Samenwerkingsschool Eikenwijs

't Vijfeiken 36 5384 ES Heesch

  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool Eikenwijs
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool Eikenwijs
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool Eikenwijs

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen wij regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden doorgaans twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De resultaten van deze toetsen gebruiken wij als één van de onderdelen van onze kwaliteitszorg. Ze worden hierbij op verschillende niveaus geanalyseerd; op leerling-, groeps- en schoolniveau. De conclusies die wij hier uit trekken gebruiken wij om ons onderwijsleerproces continue te verbeteren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies 2022-2023

Schooltype aantal percentage

PRO/VMBO Basis: 0%

VMBO Basis/Kader: 13,1%

VMBO KB/GL-TL: 18%

VMBO GL-TL/Havo: 23%

HAVO/VWO: 23%

VWO: 23%

Schoolkeuze

Op het einde van de basisschool moet een keuze voor voortgezet onderwijs worden gemaakt. Welke school en welke vorm van voortgezet onderwijs is het meeste geschikt voor uw kind? De schoolkeuze wordt gemaakt door de ouders samen met hun kind. Daarbij kunt u zich laten adviseren door de school. Op de informatieavond Voortgezet onderwijs voor ouders van groep 7 en 8 vertellen we welke mogelijkheden er zijn. De aanmelding wordt door de ouders zelf op de desbetreffende school gedaan. Om uw kind aan te kunnen melden op een school van voortgezet onderwijs heeft u altijd een onderwijskundig rapport nodig, ondertekend door ouders en school. Deze zal de leerkracht invullen en met u bespreken tijdens het oudergesprek in februari.

Advies van de school

Het advies van de groepsleerkracht, de interne begeleider en de directeur van de school is belangrijk bij een schoolkeuze. Zij hebben een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Het schooladvies is gebaseerd op leerprestaties, aanleg en ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode. Daarbij zijn niet alleen de vorderingen op school belangrijk, maar ook de gegevens over de belangstelling voor verschillende zaken;
- motivatie;
- het maken en plannen van het huiswerk;
- de capaciteit om zelfstandig vraagstukken op te lossen;
- de behoefte aan hobby's en vrije tijd;
- een mogelijke voorkeur om ergens actief mee bezig te zijn en iets om handen te hebben.

Uiteindelijk streven we ernaar om het kind te begeleiden naar het voortgezet onderwijs dat voor hem of haar het meest geschikt is.
Wij hanteren de kalender behorende bij het Samenwerkingsverband 30.06. Informatie over open dagen, aanmeldingsdagen en toelatingscriteria voor het VO vindt u op de site van de betreffende scholen.

Procedure

Op grond van de kalender van het Samenwerkingsverband 30.06 hebben wij de volgende procedure opgesteld:
Ouder/ kindgesprekken groep 7 november: oriënterend gesprek
Eerste verkenning richting voortgezet onderwijs.
Ouder/ kindgesprekken groep 7 juni/juli: eerste voorlopig advies
De school formuleert een voorlopig advies en deelt dit mondeling en schriftelijk aan de ouders mede. Ook de wens van de ouders en de leerling wordt vastgelegd in dit document. Tijdens dit gesprek wordt de toelichting besproken en genoteerd.

Facultatieve oudergesprekken groep 8 november: 
bijstelling of bevestiging van het voorlopig advies
De school formuleert bijstelling of bevestiging van het schooladvies en deelt schriftelijk aan de ouders en de leerling mede. Bij een verandering van het schooladvies worden ouders en kinderen door de leerkracht uitgenodigd voor een gesprek. Natuurlijk kunt u als ouders ook een gesprek aanvragen bij de leerkracht.

Ouder/kind gesprekken groep 8 januari:

Ouders ontvangen het definitieve advies in de vorm van een onderwijskundig rapport. Dit rapport gebruiken ouders voor de aanmelding op het voortgezet onderwijs.Het is mogelijk dat het definitieve advies afwijkt van het voorlopig advies.

Aanmelden in maart

Voor leerlingen die naar de gemeente Oss en Bernheze uitstromen kan er digitaal worden aangemeld, maar wordt er daarnaast ook gevraagd om een papieren versie van het onderwijskundig rapport. Op de site van de school staat welke formulieren nodig zijn bij aanmelding.U kunt maar op één school aanmelden binnen regio Oss. De school voor voortgezet onderwijs bepaalt of de leerling toegelaten wordt en op welke locatie.De school voor voortgezet onderwijs brengt u schriftelijk op de hoogte als uw kind wordt afgewezen. Vervolgens neemt u contact op met de school voor voortgezet onderwijs die u als tweede keuze heeft.

Doorstroomtoets

Voor alle leerlingen in het reguliere basisonderwijs is het verplicht om een eindtoets te maken. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets.
Na afname ontvangt de school voor iedere leerling een leerlingrapport op papier. Hierin worden de resultaten per onderdeel weergegeven. Het rapport bevat ook de totaalscore van de leerling en een toelichting daarop ten behoeve van het advies voor het best passende type voortgezet onderwijs.Indien de leerling bij de doorstroomtoets een hogere score haalt dan past bij het schooladvies, dient de school het advies te heroverwegen. Dit moet binnen een week gebeuren. School is verplicht opnieuw naar het advies te kijken. School beoordeelt of het advies naar boven wordt bijgesteld of gelijk blijft. Hierbij dient wel in ogenschouw genomen te worden dat een aanpassing van het schooladvies dan wel aanvulling op het schooladvies niet alleen sec gebaseerd kan worden op basis van de hogere resultaten van de doorstroomtoets. Daarnaast moet de leerkracht ook daadwerkelijk een groei zien in de leerontwikkeling van het kind vanaf februari (het moment waarop de schooladviezen waren bepaald) daarbij ook lettende op de algehele werkhouding, motivatie en inzet.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Samenwerkingsschool Eikenwijs wil haar kinderen een veilig  pedagogisch klimaat bieden, waarin zij zich harmonieus en op een prettige en positieve wijze kunnen ontwikkelen. Leerkrachten bevorderen deze ontwikkeling door het scheppen van een veilig klimaat en een prettige werksfeer in de klas en op het schoolplein. Meestal lukt dit door de ongeschreven regels aan te bieden en te onderhouden, maar daarnaast is het belangrijk om duidelijk en helder beleid te hebben waar alle betrokkenen op kunnen terugvallen in voorkomende gevallen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectierapport dateert van juni 2016. U vindt het rapport in de bijlage.

Terug naar boven