De Bolderik

Het Geleer 33 5473 PG Heeswijk-Dinther

  • Schoolfoto van De Bolderik
  • Schoolfoto van De Bolderik
  • Schoolfoto van De Bolderik
  • Schoolfoto van De Bolderik
  • Schoolfoto van De Bolderik

Het team

Toelichting van de school

Het enthousiaste team van De Bolderik bestaat uit 16 vakbekwame, hardwerkende, gemotiveerde mensen die het ook op persoonlijk vlak goed met elkaar kunnen vinden en zorg voor elkaar hebben. De Bolderik is niet voor niets al 3 jaar op rij benoemd tot Klassewerkplek in 2022-2023-2024.

Een directeur en een intern begeleider vormen samen het leidinggevend team, 9 leerkrachten verzorgen het onderwijs aan de kinderen en worden daarbij ondersteund door 2 onderwijsondersteuners, 1 leerlingbegeleider, 1 vakdocent gym en 1 administratieve kracht. Ook hebben we het geluk een aantal deskundige vrijwilligers in te mogen zetten. Zij dragen zorg voor extra aanbod als programmeren, bridgen, schaken, Franse les, wiskunde en les in zinsontleding ter voorbereiding van het voortgezet onderwijs.  

Professionalisering

Vele nieuwe ontwikkelingen en inzichten maken het noodzakelijk dat leraren zich voortdurend blijven scholen. De Bolderik biedt ieder kind die kansen die nodig zijn om zichzelf optimaal te kunnen ontplooien. Ook de leerkrachten krijgen de gelegenheid om zich te ontwikkelen. Dit kan zijn in de vorm van teamscholing en/of individuele scholing. Als team hebben we o.a. een teamscholing ‘Pedagogisch tact’ gevolgd. Leerkrachten hebben opleidingen zoals de master SEN/ remedial teacher, gedragsspecialist, specialist hoogbegaafdheid, taal- of rekencoördinator en psychomotorische remedial teaching gevolgd. Het team van De Bolderik is voortdurend in beweging en we hebben daardoor veel deskundigheid in huis. 

Opleiden in de school

De Bolderik is opleidingsschool voor stagiaires van de PABO (de opleiding tot leraar basisonderwijs) en de ROC’s (de opleiding tot onderwijsassistent basisonderwijs). Naast het volgen van de opleiding is stage in het werkveld belangrijk voor de studenten om zich te ontwikkelen tot startbekwame professionals. De studenten voeren allerlei competentiegerichte opdrachten uit en bekwamen zich in het lesgeven en begeleiden van kinderen. Zij worden daarbij begeleid door onze leerkrachten, bovenschoolse basisschoolcoaches binnen SAAM* en docenten van hun opleiding.

Tijdens de stage blijft de leerkracht volledig verantwoordelijk. Indien er tijdens de lessen van een stagiaire iets met uw kind gebeurt, dan moet u zich tot de leerkracht wenden. In het vierde jaar van de PABO is er een LIO stage (leerkracht in opleiding). Tijdens deze stage geeft de stagiaire minimaal 6 weken achter elkaar les aan een groep. Hij of zij is dan ook verantwoordelijk voor alle activiteiten die in de basisgroep plaats vinden. De leerkracht is veel meer op de achtergrond aanwezig en vaak niet in de klas. De leerkracht blijft wel de eindverantwoordelijkheid houden en zorgt ervoor dat de doorgaande lijn niet onderbroken wordt. Voor kleine problemen kunt u bij de LIO stagiaire terecht. Zijn er grote problemen dan moet u de groepsleerkracht aanspreken.

Doordat studenten vanuit een reflecterende en vragende houding het onderwijs beschouwen en nieuwe inzichten overbrengen draagt 'Opleiden in de School' ook bij aan innovatie en vernieuwing.    

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een collega afwezig is vanwege bijvoorbeeld ziekte of professionalisering willen we het onderwijs natuurlijk zoveel mogelijk door laten gaan. We kunnen in zulke gevallen een beroep doen op collega’s die flexibel inzetbaar zijn. Het kan echter voorkomen dat, in verband met het landelijke lerarentekort, de beschikbaarheid niet altijd overeenkomt met de vraag. In dat geval gaat de school op zoek naar een passende oplossing. Zij zijn ook verbonden aan onze school (of één van de andere scholen in het cluster waar onze school bij hoort) en zijn dus bekend met hoe wij werken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling

Omdat het leerlingenaantal per leerjaar schommelt, kan de samenstelling van de basisgroepen in opeenvolgende jaren veranderen. Elke groep stellen wij zorgvuldig samen en daarbij proberen wij zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de individuele behoeften van elk kind.

Ter verduidelijking staan hieronder een aantal aspecten die we uitvoerig met elkaar bespreken en die wezenlijk zijn voor onze besluitvorming om te bepalen welke kinderen in welke groep zitten:     

  • De ondersteuning en de begeleiding die nodig is voor de kinderen;
  • Broertjes en zusjes: juist wèl of juist niet bij elkaar;
  • De invloed die kinderen op elkaar kunnen hebben: zowel positief als negatief;
  • De sociale structuur binnen de groep;
  • Vriendschappen en mogelijke vriendschappen;
  • Individuele omstandigheden en behoeften;
  • Behoeften en mogelijkheden van de organisatie zelf.

Zie 'Bijlage Schoolgids 2023-2024' en onze website voor de actuele groepsindeling en de bezetting.

We gaan vanuit onze kernwaarde VERBINDING uit van de kracht van de op deze manier samengestelde groepen en sluiten zoveel mogelijk aan bij de individuele behoeften van elk kind. De kinderen hebben zicht op hun eigen leerproces en weten wat hun kwaliteiten en ontwikkelpunten zijn. Zij voelen zich echt gezien, gehoord en gewaardeerd en worden voortdurend uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen tot 'de beste versie van zichzelf'.   

Elke groep heeft een (of twee) vaste groepsleerkracht(en). Dit zorgt voor veiligheid, continuïteit en stabiliteit voor de kinderen, duidelijkheid voor de ouders en houvast voor de leerkracht. Iedere groep heeft de beschikking over een eigen lokaal. Er wordt ook gebruik gemaakt van gezamenlijke (tussen)ruimtes om groepsoverstijgend te werken als dat van meerwaarde is.



Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op De Bolderik gaan de kinderen 24,5 uur per week naar school. Wij zien het als onze opdracht om kwalitatief hoogwaardig onderwijs te verzorgen. Het leerstofaanbod op onze school omvat alle wettelijk voorgeschreven leer- en vormingsgebieden. Binnen dit aanbod leggen we onze eigen accenten op basis van onze missie, visie en uitgangspunten en op basis van observatie en analyse wordt het aanbod zorgvuldig afgestemd op wat de groep en het individuele kind nodig hebben.

In groep 1 en 2 werken we binnen betekenisvolle thema's (kernconcepten) en met daarbij behorende activiteiten doelgericht aan de brede ontwikkeling van het jonge kind. We maken daarbij een bewuste combinatie van bewegend, spelend, cognitief, ontdekkend en handelend leren.

Bewegend leren: onze kinderen spelen dagelijks buiten, hebben iedere week gymles van een vakdocent, krijgen motorisch aanbod vanuit de methode ‘Schrijfatelier’ en oefenen op cyclische wijze de basisreflexen middels ‘Beweeg je wijs’.

Spelend leren: per kernconcept richten we een uitdagende speelomgeving in, bestaande uit vaste speelhoeken met een wisselend aanbod per week of thema.

Cognitief leren: tijdens instructiekringen, tijdens het kernconceptaanbod en bij alle vakgebieden en speel/leermomenten hebben we duidelijk voor ogen welke doelen we willen behalen, per groep en per kind.

Ontdekkend leren: het aanbod tijdens de kernconcepten maakt dat de kinderen veel ontdekkend kunnen leren over de wereld en verbanden leren leggen.

Handelend leren: bij alle beschreven manieren van leren zetten we zoveel mogelijk handelend leren in. Zelf ervaren geeft immers meer betekenis aan het aanbod.  



Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ons onderwijsaanbod van de basisvakken rekenen, taal, lezen en spelling sluit aan bij de leerdoelen passend bij de tussentijdse leerlijnen TULE van SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). De kinderen krijgen effectieve instructie a.d.h.v. het 6 fasen model/ directe instructiemodel in meerdere instructiegroepen, evenals het ontvangen van gepaste instructie. Het 6 fasen model/ het directe instructiemodel is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren. Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig.

’s Ochtends worden de instructies voor de basisdomeinen (taal, lezen, rekenen, schrijven) gegeven. ’s Middags wordt in de eigen groep of als dat meerwaarde heeft groepsoverstijgend gewerkt aan o.a. de kernconcepten en creatieve vakken. 

De kinderen leren zelfstandig te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun taakwerk. Ze leren vanaf groep 3 met behulp van een dag-/weektaak hun werk te plannen en er kritisch naar te kijken. Als de kinderen instructie en begeleiding van de leerkracht hebben gekregen, kunnen zij zelfstandig aan hun taak gaan werken. Dat is overigens per kind verschillend, afhankelijk van de instructiegroep waaraan het kind deelneemt. De weektaak kent verplichte en keuzeopdrachten. Bij meervoudige taken bepalen de leerlingen meestal zelf in welke volgorde ze de opdrachten maken. De hoeveelheid en de inhoud van het werk zijn afhankelijk van de mogelijkheden van het kind. De kinderen leren hierdoor plannen, keuzes maken en zelfstandig werken. Om de kinderen hier bewust mee bezig te laten zijn houden we iedere periode leergesprekken met de kinderen, waarbij kinderen zelf zowel didactische doelen als procesmatige doelen stellen.

Zoals gezegd leggen wij daarnaast onze eigen accenten op onderdelen die ons onderwijs des Bolderiks maken. Hierover leest u meer op onze website onder het tabblad 'De Bolderik; Ons onderwijs'.       


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Gelukkig gaat het met de meeste kinderen goed op school. Wij zijn tevreden over de manier waarop wij als school de basisondersteuning vormgeven. Als een kind om welke reden dan ook meer ondersteuning nodig heeft, dan gaat de leerkracht uiteraard in overleg met ouders, of andersom. Samen met de intern begeleider (IB'er) wordt gezocht naar de meest passende onderwijsondersteuning, zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Intern begeleider
De IB'er coördineert de interne en externe zorg op kindniveau, groepsniveau en schoolniveau. Tevens maakt en borgt de IB'er het zorgbeleid Wij streven ernaar zoveel mogelijk preventief te werken. Samen met de leerkrachten is de IB'er verantwoordelijk voor de zorg voor alle kinderen. De benodigde zorg wordt digitaal intern vastgelegd en besproken tijdens zorgbesprekingen. We leggen van ieder kind een leerling-dossier aan en ouders hebben altijd recht op inzage. Privacy is gewaarborgd en vijf jaar nadat de kinderen de school hebben verlaten wordt het dossier vernietigd.   

Ondersteuningsteam (OT) op school
Elke school heeft een ondersteuningsteam. Daarin zitten de leerkracht, de IB'er, een jeugdprofessional van Basisteam Jeugd en Gezin of een andere externe deskundige (gedragsexpert, psycholoog, (ortho)pedagoog). Het ondersteuningsteam maakt een plan dat op school wordt uitgevoerd. Wanneer blijkt dat ondanks de extra hulp het kind nog niet voldoende ontwikkelt dan wordt een MDO (multidisciplinair overleg) gepland. Het MDO stelt vast welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Een arrangement, dat wil zeggen een passend onderwijsaanbod met de juiste begeleiding. Vanaf het moment dat een kind extra ondersteuning nodig heeft, stelt school een handelingsplan op aan de hand van het ontwikkelingsperspectief. Hierin staat wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn, wat het uitstroomperspectief is en welk aanbod daarbij realistisch en passend is.  

Passend onderwijs
Vanaf 1 augustus 2014 is de wet ten aanzien van ‘Passend Onderwijs’ van kracht. Met het in werking treden van deze wet wijzigen een aantal zaken als het gaat om begeleiding en ondersteuning van leerlingen. De basis voor passend onderwijs is wat een kind nodig heeft om tot leren te komen en zich goed te ontwikkelen. Daarbij past een positieve grondhouding naar kinderen. Over wat elke school minimaal moet bieden aan ondersteuning, hebben de schoolbesturen afspraken gemaakt. Zij zien een sterke ‘basisondersteuning’ als basis voor passend onderwijs. Oftewel: passend onderwijs gebeurt vooral in de eigen klas, bij de eigen leerkracht en op de eigen school. Ook zijn afspraken gemaakt waaraan extra onderwijsondersteuning moet voldoen: zo snel mogelijk, zo licht mogelijk, zo dicht mogelijk bij huis, op de meest adequate manier, samen met ouders en ketenpartners in (jeugd)hulp. 

Schoolondersteuningsprofiel en samenwerkingsverband
Wij hebben een Schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Onze school is aangesloten bij de regio 30.06. Meer informatie over de afspraken ten aanzien van ondersteuning en begeleiding van leerlingen in deze regio kunt u vinden op: www.samenwerkingsverband3006.nl. Ouders en medewerkers zijn vertegenwoordigd in de Ondersteuningsplanraad (OPR) van het samenwerkingsverband. De OPR heeft medezeggenschap door het instemmen met het Ondersteuningsplan en is gesprekspartner van het bestuur van het samenwerkingsverband.

Ouder- en jeugdsteunpunt 30 06 geeft duidelijkheid over passend onderwijs
Heb je vragen over passend onderwijs, wil je advies of praten met iemand die met je meedenkt? Dan kun je terecht bij de school van jouw kind of bij ouder- en jeugdsteunpunt 30 06. De website is www.ouderjeugdsteunpunt3006.nl. Op de website vind je informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veelgestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Je vindt er ook uitleg van begrippen en handige links. En wil je een vraag stellen? Dan kun je contact opnemen met ouder- en jeugdsteunpunt 30 06.    


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school blijft door ontwikkelen op de ingeslagen weg. We zijn samen verantwoordelijk voor alle kinderen van onze school. De specialisten worden meer en meer betrokken bij leerling- of groepsgerelateerde vragen. We blijven daarnaast onszelf ook professionaliseren om specifieke kennis en vaardigheden in huis te halen. 

Kindertuin kinderopvang is in februari 2022 gestart met een peutergroep in onze school. Het zou mooi zijn als zowel het aanbod als de peuters zelf zoveel als mogelijk aansluiten bij onze kleutergroep. Op deze manier wordt een eventuele extra ondersteuningsbehoefte vroeg gesignaleerd en kunnen er direct preventieve interventies worden ingezet.


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Met ingang van de Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie heeft de gemeente Bernheze een wettelijke verantwoordelijkheid om alle doelgroepkinderen een goed voorschools aanbod te bieden. De gemeente Bernheze heeft de ambitie en doelstelling om 100% doelgroepkinderen te bereiken met een VVE programma/educatief aanbod. De gemeente werkt daarvoor samen met partners: de basisscholen, het peutercentrum en kinderopvangorganisaties die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering.Het resultaat van deze samenwerking is gericht op het realiseren van een stevig fundament voor kwaliteit en afspraken over samenwerking rondom zorg en voorschoolse educatie voor kinderen die dat nodig hebben. Deze samenwerkende partijen richten zich niet alleen op de doelgroep voor VVE maar op de bredere groep zorgkinderen.

Binnen de kernen Heeswijk-Dinther en Loosbroek hebben de basisscholen het initiatief genomen te komen tot een hechtere samenwerking van basisscholen, het peutercentrum en kinderopvangorganisaties. Er is een netwerk gevormd waaraan vertegenwoordigers van de basisscholen, de peuter- en kinderopvangorganisaties uit het dorp, de GGD en de gemeente deelnemen. Dat netwerk komt een aantal keer per jaar bijeen. Binnen dat netwerk worden afspraken gemaakt en wordt gewerkt aan afstemming rondom het volgen van kinderen om een doorgaande lijn te waarborgen van voorschoolse opvang richting de basisscholen en buitenschoolse opvang. Kinderen die VVE hebben ontvangen of een andere vorm van extra begeleiding hebben gehad, worden met toestemming van de ouders, mondeling overgedragen aan onze kleuterleerkracht(en). Indien wenselijk sluiten de ouders en/of de intern begeleider hierbij aan.   

Terug naar boven