RK Basisschool De Heggerank

Sleedoornstraat 3 6598 AX Heijen

Schoolfoto van RK Basisschool De Heggerank

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen op School- / Groepsniveau:

Wij besteden veel aandacht aan activiteiten om Passend onderwijs vorm te geven. De bedoeling is minder verwijzing naar speciaal onderwijs en leerlingen met aandacht voor zorg zoveel mogelijk op de eigen basisschool te helpen.

Ook de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen krijgt speciale aandacht met behulp van:

Groep 1-2: Cito-VISEON voor kleuters (leerkrachtlijst) / Parnassys: Leer- en Ontwikkelingslijnen Jonge Kind 4-7 jaar

Groep 3-8: Cito-VISEON 2.0  (3-4 leerkrachtlijst / 5-8 leerkracht- en leerlingenlijst)

Groep 1-8: Sociogram 1x per jaar (Sometics)

Het maken van een Algemeen Groepsoverzicht / Didactisch Groepsoverzicht waarin per vakgebied de onderwijsbehoeften van het kind in kaart wordt gebracht / Groepsplan waarbij de leerlingen in drie routes onderverdeeld worden, te weten: Vlieg- / Fiets- en Wandelroute..

Het volgen van de vorderingen van de leerlingen:

Methodegebonden toetsen / Niet-methodegebonden toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem

Na de Medio en Eindtoets van CITO groepen 1-8 wordt er een Diepteanalyse gemaakt, elke groepsleerkracht maakt o.b.v. de Intern Begeleider vanuit de CITO Schoolzelfevaluatie  (Dwarsdoorsnede / Trendanalyse) een analyse. Hierbij komen de volgende vragen aan bod:

Waarnemen: Wat zie je in de grafiek? : Dwarsdoorsnede - Trendanalyse - Methodetoetsen / Begrijpen: Wat is de oorzaak? : Instructie - Leerkrachtgedrag - Differentiatie - Tijd /leertijd - Doelen - Aanbod /lesaanbod - Motivatie volharding betrokkenheid - Leerlinggedrag / Plannen: Plan van Aanpak: Prioriteit : wat pak je aan?  / Realiseren: Welke stappen ga je zetten? Hoe?-Smart formuleren. 

Van daaruit maakt de Intern begeleider een Rapportage Diepteanalyse Schoolbreed waarin de zorgsignalen zowel op schoolniveau als op groepsniveau opgenomen worden.

Het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen op Leerling niveau: werken met een Portfolio.

Leerlingen krijgen eigenaarschap en worden actief betrokken bij het leerproces. Continu verbeteren is altijd gekoppeld aan doelen van de school en daarmee een concrete invulling van opbrengstgericht werken en het leren van en met elkaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school staat de ontmoeting tussen mensen centraal. Daarbij worden verschillen niet verzwegen, maar juist actief gebruikt als uitgangspunt voor het onderwijs. De kinderen worden zo voorbereid op de maatschappij, waarin zij te maken hebben met veelzijdige opvattingen, meningen en gebruiken. 

Respect, acceptatie en tolerantie zijn begrippen die worden omgezet in een levenshouding. 

We zijn een school waar kinderen, ouders en leerkrachten zich veilig en thuis voelen. Een school met een goed werkklimaat, waarin kinderen zich ten volle kunnen ontplooien. Ieder kind wordt als individu benaderd met het accent op de eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Wij waarderen kinderen om wat ze zijn en wat ze kunnen en besteden veel aandacht aan het begeleiden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. 

Wij geloven in: 

• Werken in een open sfeer -respect, veiligheid, duidelijkheid

• Doelgerichte leerprogramma’s -effectief, samenhangend, actueel

• Zorg voor alle leerlingen -maatwerk, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid

• Betrokken begeleiding -inspirerend, deskundig, enthousiast

• Toerusting voor vervolgstudie & maatschappij -studievaardig, gemotiveerd, kritisch opbouwend

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Acceptatie
  • Tolerantie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven