M.i.v. het schooljaar 2019-2020 werken wij volgens de uitgangspunten van Ouderbetrokkenheid 3.0: van informeren naar samenwerken. Daarbij gaan we werken met een communicatieplan op maat. Ouders en school stemmen samen af hoe er met elkaar gecommuniceerd wordt, met welke frequentie. Daarbij staat steeds het belang van het kind voorop.
De Kiem informeert ouders over de vorderingen van hun kind en over de ontwikkelingen binnen de school. Dit gebeurt zowel schriftelijk als mondeling.
We starten het schooljaar met een thematische ouderavond Ouderbetrokkenheid 3.0. Vervolgens zullen alle ouders uitgenodigd worden voor een startgesprek met de leerkracht. Deze startgesprekken zijn voornamelijk gericht op de relatie tussen school en thuis. Na ieder gepland contactmoment tussen ouders en school, zal er een vervolgafspraak gemaakt worden; Wanneer en hoe hebben we weer contact met elkaar?
Advies richting Voortgezet Onderwijs: Voor januari stemmen school en ouders van de leerlingen in groep 7 met elkaar af wat de verwachtingen zijn richting het voortgezet onderwijs zodat ouders en leerling een bewuste keuze kunnen maken voor de open dagen van deze scholen. Eind groep 7 krijgen de leerlingen en ouders een voorlopig advies richting het voortgezet onderwijs, gebaseerd op alle gegevens die wij op dat moment hebben. In groep 8 kan hierop in november eventueel een bijstelling gedaan worden. In februari wordt het definitieve schooladvies gegeven. De verwachtingen, het voorlopig advies, de eventuele bijstelling en het definitieve advies staan genoteerd in één document. De eindtoets Route 8 volgt in april en fungeert als een tweede onafhankelijk advie
In de groepen 1 en 2 krijgen ouders een rapportage van KIJK. KIJK is een systeem waarmee de ontwikkeling van jonge kinderen op diverse ontwikkelingsgebieden in kaart wordt gebracht. In de groepen 3 t/m 8 ontvangen de kinderen twee keer per jaar een rapport. Hierin worden zowel leervorderingen als sociaal-emotionele aspecten beschreven. Ook de uitslagen van het leerlingvolgsysteem, waarin de resultaten van de Cito-toetsen staan vermeld, zitten in het rapport.
Jaarverslagen: Onze school kent verschillende commissies (bv. Ouderraad en Medezeggenschapsraad). Ook deze commissies evalueren hun activiteiten en doen dat o.a. in de vorm van een jaarverslag. Bevindingen en conclusies uit deze jaarverslagen zijn mede richtinggevend voor het te voeren beleid in de jaren daarna.
Dossier
Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) hebben ouders recht op inzage in de persoonsgegevens van hun kind(eren) en het gebruik daarvan door de school. Het inzageverzoek dient schriftelijk of per e-mail te worden ingediend. U hoeft niet aan te geven waarom u inzage wilt. De school is verplicht om binnen vier weken schriftelijk of per e-mail te reageren. De school moet ouders op een duidelijke en begrijpelijke manier informeren of en zo ja, welke gegevens gebruikt worden, wat het doel is van het gebruik van deze gegevens en aan wie de gegevens eventueel zijn verstrekt. Ook moet de school betrokkene informeren over de herkomst van de gegevens, als deze bekend is. De persoonlijke werkaantekeningen die de leerkracht als geheugensteuntje gebruikt, vallen niet onder de reikwijdte van het inzagerecht. Ze mogen dan ook niet opgenomen worden in het dossier. Alle dossiers van leerlingen die vertrokken zijn, moeten wettelijk 5 jaar worden bewaard. Daarna worden ze vernietigd.
Informatie voor gescheiden ouders
Beide ouders hebben recht op informatie over hun kind(eren). De school zal deze informatie op verzoek aan de ouders geven, ook als zij gescheiden zijn en ook als een ouder niet het ouderlijk gezag heeft over het kind. Een ouder zonder ouderlijk gezag heeft recht op informatie over de ontwikkeling van het kind (maar moet daar wel zelf om vragen!).
Op de scholen van Filios Scholengroep hanteren we de afspraak om de ouder/verzorger bij wie het kind op het huisadres is ingeschreven “actief” te informeren, en de eventuele andere ouder “passief” te informeren. We hebben het hier over de informatie, brieven, rapporten e.d. Het is de bedoeling dat de ouder die de informatie ontvangt de andere ouder op de hoogte brengt van de informatie. Wanneer de ouder bij wie het kind ‘woont’ dit niet doet, dan kan de andere ouder zelf aan de school vragen om rechtstreeks geïnformeerd te worden. Ook kan deze ouder vragen om een apart (rapport)gesprek. Voor dit gesprek zal de ouder dan zelf een afspraak moeten maken met de leerkracht.We gaan er vanuit dat de ouder(s) de school tijdig en zo volledig mogelijk op de hoogte brengt/brengen over relevante informatie betreffende het kind dat op school zit, zoals bijvoorbeeld het ouderschapsplan en omgangsafspraken die van belang kunnen zijn voor de school.