Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school telt ongeveer 230 leerlingen. Deze kinderen zijn dit schooljaar verdeeld over 9 groepen: twee groepen 1/2, een groep 3, een groep 4, een groep 5, een groep 6, een groep 6/7, een groep 7 en een groep 8.
Op ’t Palet werken we met een gemotiveerd, betrokken en goed gekwalificeerd team.De maatschappij en het onderwijs zijn voortdurend in beweging. Dat vraagt om een dynamisch team dat zich blijft ontwikkelen. Alle leerkrachten werken aan hun ontwikkeling. Dat doen zij wekelijks in leerteams. Elk jaar zijn er ook studiedagen voor het team, waarop we ons bezig houden met deskundigheidsbevordering. Daarnaast is er een Filiosacademie waar leerkrachten zich verder kunnen scholen en ontwikkelen.
In onze groepen 1 en 2 wordt thematisch en geïntegreerd gewerkt aan de doelen van de ontwikkelingsgebieden Rekenen (getallen, meten en meetkunde), Taal, Sociaal-emotioneel en Motoriek. Digikeuzebord.nl is een ondersteunend programma, waarmee we de ontwikkeling van het kind ten aanzien van de doelen en leerlijnen goed kunnen volgen, monitoren en plannen. Dit houdt in dat de leerkrachten bij de betekenisvolle thema's en de daarbij behorende activiteiten doelgericht werken aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen.
De leerlingen van basisschool 't Palet gaan 25 uur per week naar school. Bij het onderwijs aan onze leerlingen ligt de focus op de basisvaardigheden taal, rekenen en kennis over de wereld. De leertijd die aan ieder onderdeel wordt besteed is mede afhankelijk van wat de groep nodig heeft en op basis van onze ambities.
De school maakt onderdeel uit van het Samenwerkingsverband 3006 (SWV 3006)
Via deze link komt u bij het ondersteuningsplan 2023-2027 van SWV 3006.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We hebben en houden de ambitie om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zoveel als mogelijk preventief tegemoet te komen vanuit onze basisondersteuning. Om dit te verwezenlijken volgen wij teamscholing gericht op het geven van goed dagelijks onderwijs, het op orde hebben van het klassenmanagement en het verzorgen van een sterk pedagogisch klimaat. Er wordt meer specialisme binnen het team ontwikkeld door persoonlijke professionalisering, zodat expertise binnen het team aanwezig is op het gebied van de basisvaardigheden. Daarnaast blijven samenwerking en verbinding met externe expertise van belang, zoals ook nu wordt ingezet. Denkend aan het specialisme vanuit het SWV, GGD, gemeentelijke jeugdzorg (basisteam), als ook Kentalis en Bartiméus.
VOOR- EN VROEGSCHOOLSEEDUCATIE (VVE)
Binnen onze gemeente krijgt de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) duidelijk vorm. Het doel van voor- en vroegschoolse educatie is, om eventuele taal- en ontwikkelingsachterstanden bij kinderen te voorkomen, dan wel zo snel mogelijk aan te pakken. Zowel op landelijk als regionaal niveau zijn er door de VVE-regeling de afgelopen jaren veel ontwikkelingen in gang gezet om de startpositie van alle kinderen in het onderwijs te verbeteren. Hiervoor zijn verschillende programma’s ontwikkeld. Bij deze programma’s is veel aandacht voorde doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar basisschool. Leidsters en leerkrachten hebben kennisgemaakt met elkaars werkwijze en hebben daarbij de relatie met basisontwikkeling besproken. Het doorgeven van informatie via de Peuter Ontwikkelings Lijst (POL-lijst) waarborgt een goede overgang van de peuter naar onze basisschool. Voor onze school betekent VVE o.a. dat we materialen hebben aangeschaft om extra aandacht te kunnen geven aan een goede taalverwerving bij taalzwakke kinderen. Verder zijn er diverse vertelkisten ontwikkeld en hebben enkele leerkrachten aan de cursus VVE-sterk deelgenomen.