Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met het leerstofjaarklassensysteem waarbij wij niet alleen accepteren dat er verschillen tussen kinderen bestaan, maar ook daadwerkelijk deze verschillen gebruiken als uitgangspunt voor ons werken. De individuele problemen van kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen krijgen een hoge prioriteit waar het gaat om de taalontwikkeling, lezen en het leren rekenen. We hebben ook extra aandacht voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Daarnaast heeft de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen onze bijzondere aandacht. Er is aandacht voor de sfeer waarbinnen het leren plaatsvindt en aandacht voor de onderlinge betrekkingen.
Op basisschool Onder de Linde leren de kinderen spelenderwijs, middels thema's. We hebben een rijke leeromgeving, waarbij de structuur iedere dag hetzelfde is. Deze rijke leeromgeving betreft de ruimte binnen en buiten. In de onderbouw besteden we aandacht aan taal, lezen en rekenen, maar dan samenhangend aan het thema, waardoor het meer contextrijk en betekenisvol is.
Binnen Onder de Linde wordt er volgens een vast stramien gewerkt. In de ochtenden is veel aandacht voor lezen, rekenen en taal. Dit gebeurt deels in de homogene groepen en groepsdoorbrekend. In de middag ligt de focus op thematisch onderwijs. Dit doen we deels binnen de klas, maar ook veel buiten de klas bijvoorbeeld in het doelab of in het dorp. Verder vindt er 2x per week bewegingsonderwijs plaats.
Wij willen de komende jaren steeds meer toegroeien naar een meer inclusievere school. Dit doen we deels door onze eigen expertise in te zetten maar ook daar waar nodig door het inhuren van externen met een bepaald specialisme.
We werken intensief samen met het Nest door middel van gezamenlijke activiteiten, zoals voorlezen, een kijkje bij elkaar in de groepen, maar ook het samen vieren van festiviteiten. We hebben van hetzelfde thema, waarmee we met betekenisvolle en samenhangende activiteiten vorm geven aan de gestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. We werken met elkaar aan de doorgaande leerlijn en zorgen voor een warme overdracht.