SO De Pyler

Meezenbroekerweg 5 6412 VK Heerlen

  • Schoolfoto van SO De Pyler
  • Schoolfoto van SO De Pyler
  • Schoolfoto van SO De Pyler

Het team

Toelichting van de school

Personele bezetting op SO De Pyler.
  • Leraar 15,4 FTE
  • Leraar SEN 1,6 FTE
  • Onderwijsassistent(e) 12,6 FTE
  • Vakleraar 0,8 FTE
  • Interne begeleiding 2,8 FTE
  • Instroomcoördinator 0,6 FTE 
  • Orthopedagoog 0,8 FTE
  • Logopedie 0,9 FTE
  • Maatschappelijk werk 0,6 FTE
  • Fysiotherapie 0,4 FTE
  • Ergotherapie 0,4 FTE   
  • Psychologisch ass. 0,56 FTE  
  • Algemeen Directeur 0,6 FTE
  • Locatiedirecteur 1,0 FTE

(0,2 FTE = 1 werkdag)

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Procedure bij verlof en ziekmelding groepsleerkracht / onderwijsassistent:  


  • Op het moment dat een leerkracht verlof heeft/ ziek is, zal er intern bekeken worden of er een leerkracht beschikbaar is.
  • Indien er geen leerkracht beschikbaar is, is gaat de locatiedirecteur in overleg met de Intern Begeleider i.v.m. het plaatsen van een onderwijsondersteuner in de groep, waarbij een groepsleerkracht de eindverantwoordelijkheid draagt.
  • Indien ook dit niet mogelijk is kunnen een aantal kinderen in een andere groep worden geplaatst en blijft een kleinere groep in het eigen lokaal met de onderwijsondersteuner. 
  • Indien bovenstaande stappen niet mogelijk zijn, wordt de betreffende groep verdeeld over de andere groepen. 
  • In overleg met de algemeen directeur wordt besloten over de verder te volgen procedure (dag 2 van ziekmelding). 

Als leerlingen van een klas een dag thuis blijven, volgen we de volgende procedure: Op het einde van de eerste dag zonder vervanger ontvangen de ouders / verzorgers van de betrokken leerling/groep een bericht, dat ze de daaropvolgende dag (of twee dagen) niet naar school kunnen komen. De inspectie, het bestuur en de leerplichtambtenaar worden op de hoogte gesteld. Leerlingen blijven in principe niet langer dan twee dagen thuis. Volgens een roulatiesysteem blijven steeds andere groepen thuis. Ouders/verzorgers van de betrokken leerlingen worden steeds een dag van te voren geïnformeerd.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

SO De Pyler geeft onderwijs en begeleiding aan leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften.

Na aanmelding van een leerling op onze school bespreekt de Commissie van de Begeleiding (bestaande uit: Locatie-directeur, Orthopedagoog, Schoolmaatschappelijk werk, Intern Begeleider) een leerling uitvoerig, om zo een goed beeld te krijgen van alle ondersteuningsbehoeften van de leerling. Samen met ouder(s) en eventuele hulpverlening proberen we zo een passend aanbod voor de leerling vorm te geven.

Het aanbod op SO De Pyler wordt ingedeeld in 2 arrangementen:

  

  • Arrangement 1: Voor leerlingen die structuur en voorspelbaarheid nodig hebben om zo externaliserend gedrag tot een minimum te beperken. Leerlingen met bijvoorbeeld (kenmerken van) ADHD / ODD worden geplaatst in dit arrangement. Uitstroom is over het algemeen VMBO Basis t/m VMBO Kader/gemengde leerweg (regulier dan wel speciaal). (referentieniveau = 1F).

  

  • Arrangement 2: Voor leerlingen die structuur en voorspelbaarheid nodig hebben om zo internaliserend gedrag tot een minimum te beperken. Leerlingen met bijvoorbeeld (kenmerken van) Autisme / hechtingsproblematiek/ angststoornis worden geplaatst in dit arrangement. Uitstroom is over het algemeen VMBO Basis t/m VMBO Kader/gemengde leerweg (regulier dan wel speciaal). (referentieniveau = 1F).

  

Vanaf de middenbouw (groep SO-F) kan er aanvullend op de 2 hoofdarrangementen een clustering plaatsvinden van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften op didactisch gebied.

  • Route Praktisch: Voor leerlingen die binnen onze SO-setting laten zien dat ze vooral behoefte hebben aan handelend en toepassingsgericht onderwijs. Het team maakt bewuste keuzes in aanbod (inhoud en vorm) en zorgt voor voldoende herhaling en praktisch inoefenen. Streven is uitstroom naar VMBO Basis (regulier dan wel speciaal). (referentieniveau <1F).

  • Route Theoretisch: Voor leerlingen die binnen onze SO-setting laten zien dat ze een grotere vorm van zelfstandigheid aankunnen. Dit kan zijn op het gebied van gedrag en/ of didactisch gebied. Over het algemeen kunnen deze leerlingen meer didactisch uitgedaagd worden. Uitstroom is over het algemeen VMBO Kader/ gemengde theoretische leerweg/ HAVO (regulier dan wel speciaal). (referentieniveau 1F / 1S).

Instroom van leerlingen is in principe altijd in arrangement 1 of 2. De uitingsvormen van het gedrag bepalen mede in welk arrangement een leerling geplaatst wordt. Als een leerling bij aanmelding niet past binnen arrangement 1 of 2 zal er in het knooppunt toeleiding gekeken worden naar een beter passende (onderwijs-)instelling.

Wij streven ernaar leerlingen zo lang als mogelijk binnen ons didactische basisaanbod te laten meegroeien (arrangement 1 of 2). Blijkt echter dat een leerling steeds meer moeite heeft om het didactisch aanbod te blijven volgen dan zal een leerling (vanaf de middenbouw) een aangepaste leerlijn volgen mits dit binnen de dan aanwezige groepen mogelijk is.

SO De Pyler kiest er bewust voor om de basis van lezen, schrijven & rekenen stevig neer te zetten. Dit vormt namelijk het fundament voor al het verdere leren. Ook zien wij dat veel jonge leerlingen nog veel ondersteuning en inoefenmomenten nodig hebben op het gebied van schoolse vaardigheden. Om onze leerlingen (met elk hun eigen problematiek en ondersteuningsbehoeften) niet te overvragen, wordt het aanbod van groep 3 verdeeld over anderhalf schooljaar. Doordat het tempo iets lager ligt, ontstaat er ruimte voor verdieping van de basis en meer tijd om te werken aan de schoolse vaardigheden. Leerlingen die eraan toe zijn, krijgen verdiepende opdrachten om hen zo voldoende uitdaging te bieden.

Door deze bewuste keuze van een lager didactisch tempo loopt het schoolaanbod niet synchroon met het aanbod op een reguliere basisschool. Gemiddeld genomen bieden wij 75% van het aanbod van een reguliere basisschool in een schooljaar aan. 

De sterkere leerlingen halen dit "verschil met de reguliere basisschool" over het algemeen weer in. Daar waar mogelijk wordt er versneld of wordt de lesinhoud compacter aangeboden, zodat deze leerlingen groep 8 niveau kunnen behalen. Juist door de kleine klassen binnen het SO, kan er meer maatwerk geboden worden (mits de leerling hiervoor open staat).

Naast het aanbod van SO De Pyler, proberen wij door middel van samenwerking met externe hulpverleners op school ons aanbod te verruimen. Te denken valt aan Ergotherapie (fijne of grove motoriek), Fysiotherapie, Logopedie, PMT of een Sociale Vaardigheidstraining. Externe instanties verzorgen onder schooltijd en binnen ons schoolgebouw dit aanvullende aanbod voor de leerlingen die dat nodig hebben. De Pyler heeft hiervoor vaste partners. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouder(s).

Op deze wijze proberen wij voor alle leerlingen op De Pyler een passend aanbod te bieden waardoor iedere leerling zich maximaal kan ontwikkelen binnen zijn/ haar mogelijkheden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Zie 'Link' onderwijstijd website INNOVO voor verdere informatie: https://www.innovo.nl/zoeken.html?id=onderwijstijd

Bron

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven. De school bepaalt hoe het lesrooster en de pauzetijden eruit zien. De pauzes moeten een onderbreking van de schooldag zijn. Ze moeten voorkomen dat leerlingen aan 1 stuk bezig zijn met leren. De basisschool moet zorgen voor een goede verdeling van de activiteiten over de dag.

Link INNOVO website: https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html

De leerlingen van onze school nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Op verzoek van ouders/verzorgers kan een leerling worden vrijgesteld van deelname aan de gymnastieklessen op basis van een medische indicatie. In dat geval kan de school in plaats van de gymnastiekles een alternatief lesprogramma aanbieden wanneer dit organisatorisch uitvoerbaar is.

Link INNOVO website: https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

SO De Pyler biedt onderwijs aan de volgende doelgroepen in verschillende arrangementen: 

  • Intelligentiescores tussen de 75 en 110, waarbij de meeste leerlingen een gemiddelde intelligentiescore laten zien (46%). Daarnaast is er bij een aantal van de leerlingen sprake van disharmonische intelligentieprofielen (9%); uitstroomperspectief dient in beginsel niveau "VMBO-Basis" te zijn.
  • Er is bij de leerlingen sprake van een groot aantal psychiatrische stoornissen waarbij met name ADHD en ASS veelvuldig voorkomen. Andere veel voorkomende stoornissen zijn hechtingsstoornis, verstoorde ouderkind-relatie en ODD. In veel gevallen is er sprake van comorbiditeit (= het tegelijkertijd voorkomen van twee of meer aandoeningen of stoornissen bij één persoon);
  • Leerlingen van SO de Pyler zijn met name afkomstig van het regulier onderwijs, het SBO en andere scholen voor SO. In mindere mate zijn deze leerlingen afkomstig van Medisch Kinderdagverblijf en Cluster 2 onderwijs.

Binnen SO De Pyler zijn de orthopedagogische vraagstelling en daarmee de ondersteuningsbehoeften van de leerling richtinggevend voor de inrichting van het orthopedagogische en orthodidactische aanbod. Op basis van de ondersteuningsbehoeften plaatsen wij een leerling in het best passende arrangement op onze SO-afdeling. 

Een multidisciplinaire werkwijze staat centraal. Dit houdt in dat er verschillende disciplines betrokken worden om aan de hulpvraag van de leerling tegemoet te komen. Denk hierbij aan: intern begeleider, maatschappelijk deskundige, psycholoog, logopedist en ergotherapeut. Daarnaast wordt er intensief samengewerkt met hulpverleningsorganisaties, zoals: JenS, Youz, Mondriaan Zorggroep, Moventis, Tobas/Somnium, Xonar, Kinderergotherapie Parkstad, Fysio De Bundeling, Koraal en ambulante begeleiding op taal- spraakgebied (o.a. Mgr Hanssen).    

Onze leerlingen hebbende volgende kenmerken:  

  • kinderen die onzeker/onveilig in de wereld staan
  • angstige kinderen die overcompenseren door bijvoorbeeld agressief of clownesk gedrag
  • kinderen met ADHD-problematiek (hyperactiviteit)    
  • kinderen met een grote sociaal-emotionele problematiek, bijvoorbeeld als gevolg van scheiding, ziekte, overlijden, e.d.
  • leerlingen die moeilijk omgaan met relaties
  • kinderen met hechtingsproblematiek en ODD
  • kinderen die lijden aan een autisme spectrum stoornis

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • DGA: Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn er in alle units van SO De Pyler, medewerkers van JenS aanwezig om leerlingen nog beter te ondersteunen in hun (sociaal-emotionele) ontwikkeling. Leerlingen kunnen hierdoor sneller ondersteund worden (wat vaak preventief kan werken). Daar waar mogelijk proberen deze medewerkers de transfer naar thuis steeds meer vorm te geven. Deze vorm van ondersteuning wordt het "Doelgroepenarrangement JenS" genoemd (afgekort DGA).

  • Kantelklas: In samenwerking met JenS bieden wij op SO De Pyler een zorg-onderwijsaanbod voor leerlingen in de leeftijd van 4-6 jaar, die nog niet volledig toe zijn aan onderwijs. Er is sprake van een zeer intensieve vorm van begeleiding in het aanleren van schoolse vaardigheden, emotieregulatie en het vergroten van de zelfstandigheid van deze leerlingen. Doel is het "Kantelen" naar volledige deelname aan onderwijs. Voor meer informatie zie de website van SO De Pyler.

  • Byzonderwijs: In samenwerking met JenS bieden wij op SO de Pyler een zorg-onderwijs-aanbod voor leerlingen in de leeftijd van 4-6 jaar, waarbij de ondersteuningsbehoeften zo groot zijn dat zorg voorliggend is aan onderwijs. Nadruk ligt op diagnostiek en behandeling vooraleer onderwijs "ingevlochten" kan worden. Voor meer informatie zie de website van SO De Pyler.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

 Als regioschool hebben wij geen voorschoolse- / naschoolse opvang.

Wel zijn er diverse leerlingen die vanuit school richting een BSO dan wel geïndiceerde naschoolse opvang gaan. Hier dienen ouders echter zelf zorg voor te dragen.

Terug naar boven