Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij willen onze kinderen optimaal voorbereiden op de maatschappij van morgen. Dat doen wij door alle kinderen de juiste kennis en vaardigheden mee te geven voor een kansrijke toekomst. Een belangrijke basis leggen we met de vakken taal, rekenen en (begrijpend) lezen en wij passen effectieve instructie toe binnen onze lessen.
We vinden het belangrijk dat kinderen zicht hebben op hun eigen kwaliteiten en talenten. Zij leren zelf keuzes te maken, krijgen verantwoordelijkheid en kunnen deze ook nemen. Ze leren zelfstandig te functioneren en initiatief te nemen. Kinderen voelen zich gezien, gehoord en gewaardeerd en worden uitgedaagd om zich nog verder te ontwikkelen. We werken vanuit een betekenisvolle leeromgeving.
Om ook het zelfstandig werken te stimuleren en meer in te kunnen spelen op individuele behoeften van leerlingen, werken we in groep 1 t/m 3 met Digikeuzebord en in de groepen 4 t/m 8 met een weektaak. Aan de hand daarvan weten kinderen wat ze zelfstandig kunnen, moeten en mogen doen.
Wij werken cyclisch met het schoolplan als vertrekpunt. Jaarlijks stellen we samen een jaarplan op. Twee keer per jaar voeren we een schoolzelfevaluatie uit. Dit doen we op school- en groepsniveau naar aanleiding van de Midden- en Eindtoetsen. Op basis daarvan maken we focusplannen op groepsniveau en passen we waar nodig de kwaliteitskaarten aan waarmee we werken. Twee keer per jaar vinden clusterbesprekingen plaats met leerkrachten van diverse groepen, intern begeleider en teamcoördinator. Aansluitend hierop vinden leerlingbesprekingen plaats. Eén keer per 3 à 4 weken vindt overleg tussen intern begeleider en managementteam plaats om de voortgang van ontwikkelingen te monitoren en waar nodig bij te stellen.
We werken binnen de school met eenduidige afspraken o.a. rondom het starten van de dag, surveilleren, pauzes en het geven van huiswerk. Ook het klassenmanagement is gebaseerd op dezelfde uitgangspunten, zodat we een doorgaande lijn creëren van groep 1 t/m 8.
Het aantal kinderen per leerjaar ligt vaak tussen de 20 en 30. Afhankelijk van het aantal kinderen en de onderwijsbehoeften van de gehele groep en van individuele kinderen binnen een groep werken we met groepen op basis van leeftijd of voegen we twee leerjaren samen tot een groep (combinatiegroep).
Voor het onderwijs maken wij gebruik van gerenommeerde methodes/methodieken. Daarbij is er natuurlijk aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, motoriek, creativiteit, expressie en burgerschap, onder andere middels de methodes Blink (wereld-oriëntatie) en Kwink (sociaal emotioneel leren). Werken aan burgerschap gaat ook om het (voor)leven in en om de school.
Samen met de kinderen, ouders en teamleden vormen we BS Het Mozaïek. Met ouders dragen wij de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van kinderen; opvoeding en onderwijs zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We betrekken ouders zoveel mogelijk bij het leer- en ontwikkelproces van hun kind. Een optimale relatie tussen leerkracht, kind en ouders bevordert de ontwikkeling en het leren van kinderen thuis en op school. Actieve betrokkenheid en contact zijn essentieel.
Van alle leerkrachten vragen we brede kennis en vaardigheden, zowel pedagogisch als didactisch. En daarnaast veel passie; met hart en ziel gaan voor het beste voor ieder kind. De relatie tussen leerkracht en kind is van zeer groot belang. De leerkracht maakt het verschil! Samen verzorgen we dagelijks een uitdagend aanbod voor kinderen waarin spelen, leren, ontwikkelen, ontspanning en ontmoeten centraal staan. In ons team zijn naast een intern begeleider ook leerkrachten werkzaam die zich gespecialiseerd hebben op het gebied van rekenen en meer- en hoogbegaafdheid. In ons professionaliseringsplan besteden we aandacht aan zowel teamscholing als na- en bijscholing op persoonlijk vlak.
