Basisschool het Mozaiek

Pastoor Maasstraat 15 5473 CG Heeswijk-Dinther

  • Schoolfoto van Basisschool het Mozaiek
  • Schoolfoto van Basisschool het Mozaiek
  • Schoolfoto van Basisschool het Mozaiek
  • Schoolfoto van Basisschool het Mozaiek

Het team

Toelichting van de school

Het team van Het Mozaïek bestaat in 2023-2024 uit 14 leerkrachten, 1 intern begeleider, 1 teamcoo¨rdinator en 1 directeur. Het team wordt ondersteund door 1 onderwijsassistent, 1 ICT-er, 1 administratief medewerkster, 2 conciërges en 2 schoonmaaksters.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Door ziekte of afwezigheid van een groepsleraar kunnen kinderen te maken krijgen met een vervangende leerkracht. Wij streven ernaar de voortgang van het onderwijs en de rust in de groep zoveel mogelijk te waarborgen. Voor het vinden van vervangende leerkrachten doen wij een beroep op een centrale personeelsvoorziening, CPV Ingenium. Indien er vanuit CPV geen vervanging te krijgen is, zullen we voor zover mogelijk een beroep doen op de parttimers binnen de schoolteams. Als ook dat niet mogelijk blijkt, bekijken we of de groep verdeeld wordt over andere groepen in de school. Pas als er echt geen andere oplossing te vinden is, zijn we genoodzaakt de leerlingen van de betreffende groep naar huis te sturen. Jullie worden hierover zo vroeg als mogelijk van op de hoogte gesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij willen onze kinderen optimaal voorbereiden op de maatschappij van morgen. Dat doen wij door alle kinderen de juiste kennis en vaardigheden mee te geven voor een kansrijke toekomst. Een belangrijke basis leggen we met de vakken taal, rekenen en (begrijpend) lezen en wij passen effectieve instructie toe binnen onze lessen.

We vinden het belangrijk dat kinderen zicht hebben op hun eigen kwaliteiten en talenten. Zij leren zelf keuzes te maken, krijgen verantwoordelijkheid en kunnen deze ook nemen. Ze leren zelfstandig te functioneren en initiatief te nemen. Kinderen voelen zich gezien, gehoord en gewaardeerd en worden uitgedaagd om zich nog verder te ontwikkelen. We werken vanuit een betekenisvolle leeromgeving.

Om ook het zelfstandig werken te stimuleren en meer in te kunnen spelen op individuele behoeften van leerlingen, werken we in groep 1 t/m 3 met Digikeuzebord en in de groepen 4 t/m 8 met een weektaak. Aan de hand daarvan weten kinderen wat ze zelfstandig kunnen, moeten en mogen doen.

Wij werken cyclisch met het schoolplan als vertrekpunt. Jaarlijks stellen we samen een jaarplan op. Twee keer per jaar voeren we een schoolzelfevaluatie uit.  Dit doen we op school- en groepsniveau naar aanleiding van de Midden- en Eindtoetsen. Op basis daarvan maken we focusplannen op groepsniveau en passen we waar nodig de kwaliteitskaarten aan waarmee we werken. Twee keer per jaar vinden clusterbesprekingen plaats met leerkrachten van diverse groepen, intern begeleider en teamcoördinator. Aansluitend hierop vinden leerlingbesprekingen plaats. Eén keer per 3 à 4 weken vindt overleg tussen intern begeleider en managementteam plaats om de voortgang van ontwikkelingen te monitoren en waar nodig bij te stellen.

We werken binnen de school met eenduidige afspraken o.a. rondom het starten van de dag, surveilleren, pauzes en het geven van huiswerk. Ook het klassenmanagement is gebaseerd op dezelfde uitgangspunten, zodat we een doorgaande lijn creëren van groep 1 t/m 8.

Het aantal kinderen per leerjaar ligt vaak tussen de 20 en 30. Afhankelijk van het aantal kinderen en de onderwijsbehoeften van de gehele groep en van individuele kinderen binnen een groep werken we met groepen op basis van leeftijd of voegen we twee leerjaren samen tot een groep (combinatiegroep).  

Voor het onderwijs maken wij gebruik van gerenommeerde methodes/methodieken. Daarbij is er natuurlijk aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, motoriek, creativiteit, expressie en burgerschap, onder andere middels de methodes Blink (wereld-oriëntatie)  en Kwink (sociaal emotioneel leren). Werken aan burgerschap gaat ook om het (voor)leven in en om de school.

Samen met de kinderen, ouders en teamleden vormen we BS Het Mozaïek. Met ouders dragen wij de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van kinderen; opvoeding en onderwijs zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We betrekken ouders zoveel mogelijk bij het leer- en ontwikkelproces van hun kind. Een optimale relatie tussen leerkracht, kind en ouders bevordert de ontwikkeling en het leren van kinderen thuis en op school. Actieve betrokkenheid en contact zijn essentieel.

