Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
KANSRIJKE COMBINATIEGROEPEN
Onze leerkrachten zijn allemaal geschoold om volgens de principes van Kansrijke Combinatiegroepen les te geven waarbij verbindingen gemaakt worden tussen de jaargroepen. Dit betekent dat bij de basisvakken een aantal vakken geïntegreerd worden aangeboden. De vakgebieden Taal , Technisch- en Begrijpend Lezen worden gekoppeld aan een thema voor Wereld Oriëntatie. De leerkracht vermindert het aantal instructies vermindert door instructies voor verschillende jaargroepen of vakken met elkaar te verbinden. De leerkracht geeft een kwalitatief sterke instructie Er worden werkvormen gekozen die leerlingen stimuleren sociaal en interactief te leren. Daarnaast is er ruimte om zelfstandig te werken.
Hierdoor is ons onderwijs effectiever, creatiever en kwalitatief sterker geworden. De betrokkenheid van de leerlingen is vergroot. Zij zijn zich meer bewust van hun eigen ontwikkeling. De resultaten zijn zowel op cognitief als sociaal vlak goed. Op De Kiem leren we van en met elkaar. Samen leren is stimuleren!
Leerlijnen
In ons onderwijs zijn de leerlijnen uitgangspunt. Methodes zijn niet langer meer de leidraad maar een hulpmiddel om de leerdoelen te bereiken. Dit geeft de leerkracht meer ruimte doelgerichte keuzes en dat heeft een positief effect op de lessen. Doordat we de leerlijnen bewaken, worden er geen stappen overgeslagen en krijgt ieder kind het onderwijs waar het recht op heeft.
De kinderen hebben een grote invloed op de inhoud van de lesstof zodat we dicht bij hun belevingswereld en interesses blijven. Wij passen ons rooster aan aan de zorg die de groep nodig heeft, gebaseerd op observaties door de leerkracht en de resultaten van de midden- en eindtoetsen.
Wij passen ons rooster aan aan de zorg die de groep nodig heeft, gebaseerd op de resultaten van toetsen, analyses en observaties. Daarbij bewaken we een ondergrens om de kwaliteit van de instructie te bewaken.
Wij beiden een aantal vakgebieden geïntegreerd aan. De vakgebieden lezen, taal, wereld oriëntatie en waar mogelijk ook de creatieve vakken zijn aan elkaar verbonden binnen een thema.
Sociaal-emotionele ontwikkeling heeft naast de ingeroosterde lestijd een belangrijke plek in ons dagelijks handelen.
Naast de lessen 'Bewegingsonderwijs' hebben we 'Bewegend Leren' in ons onderwijs opgenomen met daarin o.a. buitenlessen.
De Kiem biedt onderwijs aan basisschoolleerlingen. De school kan, mede door haar specifieke manier van werken, tegemoet komen aan verschillende (onderwijs)behoeften van leerlingen. Door het onderwijs dat geboden wordt komt De Kiem tegemoet aan veel verschillende behoeften van kinderen. Bijvoorbeeld: een leerling met ADHD kan baat hebben bij bewegend leren, meer-/hoogbegaafden worden uitgedaagd in hun executieve functies door het projectmatig werken bij WO.
De Kiem heeft het volgende te bieden:
- Kleinschaligheid
- Samenwerken, vertrouwen en persoonlijk contact staan centraal
- De sociaal-emotioneel ontwikkeling heeft een belangrijke plek in het dagelijks handelen
- Kinderen worden actief betrokken bij hun eigen ontwikkeling (zowel op cognitief als sociaal-emotioneel gebied), o.a. door de inzet van kindgesprekken en -plannen en het aanleren en inzetten van executieve functies.
- Kansrijke Combinatiegroepen
- Niet de methodes, maar de leerlijnen zijn leidend; De leerstof wordt zoveel mogelijk aangepast aan de specifieke leerstijl en het leertempo van het kind
- Structurele plek voor beweegmomenten in het onderwijs, zowel binnen de klas als in de buitenlucht
- Ouderbetrokkenheid; een gerichte samenwerking gebaseerd op gelijkwaardigheid, samen verantwoordelijk en verantwoordelijk voor elkaar.
- We werken talentgericht. Dat betekent dat we als team uitgaan van elkaars talenten en dat we daarnaast ook talentgericht kijken naar onze leerlingen. Leerlingen leren hun talenten (her)kennen en succesvol inzetten.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door het groeigericht in beeld brengen van leerlingen, heeft elk kind zicht op zijn eigen ontwikkeling. De leerkracht sluit aan bij de instructiebehoefte van de leerlingen. Wanneer er extra ondersteuning nodig is op cognitief gebied kan de leerkracht, de onderwijsassistent, de IB-er of de ondersteuningsspecialist extra aanbod vormgeven of verzorgen.
Kinderen met een motorische achterstand kunnen gebruik maken van MRT lessen, gegeven door de vakleerkrachten bewegingsonderwijs.
De op onze school aanwezige gedragsspecialisten verzorgen specifieke begeleiding aan leerlingen in kleine groepjes en eventueel individueel. Daarnaast hebben zij een coachende rol in het team.
De Kiem neemt deel aan het kernoverleg tussen alle basisscholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Leerlingen met een (risico op) taalachterstand worden besproken en gevolgd. Eenmaal per jaar wordt de Monitor VVE ingevuld en gedeeld met de gemeente Bernheze.
Na aanmelding op onze school, volgt (na toestemming van ouders) een warme overdracht.