben. Daar hoort ook bijvoorbeeld ook werkhouding, huiswerkattitude, inzet, belangstelling, en zelfstandigheid bij.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We benutten het kleinschalige van onze school door het creëren van een laagdrempelig en warm sociaal klimaat. Dat kenmerkt zich in de eerste plaats door veiligheid, openheid en respect. We werken  actief aan een positieve schoolcultuur, waarin alle betrokkenen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen ondanks individuele verschillen.

Veiligheid is één van de drie kernwaarden binnen ons kindcentrum. We streven er naar dat ieder kind zich thuis voelt op Heidepoort. Ieder kind mag zijn wie hij is en hoort erbij. Dit draagt bij aan een positief zelfbeeld, vertrouwen en weerbaarheid. We geven elkaar de ruimte om te zijn wie je bent. We waarderen de ander en houden rekening met elkaar. Veiligheid betekent voor ons ook dat we in een open cultuur met elkaar samenwerken, waarin we zorgvuldig communiceren. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • openheid
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven