Basisschool Onder De Linde

Past. Debijestraat 8 5963 AG Hegelsom

Dit speelplein is de spil van het dorp. Kinderen spelen hier tijdens, maar ook buiten schooltijd erg graag.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij focussen ons niet alleen op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Juist de sociaal-emotionele ontwikkeling vinden we ook belangrijk. Het is onze taak om het beste uit ieder kind te halen. Het welbevinden en de totale ontwikkeling van het kind is daarbij essentieel. We hebben kindgesprekken en werken ook aan de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind. We bespreken telkens hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling.

In groep 8 hanteren we de doorstroomtoets van Route 8. De resultaten van onze kinderen zijn op niveau. Gemiddeld scoren we op of net boven het niveau wat op basis van onze schoolpopulatie verwacht mag worden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school heeft eigen schoolnormen opgesteld voor de tussenresultaten. Rond februari/maart (middentoetsen) en juni (eindtoetsen) worden de resultaten besproken tijdens een teamoverleg. We bespreken de resultaten en trends eerst op schoolniveau, daarna op groepsniveau en tenslotte op individueel kindniveau. We stellen gezamenlijk een plan op voor het schoolniveau en leerkrachten maken een plan voor hun eigen groep. Tenslotte stellen we voor de kinderen waarvoor het nodig is, een individueel handelingsplan op. Van hieruit worden dan de benodigde acties uitgezet. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Adviezen voor het vervolgonderwijs zijn zeker niet afhankelijk van de score van de doorstroomtoets. Ons leerlingvolgsysteem zorgt er mede voor dat we onze leerlingen goed in beeld hebben. De ervaringen met de leerlingen in zowel motivatie als in prestatie leiden tot een advies voor het voortgezet onderwijs dat samen met ouders en leerlingen besproken wordt. 

We krijgen vanuit het VO de terugkoppeling over de ontwikkeling van de (oud)leerlingen. Op basis van deze gegeven kunnen we concluderen dat we over het algemeen de kinderen goed voorbereiden op het VO en hun niveau goed kunnen inschatten. 

De meeste kinderen van onze school gaan naar de middelbare scholen in de directe omgeving van de school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We hebben de insteek om in het schooljaar 23/24 een vreedzame school te gaan worden. Hiervoor worden alle collega's intensief getraind en zullen we ook in ons lesprogramma wekelijks aandacht besteden aan de sociale omgang met elkaar en burgerschap. We volgen de ontwikkeling van de kinderen op sociaal -en emotioneel gebied. Over het algemeen wordt Onder de Linde door ouders en kinderen beoordeeld als een fijne en veilige school. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positief
  • Verbindend
  • Nieuwsgierig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op basisschool Onder de Linde wordt planmatig aan de kwaliteitszorg van het onderwijs gewerkt. Hiervoor maken we gebruik van het kwaliteitszorg instrument WMK.

Terug naar boven