Van alle leerkrachten vragen we brede kennis en vaardigheden, zowel pedagogisch als didactisch. En daarnaast veel passie; met hart en ziel gaan voor het beste voor ieder kind. De relatie tussen leerkracht en kind is van zeer groot belang. De leerkracht maakt het verschil! Samen verzorgen we dagelijks een uitdagend aanbod voor kinderen waarin spelen, leren, ontwikkelen, ontspanning en ontmoeten centraal staan. In ons team zijn naast een intern begeleider ook leerkrachten werkzaam die zich gespecialiseerd hebben op het gebied van rekenen en meer- en hoogbegaafdheid. In ons professionaliseringsplan besteden we aandacht aan zowel teamscholing als na- en bijscholing op persoonlijk vlak.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de eerste twee leerjaren werken wij thematisch, waarin de activiteiten verbonden worden aan de leerdoelen. Hierbij maken we gebruik Digikeuzebord als LVS en gaan wij in de eerste plaats uit van het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen. Er is veel aandacht voor het exploreren, het vergroten van het begrip van kinderen en het aanleren van kennis en vaardigheden, zowel op cognitief vlak als gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd in groep 3 t/m 8 wordt ingevuld m.b.v. gerenommeerde methodes/ methodieken. Daarnaast is er natuurlijk aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, motoriek, creativiteit, expressie en burgerschap, onder andere middels Blink en Kwink.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij zijn een school waar kinderen zich op een ontspannen wijze kunnen en mogen ontwikkelen, in een veilig pedagogisch klimaat, waarbij voldoende socialisatie is op alle niveaus. Er sprake is van hoge verwachtingen en een fijnmazige afstemming.

Wij maken gebruik van overzichtelijke focusplannen op cognitief en sociaal emotioneel vlak, waarin volgens de 4D-wijze alle data goed geduid worden. Leerkrachten kunnen signaleren, analyseren en geven vervolgens de doelen en onderwijsbehoeften aan in 1 document wat tevens voor de overdracht gebruikt wordt.

Het team is zeer leergierig, betrokken en heeft een onderzoeksmatige houding. Leerkrachten zijn voortdurend op zoek naar wat leerlingen van hen nodig hebben en hoe ze de afstemming in de dagelijkse praktijk kunnen realiseren.

Onze grenzen aan zorg zijn afhankelijk van de mate van zorg die een leerling nodig heeft, de kwaliteiten van de leerkrachten en de aan- of afwezigheid van experts. Tevens maakt dat de grootte van de school meespeelt in het aanbod qua ondersteuning en voorzieningen. Zo er is niet per definitie elke dag ambulant personeel aanwezig en kan een time-out voorziening niet altijd gerealiseerd worden.

Ontwikkeldoelen van onze school zijn onder andere het kritisch kijken naar de grenzen aan de extra ondersteuningsmogelijkheden, deze duidelijk stellen, verhelderen en communiceren met alle betrokkenen, ons verder verdiepen in EDI (expliciete directe instructie) en de kennis- en vaardigheden rondom meer- en hoogbegaafde leerlingen om aanbod en de ondersteuning goed te realiseren.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als team zijn we altijd in ontwikkeling om goed onderwijs voor de kinderen te verzorgen. Een onderwijsassistent zorgt op negen dagdelen voor extra ondersteuning en begeleiding binnen en buiten de klas. Verder streven wij ernaar het aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen binnen de groep nog beter neer te zetten. De intern begeleider zal het team hierin begeleiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken samen met kinderopvangorganisaties Humankind en De Kindertuin om voor- en vroegschoolse educatie te kunnen bieden. Humankind zit in en naast ons schoolgebouw. De Kindertuin is gehuisvest in het schoolgebouw van 't Palet.

Verder is er een netwerk gevormd waaraan vertegenwoordigers van de basisscholen, de peuter- en kinderopvangorganisaties uit het dorp, de GGD en de gemeente deelnemen. Dat netwerk komt een aantal keer per jaar bijeen. Binnen dat netwerk worden afspraken gemaakt en wordt gewerkt aan afstemming rondom het volgen van kinderen om een doorgaande lijn te waarborgen van voorschoolse opvang richting de basisscholen en buitenschoolse opvang. Kinderen die VVE hebben ontvangen of een andere vorm van extra begeleiding hebben gehad, worden met toestemming van de ouders, mondeling overgedragen aan de leerkrachten van Het Mozaïek. Indien wenselijk sluiten de ouders en/of de intern begeleider hierbij aan.

Terug naar boven