Basisschool 't Palet

Steen- en Stokstraat 2 5473 RN Heeswijk-Dinther

Schoolfoto van Basisschool 't Palet

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden vanuit het CITO leerlingvolgsysteem geanalyseerd. De leerkracht voegt de nodige interventies toe aan het programma voor de komende periode, om zo de hiaten te minimaliseren. Vanaf schooljaar 2023-2024 werken we met Leerling in Beeld. 

We geven 2 keer per jaar een schriftelijke rapportage mee aan de kinderen. 

Naast de rapportage werken we ook met een gesprekscyclus, waarbij de kinderen vanaf groep 4 aanwezig zijn. Dit houdt in startgesprek en twee keer een gesprek naar aanleiding van de resultaten en het welbevinden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 vindt in het najaar een oriënterend gesprek plaats met betrekking tot het voortgezet onderwijs. Waarbij ouders, leerkracht en kind met elkaar van gedachten wisselen over de mogelijkheden voor het voortgezet onderwijs.  

Eind groep 7 ontvangt u het pré-advies van school naar aanleiding van de resultaten. 

In groep 8 ontvangen leerlingen tussen 10 en 31 januari het voorlopig advies.
Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Wij organiseren in oktober een ouderinformatiebijeenkomt m.b.t. het voortgezet onderwijs voor de groepen 7 en 8. De datum is opgenomen in de jaarkalender voor ouders. Daarnaast ontvangen ouders van groep 7 en 8 alle informatie schriftelijk. 

Het schooladvies komt tot stand naar aanleiding van de resultaten die de school heeft over de afgelopen jaren. Daarnaast kijken wij naar gedrag, werkhouding en individuele kenmerken die bij het kind horen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op 't Palet komen alle kinderen uit de verf!

Op Basisschool ‘t Palet mag je zijn wie je bent en word je gezien zoals je bent. Hier wordt bewust aandacht aan besteed en daarbij spreken we dezelfde taal. Deze taal krijgt o.a. vorm in heldere schoolbrede gedragsverwachtingen. 

't Palet is een basisschool die kinderen door eigentijds kwalitatief onderwijs een stevige basis wil meegeven voor het verdere leven. 't Palet streeft naar optimale ontwikkelingsmogelijkheden voor elk kind. Binnen de mogelijkheden van de school zijn wij gericht op het zo optimaal mogelijk begeleiden van alle kinderen, zodat kinderen met speciale onderwijsbehoeften een geïntegreerd deel van de school zijn.In onze pedagogische visie werken we vanuit drie pijlers:

Welbevinden
Welbevinden is een basisvoorwaarde om kinderen tot leren te krijgen. Wij streven naar een veilig, inspirerend en stimulerend schoolklimaat, waarin de capaciteiten van de kinderen zo volledig mogelijk benut worden. Het welbevinden en de ononderbroken ontwikkeling van het kind staan daarbij voorop.

Verbondenheid
Kinderen voelen zich verbonden met de wereld om zich heen. De school is erop gericht om kinderen tot het besef te laten komen dat ze deel uitmaken van een groter geheel. We gaan op zoek naar de verbinding vanuit het kind met de klas, de school, de omgeving en de maatschappij.

Betrokkenheid
Het is belangrijk dat kinderen evenwichtig opgroeien tot betrokken mensen in een snel veranderende, multiculturele samenleving. We leren kinderen anderen te respecteren,ongeacht hun afkomst, geslacht, ontwikkelingsaspecten en culturele of maat-schappelijke achtergrond. We betrekken kinderen bij de leerstof door zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij het niveau, het tempo, de interesses en de sociale ontwikkeling van het kind. Naast de betrokkenheid van de kinderen stimuleren we de betrokkenheid van ouders bij de school, om de onderwijskansen van het kind te verbeteren. Ouders zien we als partners. Wij vinden het samenwerken met alle betrokkenen (zowel intern als extern) belangrijk, om te komen tot een zo optimaal mogelijke begeleiding voor de leerling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wederzijds respect
  • Ik mag zijn wie ik ben
  • Burgerschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven