De Bolderik

Het Geleer 33 5473 PG Heeswijk-Dinther

  • Schoolfoto van De Bolderik
  • Schoolfoto van De Bolderik
  • Schoolfoto van De Bolderik
  • Schoolfoto van De Bolderik
  • Schoolfoto van De Bolderik

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij namen in voorgaande jaren de Centrale Eindtoets van Cito in groep 8 af in april. Dit jaar is er een en ander veranderd door de Wet doorstroomtoetsen PO. Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets.

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. Wij hebben na zorgvuldig onderzoek en afwegen een bewuste keuze gemaakt voor de doorstroomtoets van IEP, omdat wij deze het best passend vinden bij onze visie en werkwijze. 

Waarom een doorstroomtoets?

Een doorstroomtoets meet de kennis en het niveau van leerlingen op het gebied van taal en rekenen en laat zien welk type vervolgonderwijs bij een leerling past en is daarmee een aanvulling op het eerder gegeven schooladvies. 

De doorstroomtoets geeft ons als school daarnaast inzicht in onze leerresultaten. Wij gebruiken de (analyse van) de resultaten van deze toets voor het bijstellen van ons onderwijskundig beleid.

Onze resultaten

De behaalde resultaten van onze schoolverlaters van de afgelopen jaren zijn hieronder te zien (gegevens van het schooljaar 2019-2020 ontbreken aangezien de eindtoets dat schooljaar vanwege corona niet afgenomen is). Leerlingen die uitstromen naar praktijkonderwijs en/of korter dan 4 jaar in Nederland wonen worden niet meegeteld in de berekening.

Zoals jullie in bovenstaand informatieblok kunnen lezen hanteert de inspectie naast ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van leerresultaten. Daarbij zitten wij met het percentage 1S/2F wel boven de signaleringswaarde. Wij vinden het resultaat van de eindtoets belangrijk, maar vinden het schooladvies meer waarde hebben. Het schooladvies is gebaseerd op acht jaar ontwikkeling van het kind. Hierbij kijken we naar de totale ontwikkeling van het kind en niet alleen naar taal en rekenen. We evalueren en analyseren de resultaten van ons lesaanbod en stellen bij waar nodig zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Het is gebleken dat onze schooladviezen passend zijn. Kinderen zijn goed voorbereid op het voortgezet onderwijs en stromen daar naar verwachting goed door. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tijdens de schoolloopbaan volgen wij de ontwikkeling van onze kinderen in de volle breedte; dus ook op de ontwikkelingsgebieden die niet in getallen meetbaar zijn zoals sociale redzaamheid, samenwerken, initiatief nemen, zichzelf kunnen presenteren. Ook toetsen wij kinderen op een aantal vakgebieden. Deze resultaten kunnen ons iets zeggen over de ontwikkeling van het kind en spelen een belangrijke rol bij het bewaken van de kwaliteit en het vormgeven van ons onderwijsaanbod. De resultaten van ons onderwijs en van het kind specifiek worden gedeeld met ouders. 

Analyse op groeps- en kindniveau
Om de ontwikkeling van kinderen te volgen kijken en luisteren de leerkrachten goed naar de kinderen in hun groep (observaties en kindgesprekken). Daarnaast maken we gebruik van (methodegebonden en onafhankelijke) toetsen. De groepsleerkracht en de intern begeleider spreken drie keer per jaar alle leerlingen van de groep door tijdens de groepsbesprekingen. De resultaten op groeps- en kindniveau worden dan uitgebreid bekeken en besproken. Vanuit deze besprekingen kunnen plannen voor individuele kinderen voortkomen, ook worden er op groepsniveau doelen geformuleerd waar het lesaanbod op wordt afgestemd. 

Analyse op schoolniveau (trendanalyses)
Naar aanleiding van de resultaten van de methodeonafhankelijke toetsen, maken de IB'er en de vakspecialisten in overleg met het team een trendanalyse om ook over meerdere schooljaren de groepen goed te kunnen volgen. Hier kunnen op schoolniveau aandachtspunten uitkomen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na groep 8 gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. In het begin van het schooljaar ontvangt u informatie betreffende de advisering en het verloop omtrent de overgang naar het voortgezet onderwijs.   

Voorlopig schooladvies

Tijdens een overleg tussen de intern begeleider en de leerkrachten van groep 6 en 7 wordt een voorlopig advies voor het vervolgonderwijs geformuleerd. Hierbij wordt gekeken naar de resultaten op de verschillende vakgebieden (leerlingvolgsysteem, toetsen, rapporten, observaties), maar ook zeker naar persoonskenmerken zoals interesse, inzet, betrokkenheid, werkhouding en motivatie. In juni wordt dit voorlopig advies  toegelicht aan het kind en de ouders in een preadvies gesprek. Dit advies geeft richting bij het bezoeken van open dagen van de scholen voor voorgezet onderwijs in de omgeving. Een goede oriëntatie helpt bij het maken van de uiteindelijke schoolkeuze in groep 8.

Definitief schooladvies

De definitieve schooladviezen voor vervolgonderwijs worden door de leerkracht groep 8 opgesteld in overleg met de intern begeleider en de leerkrachten van groep 6 en 7. Ook hierbij wordt gekeken naar zowel resultaten als persoonskenmerken. Het schooladvies is voor het voortgezet onderwijs leidend bij de plaatsing van een leerling. Communicatie over het schooladvies naar ouders vindt plaats door de basisschool. Indien het voortgezet onderwijs vragen heeft over het schooladvies zal deze contact opnemen met de leerkracht groep 8 (en dus niet met de ouders) voor nadere uitleg of onderbouwing. Als er twijfel is over het schooladvies zorgt de basisschool voor advies in mogelijk aanvullend onderzoek. Eventuele kosten voor aanvullend onderzoek zijn voor rekening van ouders/verzorgers.

De PO-Raad en VO-raad hebben afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat de overdracht van het onderwijskundig rapport digitaal, veilig en binnen het wettelijk kader kan plaatsvinden. Daarvoor is Overstapservice Onderwijs (OSO) ontwikkeld. Hierbij wisselen de scholen met elkaar het overstapdossier digitaal én veilig uit.    

Passende advisering

Waar wij als school veel waarde aan hechten is dat wij de ontwikkeling van alle kinderen secuur volgen gedurende de gehele schoolloopbaan, zodat we de kinderen op passend niveau kunnen doorverwijzen naar het Voortgezet Onderwijs. Wij zijn er trots op dat ons door de VO-scholen wordt teruggegeven dat er tijdens de VO-schoolloopbaan van oud-leerlingen vrijwel geen uitstroom naar een lager VO-niveau plaatsvindt. Daarmee kun je concluderen dat onze verwijzingen passend zijn en dat wij een goede kijk hebben op de brede ontwikkeling van onze kinderen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit de verbinding gaan wij samen doelbewust op weg met het behoud van ieders eigenheid. Deze kernwaarden omvatten naast ‘Word de beste versie van jezelf!’ alles waar wij op OBS De Bolderik voor staan en hebben betrekking op alle betrokkenen: kinderen, ouders en ons team. We stellen daarbij hoge doelen met hoge verwachtingen en houden drie uitgangspunten in het vizier:

  1. We sluiten niemand buiten.
  2. We gaan uit van ieders beste bedoelingen.
  3. Je bent goed zoals je bent. 

We richten onszelf op het leerproces van het kind. Als de ontwikkeling van het kind zichtbaar is, dan is dat ons resultaat. We stimuleren veerkracht en zelfvertrouwen, zodat kinderen zelfstandig kunnen leren en handelen en in zichzelf en hun eigen competenties geloven.
Op die manier kunnen zij in iedere omgeving de beste versie van zichzelf zijn.
Nu en in de toekomst!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • VERBINDING
  • EIGENHEID
  • DOELBEWUST

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 22 januari 2013 is de onderwijsinspecteur op bezoek geweest op De Bolderik. Aan het einde van dat bezoek vertelde de inspecteur dat zij zeer tevreden is over de kwaliteit van het onderwijs, de zorg en begeleiding van de leerlingen en over de resultaten.

De inspecteur geeft in haar rapport aan dat zij ziet dat de school goed in beeld heeft hoe de kinderen zich ontwikkelen, zowel wat betreft de leervakken als ook de sociale ontwikkeling. De school weet goed welke ondersteuning geboden moet worden aan individuele kinderen of aan een groep als dat nodig is.

Terug naar boven