In de eerste twee leerjaren werken wij thematisch, waarin de activiteiten verbonden worden aan de leerdoelen. Hierbij maken we gebruik Digikeuzebord als LVS en gaan wij in de eerste plaats uit van het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen. Er is veel aandacht voor het exploreren, het vergroten van het begrip van kinderen en het aanleren van kennis en vaardigheden, zowel op cognitief vlak als gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling.
De onderwijstijd in groep 3 t/m 8 wordt ingevuld m.b.v. gerenommeerde methodes/ methodieken. Daarnaast is er natuurlijk aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, motoriek, creativiteit, expressie en burgerschap, onder andere middels Blink en Kwink.
Wij zijn een school waar kinderen zich op een ontspannen wijze kunnen en mogen ontwikkelen, in een veilig pedagogisch klimaat, waarbij voldoende socialisatie is op alle niveaus. Er sprake is van hoge verwachtingen en een fijnmazige afstemming.
Wij maken gebruik van overzichtelijke focusplannen op cognitief en sociaal emotioneel vlak, waarin volgens de 4D-wijze alle data goed geduid worden. Leerkrachten kunnen signaleren, analyseren en geven vervolgens de doelen en onderwijsbehoeften aan in 1 document wat tevens voor de overdracht gebruikt wordt.
Het team is zeer leergierig, betrokken en heeft een onderzoeksmatige houding. Leerkrachten zijn voortdurend op zoek naar wat leerlingen van hen nodig hebben en hoe ze de afstemming in de dagelijkse praktijk kunnen realiseren.
Onze grenzen aan zorg zijn afhankelijk van de mate van zorg die een leerling nodig heeft, de kwaliteiten van de leerkrachten en de aan- of afwezigheid van experts. Tevens maakt dat de grootte van de school meespeelt in het aanbod qua ondersteuning en voorzieningen. Zo er is niet per definitie elke dag ambulant personeel aanwezig en kan een time-out voorziening niet altijd gerealiseerd worden.
Ontwikkeldoelen van onze school zijn onder andere het kritisch kijken naar de grenzen aan de extra ondersteuningsmogelijkheden, deze duidelijk stellen, verhelderen en communiceren met alle betrokkenen, ons verder verdiepen in EDI (expliciete directe instructie) en de kennis- en vaardigheden rondom meer- en hoogbegaafde leerlingen om aanbod en de ondersteuning goed te realiseren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als team zijn we altijd in ontwikkeling om goed onderwijs voor de kinderen te verzorgen. Een onderwijsassistent zorgt op negen dagdelen voor extra ondersteuning en begeleiding binnen en buiten de klas. Verder streven wij ernaar het aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen binnen de groep nog beter neer te zetten. De intern begeleider zal het team hierin begeleiden.
Wij werken samen met kinderopvangorganisaties Humankind en De Kindertuin om voor- en vroegschoolse educatie te kunnen bieden. Humankind zit in en naast ons schoolgebouw. De Kindertuin is gehuisvest in het schoolgebouw van 't Palet.
Verder is er een netwerk gevormd waaraan vertegenwoordigers van de basisscholen, de peuter- en kinderopvangorganisaties uit het dorp, de GGD en de gemeente deelnemen. Dat netwerk komt een aantal keer per jaar bijeen. Binnen dat netwerk worden afspraken gemaakt en wordt gewerkt aan afstemming rondom het volgen van kinderen om een doorgaande lijn te waarborgen van voorschoolse opvang richting de basisscholen en buitenschoolse opvang. Kinderen die VVE hebben ontvangen of een andere vorm van extra begeleiding hebben gehad, worden met toestemming van de ouders, mondeling overgedragen aan de leerkrachten van Het Mozaïek. Indien wenselijk sluiten de ouders en/of de intern begeleider hierbij aan.